Boeken in de media #4
Kranten & tijdschriften
3* NRC
'In de stukken die op deze opgetrokken spiegel volgen, belichten schrijvers en journalisten aan de hand van een literair werk de ‘problematische sekse’ en zien we weer eens hoe goed de literatuur zich leent voor een rol als breekijzer: een in aanleg omstreden onderwerp is met de tussenkomst van een tekst veel makkelijker open te breken.'
5* NRC
'In een horrorverhaal, vol geweld en voortrazende stemmen, schildert deze Mexicaanse Booker Prize-kandidaat het caleidoscopisch beeld van een dorp waar ondanks alles toch zachtheid en intimiteit te vinden zijn.'
Trouw
'Siebelink laat zijn hoofdpersoon vanuit de eerste persoon vertellen, vaak in de tegenwoordige tijd. Dat is geen gelukkige keuze. Zo’n vertelperspectief brengt je idealiter heel dicht bij de hoofdpersoon. (...) In Maar waar zijn die duiven dan vertelt Tempelman juist over zijn leven alsof hij er van bovenaf over spreekt, zonder de grote woorden tot leven te wekken met sprekende beelden.'
3* NRC
'De dertien essayisten in Sfinx zijn met een vrij brede vraagstelling aan het werk zijn gezet. (...) Heel fijn is de bijdrage van Maurits de Bruijn, die een drieluik schreef over de periodes dat hij een kleedkamer frequenteerde: als kleine jongen die niet kon voetballen, als een puber in wie de homoseksualiteit ontlook en als een dertiger die de macht van een dominante man in de kleedkamer van de sportschool tartte.'
3* de Volkskrant
'Renske Doorenspleet geeft een genuanceerd beeld van het Apostolische Genootschap waar ze in opgroeide en op haar 25ste mee brak. Zij graaft diep – en erg uitvoerig – in haar geheugen, maar durft nog niet alle vragen te beantwoorden.'
3* de Volkskrant
'Haar taal is vaak jongensboekachtig, maar de geschiedenis die Conny Braam vertelt, over de Zuid-Afrikaanse sergeant Jakob Witbooi, is uitzonderlijk.'
4* NRC
'Henry VIII vond zijn bruid Anna van Kleef lelijk. Maar wat vond Anna van hem? Dat laat Mantel zien in het slotdeel van haar Cromwell-trilogie, waarin ze opnieuw schittert als schrijfster en duider van de geschiedenis.'
2* de Volkskrant
'Met zijn nieuwe roman lijkt Jan Siebelink terug bij het oerverhaal van zijn oeuvre uit 1975. Alleen maakt de oprechte ik-figuur uit die tekst plaats voor een snobistische macho met wie het moeilijk meeleven is.'
4* de Volkskrant
'Zonder veel omwegen verklaart Ken Follett zijn liefde aan de Notre-Dame in een boeiende, beknopte geschiedenis met mooi gekozen citaten en hier en daar een fraaie eyeopener.'
Trouw
'Leve Feyenoord1 draait vooral om het binnenhalen van de Europa Cup 1 voor landskampioenen in mei 1970, na de 2-1 zege op Celtic in de finale in Milaan. De uitvoering van het salontafelboek is prachtig, met veel foto’s en verhalen die laten zien hoe groot Feyenoord was - en misschien wel altijd zal blijven.'
Trouw
'Vanachter een stapel groene peulen beantwoordt ze al knakkend en ritsend de vragen over haar vermakelijke boek dat zojuist is verschenen. Wij knippen de wind heet het. Ondertitel: Notities van een overgrootmoeder.'
Het Parool
'Sebastian Barry schildert deze omstandigheden sterk, hij trekt je er meedogenloos in en je voelt je innig verbonden met Winona Cole die onweerstaanbaar is, krachtig en hulpeloos tegelijk, en binnen die paradox zeer authentiek.'
Radio & televisie
Boek gespot in de media?
Heb je een interessant item (een recensie, interview of achtergrondartikel) over een of meerdere boeken gespot in krant of tijdschrift, op radio of tv? Meld het in de reacties onder dit artikel. Vergeet niet óók te melden op welke datum het item werd gepubliceerd of uitgezonden. Kun je een link toevoegen naar het item op een website, doe dat dan. Samen kunnen we ervoor zorgen dat we zo min mogelijk belangrijke publicaties missen.