7x geïnspireerd door misdaadklassiekers
Een ode aan de meester van de suspense
In zijn debuut Het meisje met een klok als hart verwerkt de Amerikaanse thrillerschrijver Peter Swanson zijn fascinatie voor de films van Alfred Hitchcock. De auteur is zelfs zo verzot op het oeuvre van Hitchcock dat hij diverse gedichten schreef, gebaseerd op enkele films.
Op een doodnormale vrijdagavond ziet George Foss de vrouw die twintig jaar geleden spoorloos uit zijn leven is verdwenen. Liana was zijn eerste grote liefde. Maar ze bleek een dubbelleven te leiden, en werd verdacht van een koelbloedige moord. Opeens is ze terug in het leven van George, en ze heeft zijn hulp nodig. Een groep mannen is ervan overtuigd dat ze geld van hen heeft gestolen, en ze zullen niet stoppen tot ze het weer in handen hebben. George kan Liana geen hulp weigeren - dat heeft hij nooit gekund. De keuze die hij dan maakt stort hem in een levensgevaarlijke draaikolk van leugens, geheimen en verraad.
Wie de debuutthriller De vrouw in het raam van A.J. Finn leest, ontkomt niet aan de talloze referenties naar zwart/wit films uit het 'noir'-tijdperk. De auteur, in het echte leven Dan Mallory en werkzaam bij een Amerikaanse uitgeverij, kent zijn klassiekers. Het verhaal hint naar de thematiek die zichtbaar is in de films van Hitchcock.
Anna Fox woont alleen, ze verlaat haar huis in New York bijna nooit. Ze drinkt de hele dag door, kijkt oude films en bespioneert haar buren. In het huis tegenover Anna woont sinds kort een gezin: vader, moeder en tienerzoon. Alles lijkt bij hen perfect, maar op een nacht ziet Anna uit haar raam iets wat ze beter niet had kunnen zien. De twijfel slaat meteen toe: heeft ze het wel goed gezien? Wat is waarheid? Wat is verzonnen? Dreigt er gevaar?
Onorthodoxe vrouwen
De Britse schrijfster Emma Flint heeft sinds haar jeugd al een fascinatie voor True Crime, waardoor ze bijna een encyclopedische kennis heeft onwikkeld rond waargebeurde moordzaken. Deze 'obsessie' leidde tot de publicatie van haar debuut Kleine doden, waarin een mix van seks, moord en het New York van de jaren '60 samenkomen.
Queens, New York, 1965. Ruth Malone, een jonge, pas gescheiden moeder, werkt als cocktailserveerster om het hoofd boven water te houden. Mooi en levenslustig als ze is, geniet ze van de mannelijke aandacht. Maar die snikhete zomer gebeurt het ondenkbare: op een ochtend zijn haar twee kinderen spoorloos verdwenen. En dan wordt haar dochtertje gewurgd gevonden. Al snel gonst het door de hele stad: die roodharige, losbandige femme fatale heeft haar kinderen natuurlijk zelf vermoord. Is Ruth inderdaad een gewetenloze, ontaarde moeder, of wordt ze vals beschuldigd omdat ze zich niet gedraagt zoals van haar verwacht wordt?
In haar meeslepende debuut Kijk wat ik gedaan heb werpt Sarah Schmidt een nieuw licht op een fascinerende moordzaak. Een bijzonder tijdsbeeld plus een geheim dat sluimert in een familie zijn de ingrediënten in dit verhaal waar niets is wat het lijkt.
Op de ochtend van 4 augustus 1892 roept Lizzie Borden naar de dienstmeid: 'Iemand heeft vader vermoord.' De gruwelijke moord op Andrew en Abby Borden, die in hun eigen huis in Fall River in Massachusetts door bijlslagen om het leven zijn gebracht, levert veel onbeantwoorde vragen op en nauwelijks sporen die tot de dader kunnen leiden. Hoewel de buren geen idee hebben waarom iemand het gewaardeerde echtpaar iets aan zou willen doen, hebben degenen die het gezin van dichtbij kenden een ander verhaal - dat van een vader met driftaanvallen, een rancuneuze stiefmoeder en twee ongetrouwde zusters met een band die nog sterker is dan bloed en een wanhopige hang naar onafhankelijkheid.
Wereldberoemd door verfilming
De Amerikaanse schrijver James Ellroy staat bekend om zijn 'hardboiled' thrillers die een behoorlijke impact bij de lezer hebben. Ellroy hanteert een rauw proza en zet waargebeurde misdaden om in een verhaal, zo ook de moordzaak rond Elizaberth Short die hij verwerkte in de thriller De zwarte dahlia. Het boek werd in 2006 succesvol verfilmd met onder andere Scarlett Johansson in de hoofdrol.
Los Angeles, 1947. Als het verminkte lijk van Elizabeth Short wordt gevonden, meet de pers dit breed uit; de moord beheerst wekenlang de krantenkoppen. Twee rechercheurs bijten zich in de zaak vast maar werken niet noodzakelijk samen aan de oplossing van deze geruchtmakende misdaad. De zaak van de Zwarte Dahlia- de bijnaam van het slachtoffer - wordt voor beiden een obsessie die hun leven gaat beheersen. Hun speurtocht naar de dader voert hen langs de meest donkere kanten van het naoorlogse Hollywood.
Rotzooi niet met de verkeerde personen
Dennis Lehane werd in een klap wereldberoemd door de verfilming van zijn boek Shutter Island. Toch debuteerde de Amerikaan al met een verhaal dat een 'noir'-gevoel heeft. In Slapende honden introduceert hij zijn seriepersonages Patrick Kenzie en Angela Gennaro.
Twee machtige politici bieden de prive-detectives Patrick Kenzie en Angela Gennaro, die al sinds hun jeugd bevriend zijn, een aanzienlijk bedrag voor een betrekkelijk eenvoudige opdracht: vind schoonmaakster Jenna Angeline, die spoorloos is verdwenen. De politici, twee vooraanstaande senatoren, beschuldigden de zwarte vrouw van diefstal van vertrouwelijke documenten.
Patrick Kenzie en Angela Gennaro denken dat het oplossen van deze zaak een fluitje van een cent is. Maar er is veel meer aan de hand dan men beseft. Wat deze vrouw wilde was rechtvaardigheid - en in de straten van Boston is dat levensgevaarlijk. Wanneer dan ook nog de maffia, die de stad in een wurggreep heeft, jaagt op iets wat Patrick Kenzie in zijn bezit heeft, ontstaat er een bloedige gangoorlog. Patrick en Angela krijgen te maken met corruptie, prostitutie, chantage en worden geconfronteerd met een brute moord.
De televisieserie True Detective groeide bij het eerste seizoen al uit tot een serie die niet te missen is. Scenarioschrijver Nic Pizzolatto debuteerde met de thriller Galveston waarin hij de sfeer van de televisieserie uitstekend weet te verwoorden in een nieuw verhaal waarbij schuld een allesomvattend thema is.
Roy Cady incasseert schulden voor een crimineel. Als het moet tuigt hij mensen af, en ook voor moord draait hij zijn hand niet om. Dan krijgt hij te horen dat hij ongeneeslijke longkanker heeft. Diezelfde dag nog stuurt zijn baas hem eropuit voor een nieuwe klus. Het blijkt dat hij Cady voor dubbele moord wil laten opdraaien en dat hijzelf ook zou moeten sterven. Maar Cady overleeft het. Hij vlucht samen met de prostituee Rocky, die hem onderweg vertelt dat ze nog ergens langs moet. Ze schiet haar vader neer en neemt een jong meisje mee. Uiteindelijk belandt het trio in Galveston. Cady weet dat ze achter hem aan zitten en dat hij de vrouwen moet achterlaten, maar hij besluit eindelijk eens het juiste te doen.