Camilla Läckberg: 'Door Faye werd ik een dapper mens'
Voor de fans zal het wellicht even slikken zijn geweest. De geliefde Erika Falck en Patrik Hedström maken geen deel uit van de plot in Gouden kooi, het nieuwe boek van Camilla Läckberg. ‘Ik heb dit idee al een behoorlijk lange tijd, maar dacht in eerste instantie niet aan een boek,’ vertelt de schrijfster die met dit interview haar drukke promotieschema in Nederland aftrapt. ‘Het komt voort uit het feit dat ik gedurende 25 jaar het boek The Life and Loves of a She-Devil meerdere keren heb gelezen. De naam van mijn hoofdpersonage is daarmee ook een hommage aan de schrijfster.’
Het boek waar Läckberg op doelt, werd in 1983 gepubliceerd door de Britse schrijfster Fay Weldon en gaat over een vrouw die wraak wil nemen op haar ex-man en zijn nieuwe aantrekkelijke vriendin. ‘Bij het herlezen van het boek vroeg ik mij af wat een moderne vrouw zou doen in zo’n situatie. Een paar jaar geleden besloot ik dat het tijd was om dit idee ook echt uit te schrijven tot een boek. Daarnaast wilde ik het combineren met een soort gevoel dat ik had bij het soort boeken dat ik veel las als een tiener, auteurs als Judith Krantz, Sidney Sheldon en Jackie Collins waren toen enorm populair. In die verhalen namen vrouwen een imperium over, hadden ze bedpartners bij de vleet en verdienden ze hun eigen kapitalen.’
Uitdaging
‘Ik verlangde terug naar die jaren 80, maar wilde een modern verhaal presenteren. Tijdens het schrijven kwam de MeToo-beweging op gang, waardoor het bijna leek alsof ik werd ingehaald door de realiteit.’ Läckberg noemt het een grappig toeval dat het haar leek te helpen, aangezien ze precies zo’n verhaal voor ogen had. ‘Schrijvers zijn goed in staat om de nieuwsbuzz op te pakken, stiekem hebben we allemaal een glazen bol thuis staan om de toekomst te voorspellen. We zijn allemaal heksen,’ zegt ze licht ironisch.
Met een volledig nieuw verhaal en personages die nog volledig uitgetekend moesten worden, nam Läckberg de uitdaging gretig aan. ‘Eigenlijk waren er drie punten waar ik aan moest werken. Deze verhalen hebben een andere tone of voice; het moet allemaal wat vlotter en stoerder, maar ik blijf dicht bij mezelf zonder een andere auteur te kopiëren of te imiteren. Hoofdpersonage Faye was ook wel een behoorlijke klus; ze doet verschrikkelijke dingen, maar mijn lezers moet ook enige sympathie voor haar opbrengen. Tot slot de allergrootste uitdaging; de seksscènes. Vijftien jaar lang heb ik ze vermeden in mijn thrillers, maar nu kon ik er echt niet omheen. Ik moest er iedere keer tijdens het schrijven aan denken wat mijn moeder hiervan zou vinden. Sinds gisteren ontvang ik regelmatig sms’jes van haar, want ze is begonnen met het lezen van Gouden kooi. Ze vindt de scènes niet slecht, maar noemt het gekscherend al het vieze seksboek,’ grinnikt de schrijfster.
Wraak
Gouden kooi draait om de machtsverhoudingen tussen man en vrouw op verschillende lagen; de manier waarop er naar sekse wordt gekeken in de maatschappij, maar ook het spanningsveld in een (seksuele) relatie. Hoofdpersonage Faye heeft alles wat haar hartje begeert, maar voelt zich steeds meer opgesloten in haar huidige leven. Voor haar man Jack heeft ze alles opgegeven, tot er iets voorvalt waardoor het draadje knapt. Voor Faye draait het dan nog om één ding; wraak. Op de vraag wat Läckbergs beste manier voor wraak is, knikt ze even. ‘Oké, ik zou niet adviseren om op dezelfde manier als Faye wraak te nemen. Ik ben van mening dat de beste manier voor wraak is om je leven op zo’n manier op te pakken dat je succesvol bent. Dat zal de mensen die je willen raken, het meest in de weg zitten. Dat jij weer verder gaat en gelukkig zal zijn.’
Als bestsellerschrijfster ademt Läckberg dan ook dit imago. Ze verkocht miljoenen boeken wereldwijd, is een graag geziene gast in de Zweedse society maar blijft met beide benen op de grond. ‘Mijn eerste stap naar succes was om überhaupt gepubliceerd te worden. Ik had ook niet meteen een bestseller te pakken bij mijn debuut, maar ik bleef eraan werken. Wat ik tot op heden heb meegemaakt ging mijn verwachtingen echt te boven. Maar je moet dromen blijven creëren voor jezelf. Zo zou ik het fantastisch vinden dat Gouden kooi een Hollywood verfilming zou krijgen. Faye moet dan wel gespeeld worden door een actrice die veertig plus is, die generatie van actrices past perfect bij het vraagstuk in mijn boek. Dan gooien we er nog ergens George Clooney bij, dan ben ik echt een tevreden mens. Het kost niets om te dromen.’
Als eerste deel van een tweeluik, stoeit de Zweedse schrijfster nu met het vervolg van het wraakverhaal. ‘Sinds de publicatie van Gouden kooi heb ik veel reacties gekregen van vrouwelijke lezers die zichzelf herkennen in het verraad. Ze projecteren hun gevoelens ook deels op wat Faye meemaakt, waardoor ze zich ook op zo’n manier kunnen revancheren. Het is fijn om mijn personage als een soort boegbeeld te hebben, aangezien ze doet waar iedere vrouw soms stiekem over fantaseert.’
Controlfreak
De cover van Gouden kooi breekt ook met de traditie van haar Scandinavische moordmysteries. ‘We hebben tien ontwerpbureaus aangeschreven met een pitch, maar iedereen viel voor dit beeld. We wilden het sterk neerzetten en mijn uitgevers wereldwijd hebben dit over het algemeen overgenomen, waardoor je het als een soort golf in boekwinkels ziet verschijnen.’ Voor Läckberg, met een verleden in marketing, is het niet meer dan logisch om bij iedere stap in het proces betrokken te zijn. ‘Ik nodigde vlak voor de Europese lancering mijn uitgevers uit om een workshop te doen rond dit tweeluik van boeken. Wat dat betreft ben ik echt een controlfreak en laat ik liever dingen niet over aan iemand anders.’
Daarnaast komt Läckberg op voor de belangen van andere vrouwen. Samen met haar beste vriendin Christina Saliba zette ze het bedrijf Invest in Her op om vrouwen in het zakenleven bij te staan, door te investeren in hun bedrijven en start-ups. ‘Ik heb enorm veel geluk gehad in mijn eigen carrière. Toen ik zelf de veertig passeerde, gingen mijn ogen open hoeveel ongelijkheid er is in het zakenleven voor vrouwen. Daarom wilde ik iets terug doen, zeker om de toekomst van mijn eigen dochters ook veilig te stellen. Mijn oudste dochter is vijftien jaar en door alle social media krijgt zij een bepaald beeld voorgeschoteld. Het maakt me droevig dat zij op bepaalde fronten niet dezelfde rechten heeft als mijn zonen. Waarom zouden we blij met iets zijn dat minder is dan gelijk zijn?’
Als schrijver en persoon is Läckberg geïnspireerd door Astrid Lindgren: ‘Ze was een sterke vrouw maar ook een begenadigd verhalenverteller. Haar verhalen zullen generaties lang overgedragen worden. Ze nam af en toe ook een risico.’ Toch legt Läckberg zichzelf nog een bepaalde standaard op zodat ze blijft presteren; 'Ik heb al fantastische dingen mogen meemaken, maar een succes in de Verenigde Staten lijkt me geweldig. Ik heb er ooit tegen een journalist van The Washington Post uitgeflapt dat ik de bestsellerlijst van The New York Times ergens op mijn lichaam laat tatoeëren op de dag dat ik de eerste positie haal. Maar met nummer 2 ben ik ook heel tevreden,' grapt ze. 'Ik ben blij dat ik de stap met dit nieuwe project heb genomen; ik krijg veel betere recensies in Zweden in vergelijking met mijn Fjällbacka reeks, maar de creatie van Faye heeft mij ook een dapperder mens gemaakt.'
Gouden kooi is verschenen bij uitgeverij The House of Books. Credits auteursfoto Camilla Läckberg: Magnus Ragnvid, verstrekt door uitgeverij The House of Books. | Check Hebban later deze week voor een winactie met deze thriller!