Nieuws /
Boek bij Happy Meal stuit op verzet
The Parents' Jury, een organisatie die de promotie van gezonde voeding voor kinderen nastreeft, heeft de Australische autoriteiten gevraagd om de Happy Readers-campagne van fastfoodgigant McDonald's te verbieden. De hamburgerketen biedt kinderen de keuze om voor een non-fictieboek of een e-boek te gaan in plaats van speelgoed in hun kartonnen doos met kipnuggets en franse frietjes. Bij de boeken in print gaat het om titels als Playful Puppy en Wild Baby Animals, als e-boek worden strips als My Little Pony en Angry Birds aangeboden.
Alice Pryor, woordvoerster van The Parents' Jury, bestempelt de campagne als 'een slimme marketingtruc'. Maar ouders worden volgens haar wel onder druk gezet om ongezond eten te kopen voor hun kinderen. 'Als een ouder is het moeilijker om nee te zeggen tegen je kind als het vraagt om een boek in plaats van een Minions-poppetje.'
Een woordvoerster van McDonald's zei in een reactie dat ouders een boekje kunnen kopen voor anderhalve Australische dollar, zonder dat ze erbij een Happy Meal moeten nemen. Ook biedt het restaurant schijfjes appel als vervanging voor de franse frietjes en water of magere melk bij de Happy Meals.
(Bron: Los Angeles Times)