×

Dossier /

Book review: Joanne Harris - The Loneliness of the Long-Distance Time Traveller

door Kanta
Waar vrijwel alle enigszins beroemde Britse acteurs wel een keer in een aflevering van Doctor Who zijn verschenen, hebben ook ongeveer alle Britse sciencefictionschrijvers meegewerkt aan de inmiddels enorme boekenreeks die bij de serie hoort. Een aantal van deze boeken is vroeger naar het Nederlands vertaald, maar inmiddels is er een nieuwe serie verschenen die tot nu toe alleen in het Engels verkrijgbaar is. De serie Doctor Who Time Trips bestaat uit kortere verhalen, het lezen van een verhaal duurt ongeveer zo lang als het kijken van een normale aflevering van Doctor Who. Ook aan deze serie werken beroemde schrijvers mee: Joanne Harris, bekend van het boek Chocolat, reïncarneerde hiervoor dit jaar de Third Doctor in The Loneliness of the Long-Distance Time Traveller.

Ook voor iedereen die niet helemaal bekend is met de Third Doctor en net als ik bij de nieuwe Doctor Who-serie is ingestapt (‘nieuw’? 2005 alweer…) brengt Harris hem overtuigend tot leven. Nou ja, nauwelijks, maar dat is niet Harris’ schuld: de Doctor staat op het punt om te sterven/regenereren aan stralingsziekte. Op dat moment landt hij in een té rustig, té vredig dorpje dat er op de een of andere manier in slaagt hem lang genoeg in leven te houden om uit te kunnen vinden wat er hier precies aan de hand is.
Het is misschien jammer dat dit een op zichzelf staand verhaal is, omdat Harris een goed verhaal neerzet dat smaakt naar meer, maar zelfs voor een dergelijk kort verhaal is het diepgaand en heeft het een pijnlijke onthulling van het mysterie. Het verhaal is ook verrassend efficiënt en effectief geschreven: door simpelweg woorden met een hoofdletter te schrijven, laat Harris zien dat er iets mis is in het dorp. Een Postbode is iets totaal anders dan een gewone postbode. Ja, dit verhaal is inderdaad bigger on the inside.
Het einde is misschien dubbel pijnlijk: het mysterie is opgelost, maar iemand moet hier een hoge prijs voor betalen, en het dorpje kan de Doctor niet langer in leven houden. Hij moet terug naar onze planeet, waar hij – zo suggereert het einde – zal regenereren als de Fourth Doctor.
Als deze Time Trip representatief is voor de rest van de serie, dan is het de moeite waard om die eens na te gaan jagen – gelukkig zijn ze allemaal verkrijgbaar als e-books voor lezers in Nederland. Dit korte verhaal maakt de lezer ook nieuwsgierig naar de fantasy die Joanne Harris heeft geschreven. Eerder verscheen hier op Hebban een recensie van haar Lessen van Loki, wat ook een goed geschreven boek was. De keuze voor Harris als schrijver van een Doctor Who-verhaal klinkt misschien raar voor lezers die haar alleen van Chocolat kennen, maar het was zeker een goede keuze van de uitgever. Hopelijk is Harris van plan om nog eens een compleet Doctor Who-boek te schrijven.

Kanta

83 volgers
608 boeken