Boek&nieuws /
Ahold neemt Delhaize over
In Nederland zijn de winkels van Ahold niet meer uit ons straatbeeld weg te denken. In België heeft Delhaize dezelfde status. Achter deze grote supermarktconcerns schuilen familiaire werelden waarvan zo nu en dan een tipje van de sluier wordt opgelicht en wij, de consument, af en toe meer te horen krijgen over deze werelden. Neem de twee broers Albert en Gerrit Jan Heijn, die een familiebedrijf uitbouwden tot een begrip in Nederland. Als Gerrit Jan is 1987 wordt ontvoerd en vermoord, komt voor het eerst een niet-familielid aan de top. Is dit het begin van het einde? Je leest het in:
Het drama Ahold - Jeroen Smit
Februari 2003: het Ahold-imperium stort met een donderend geraas in elkaar. Fraude, mismanagement, misleiding, slecht toezicht: op basis van een kleine honderd gesprekken met direct betrokkenen maakte Jeroen Smit een reconstructie van Het drama Ahold. Dit is het indringende verslag over de mensen en de emoties achter de cijfers.
De memoires van een optimist lees je in:
Albert Heijn - Jef de Jager
Een ondernemer is in Nederland nauwelijks een mens van vlees en bloed, maar een bedrijf, aangevuld met wat persoonlijke hobby’s en een visie op de maatschappij – totdat in 1997 deze levensbeschrijving van Albert Heijn (1927 - 2011) verscheen! De kruidenier die geplaagd werd door polio, huwelijkstragiek en de moord op zijn broer Gerrit Jan, maar desondanks optimistisch bleef en met Koninklijke Ahold de grootste omzetstijging uit de Nederlandse geschiedenis realiseerde.
En in het boek van Nelleke Teughels lees je over de opkomst van het grootwarenhuis.
Mag het iets meer zijn? - Nelleke Teughels
Van de kleine kruidenier om de hoek tot vernieuwende winkelketen. Tegelijk met de opkomst van het grootwarenhuis deed omstreeks 1870 nog een innovatief winkelconcept zijn intrede: de winkelketen in voedingswaren. Met de oprichting van 'Delhaize Frères & Cie' in 1867 onderging het alledaagse boodschappen doen een ware revolutie. De onderneming vervulde een pioniersrol in België en Europa maar voor de kleine onafhankelijke kruideniers betekende hun komst grote concurrentie. In Mag het iets meer zijn? brengt Nelleke Teughels op basis van origineel bronnenmateriaal en oorspronkelijke iconografie, waaronder fraaie foto's en prenten maar ook verpakkingen en voorwerpen, op levendige wijze aanschouwelijk hoe de introductie van de winkelketen in voedingswaren de ervaring van het winkelend publiek in sociale, culturele en materiële zin veranderde.
Hier vind je een overzicht van alle Hebban Vandaag-artikelen en inspiratieboeken.