Meer dan 5,9 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Terug

Interview /

Barts BoekenClub: The show must go on

door Hebban Crew 1 reactie
Het is 2 december, 22.50 uur. De laatste voorstelling van Barts BoekenClub 2015 is nu pas ten einde. De zaal loopt leeg en het is een drukte van jewelste in het meest intieme theater van Amsterdam. We blikken met Bart Gielen, de enthousiaste presentator van de literaire talkshow, terug op de avond en kijken samen vooruit.


De theaterzaal was bijna uitverkocht. Een betere afsluiting van het jaar kun je je niet wensen lijkt me?

‘Dank je wel! OMG, het was gran-di-oos. Ik hoopte natuurlijk dat Maarten van Rossem en Arie Storm mensen zouden trekken, maar dat het er zoveel zouden worden had ik in mijn stoutste dromen niet kunnen bedenken. Ik ben echt flabbergasted!’

Hoe kijk je verder terug op deze avond?

‘Met ontzettend veel plezier. Op dit moment voel ik me mega hyper, maar dat komt door de adrenaline die nog door mijn lijf giert. Tot vanochtend had ik nog flinke koorts, maar ik moest en zou deze avond beter zijn. The show must go on! Ik denk dat ik morgen weer een klapper krijg.’ (Lach)

Je kondigde wel aan dat het een grootse afsluiter zou worden.

‘Ja natuurlijk! Aangezien dit de laatste editie van dit kalenderjaar was, wilde ik flink uitpakken en alles uit de kast halen. Ik had twee gesprekken met, al zeg ik zelf, grote namen, er was muzikale ondersteuning van En Vrac én ook nog de Hebban Proza Pitch door Marloes Kemming. Zij promootte haar romandebuut Het kleine leven van Norbert Jones. Een geweldig boek en een dito pitch. Mijn grote complimenten voor Marloes! De show was nu helemaal compleet.’



Je had inderdaad een bijzonder duo uitgenodigd; recensent en schrijver Arie Storm en Maarten van Rossem, onze nationale brombeer.

(Harde lach) ‘Inderdaad. Er is weinig mimiek te bespeuren zodra Maarten aan het woord is. Noem het brommen of mopperen, maar buiten het podium is hij absoluut veel toegankelijker.’

Hoe was het om iemand als Maarten van Rossem voor je te hebben?

‘Erg spannend eerlijk gezegd, maar ook heel erg bijzonder. Maarten van Rossem als historicus is voor mij toch eigenlijk wel een voorbeeldfiguur. Ik weet nog goed toen ik als geschiedenisstudent een keer een college meemaakte waar hij stond te oreren. Ongelofelijk hoe hij mij wist te boeien. En nog steeds. Kijk, sommige mensen vinden dat gemopper behoorlijk irritant, maar zij horen dan niet goed wat de werkelijke boodschap is. Ik vind Van Rossem een meester in het relativeren en hij kan als geen ander zaken in breder historisch perspectief zien.’

Waarom had je hem uitgenodigd?

‘In eerste instantie had ik hem gevraagd om te komen praten over zijn boek Het einde van het Romeinse Rijk. Dit boek was echter nog niet af. Flink balen natuurlijk. Tja, en dan zijn er twee opties. Oftewel cancelen en uitstellen, oftewel hem nog steeds uitnodigen, maar dan voor een ander boek. Natuurlijk koos ik voor het laatste. En het is uiteindelijk zijn essay Europa volgens Maarten van Rossem geworden.’







Goede en actuele keuze, want er gebeurt veel in Europa de laatste tijd.


‘En hoe! De aanslagen in Parijs, de economische problemen en de vluchtelingenstroom maken veel mensen erg angstig. Terecht of niet, het heeft wel tot een vertrouwenscrisis bij een deel van de Europese bevolking geleid. En juist hierover wilde ik het met Maarten hebben. Tijdens ons gesprek hield hij een pleidooi dat deze vertrouwenscrisis alleen kan worden opgelost door een onvermijdelijke intensivering van de Europese samenwerking. Die samenwerking ziet hij namelijk als een onvermijdelijke ontwikkeling die niet meer te stoppen is.'

Waar ging je gesprek met Arie Storm over?

‘Arie had ik uitgenodigd naar aanleiding van zijn nieuwste roman Het laatste testament van Frans Kellendonk.’

Frans Kellendonk, die van het Kellendonk-jaar?

‘Nee, die van het Harry Mulisch-jaar! (Harde lach) Dit jaar is het precies vijfentwintig jaar geleden dat deze schrijver op 39-jarige leeftijd overleed aan de gevolgen van aids. Eerlijk gezegd behoorde ik tot voor kort bij de groep mensen die nog nooit van Frans Kellendonk had gehoord. Pas bij het verschijnen van zijn De brieven, kwam ik voor het eerst met deze schrijver in contact. Ik lees nu zijn bekendste roman Mystiek lichaam. Het is echt ontzettend goed geschreven.’




Wie was Kellendonk precies?


‘Ik citeer hier Bas Heijne; die kan het beter verwoorden dan ik: 'zo eensluidend als de literaire goegemeente is over de hoge kwaliteit van het werk, zo verdeeld is men over de persoon van de schrijver. Moralist! Ironicus pur sang! Antisemiet! Reactionair! Visionair! Zoveel lezers, zoveel meningen. Alleen over die mooie kop die erop zat, lijken ze het met elkaar eens’.

En Arie Storm schreef een testament van Frans Kellendonk? Wat moeten we ons daarbij voorstellen?

'Haha, goede vraag, dat was ook de insteek van mijn gesprek. De totstandkoming van dit ‘testament’ is namelijk al een documentaire waard. Sinds 2006 werd Arie Storm –overigens niet door hemzelf - al gepresenteerd als dé biograaf van Frans Kellendonk, terwijl hij zichzelf helemaal niet als een biograaf maar als romanschrijver ziet. Maar er waren intussen hoge verwachtingen gewekt. Ik was ontzettend benieuwd hoe deze roman negen jaar op zich heeft laten wachten en hoe Arie Storm met de druk van buitenaf omging. Uiteindelijk is het geen biografie geworden maar een verslag waarin Kellendonk in de belichaming van Arie Storm zélf het verhaal schrijft dat hij tijdens zijn leven niet kon opschrijven. Hij vergelijkt het heden met het verleden, en vertelt over zijn jeugd, zijn tijd als redacteur van een literair tijdschrift, het schandaal dat ontstond toen zijn roman Mystiek lichaam verscheen, zijn band met zijn vader én zijn grootste liefde.’

De muzikale omlijsting werd dit keer weer verzorgd door En Vrac dat ook al tijdens de openingseditie van BBC op 7 oktober aanwezig was. Goede ervaringen neem ik aan?

‘Ja fantastische ervaringen. En Vrac is mijn muzikale ontdekking van dit jaar. Het is een nieuw muziektrio, bestaande uit zanger/gitarist Bas Marée, contrabassist Gijs Baas en cajonnist Minze Koopman. Zij geven Nederlandstalige theaterliedjes een nieuwe sound onder het motto: iedereen heeft recht op een lied met inhoud! Van protestlied tot lyrische chansons brengen zij eigen werk, nooit eerder vertaalde liedjes van o.a. Édith Piaf en Boris Vian. Ik hoop echt dat zij mijn BBC-huisband zullen worden. Dat zou zo geweldig zijn.’



Met deze grande finale achter de rug heb je even rust. Lekker gevoel?


‘Een heerlijk gevoel! Ik heb nu twee maanden de tijd om bij te lezen en in mijn eigen tempo de planning voor de komende edities voor te bereiden.’

Kun je al enkele namen prijsgeven?

‘In ieder geval hebben Tofik Dibi, Annejet van der Zijl, Marcia Luyten, Anne Eekhout en Bart Funnekotter toegezegd. Met deze namen, en nog meer in de pijplijn, kun je je niet voorstellen hoe blij ik ben.’


Data Barts BoekenClub 2016:  

zondagmiddag 7 februari (15.00u)
zondagmiddag 21 februari (15.00u)
zondagmiddag 6 maart (15.00u)
zondagmiddag 20 maart (15.00u)
woensdagavond 6 april (20.30u)
woensdagavond 20 april (20.30u)
woensdagavond 11 mei (20.30u)
woensdagavond 25 mei (20.30u)



Over de auteur

Hebban Crew

2587 volgers
0 boeken
0 favorieten
Hebban Crew


Reacties op: Barts BoekenClub: The show must go on

 

Gerelateerd

Over

Maarten van Rossem

Maarten van Rossem

Maarten van Rossem (1943) is een Nederlandse historicus. Van 1997 tot 2008 was V...

Arie Storm

Arie Storm

Arie Storm (Den Haag, 1963) is een Nederlandse auteur, literatuurcriticus en ver...

Marloes Kemming

Marloes Kemming

Marloes Kemming (1983) is schrijver en communicatieadviseur. Ze reisde jarenlang...

Hebban Spots

Hebban Proza Pitch

57 volgers

In Hebban Proza Pitch kunnen debuterende schrijvers in filmpjes van 2 minuten (de 'elevator pitch') hun boek onder de aandacht brengen van lezers en de redactie van Hebban. De Hebban Proza Pitch is...