×

Listmania /

Challenge | Een boek met een vijfsterren-recensie van een Hebban-recensent

door Hebban Crew 176 reacties
Doe je mee aan de Hebban Reading Challenge, dan vind je extra inspiratie in de checklist met 52 verrassende categorieën. Daarmee dagen we je uit een rijkere lezer te worden door van nieuwe genres te proeven en onbekende auteurs te proberen. Elke week tippen we bij een van de categorieën onze redactionele keuzes én roepen we lezers op hun eigen favorieten te tippen voor de Top 10 van volgende week.

Een boek met een vijfsterren-recensie van een Hebban-recensent

Je weet al één ding voordat je aan deze categorie begint en dat is dat iemand, een Hebban-recensent, het boek dat je gaat kiezen erg goed vond. Hieronder vind je een paar suggesties, maar je kunt kiezen uit alle 5*-recensies over alle jaren Hebban heen. Hier vind je alle 5*-Hebbanrecensies en je kunt daarbij eventueel nog verder filteren op genre, als je dat wilt.

In 2023 heeft elke Hebban Reading Challenge checklistcategorie een inspiratie-artikel, waar je het hele jaar terecht kunt. Daarin vind je vier boekentips, uitleg over de Hebban Reading Challenge en de checklistcategorieën én hoe je zowel leestips kunt geven als ontvangen op Hebban. Om de checklist te kunnen afvinken schrijf je je in voor de Reading Challenge, maar het geven van tips en het lezen van de artikelen kan altijd.

Naast de inspiratie-artikelen die het hele jaar beschikbaar zijn, wordt elke week één categorie uitgelicht in twee redactionele artikelen op Hebban. Elke vrijdag geven we aandacht aan een categorie en bieden daarbij vier redactionele tips met recente boeken. Daarnaast nodigen we je uit je eigen leestip bij die categorie te delen. Op woensdagen publiceren we een uit de geplaatste leestips samengestelde Lezers Top 10.

Naar het inspiratie-artikel

Tips van de Hebban Crew

Geluksmomenten

Clare Chambers, vertaald door Erica Feberwee

Engeland, 1957. Jean woont nog thuis bij haar ziekelijke moeder en werkt als enige vrouw voor de plaatselijke krant. Als ze de opdracht krijgt om de bewering van ene Gretchen Tilbury te onderzoeken dat haar dochter Margaret het gevolg is van een onbevlekte ontvangenis, leidt dat tot een verrassende wending in haar leven. Jean raakt bevriend met de vrouw en haar tienjarige dochter, maar wordt ook verliefd op Gretchens man Howard. Ze heeft eindelijk vriendschap gevonden, maar wat is de prijs die ze zal moeten betalen?

De vijfsterren-recensie van Eline:
'Geluksmomenten is een mix van historie, romantiek en detective. Een realistische roman met een sterk opgebouwd plot waarin veel gebeurt, en die bovendien laat zien hoe juist de kleine momenten van geluk het leven zin geven.' Lees de recensie

De curator

M.W. Craven, vertaald door Fons Oltheeten

Er liggen lichaamsdelen verspreid over Cumbria. Washington Poe en Tilly Bradshaw staan voor een raadsel. Waarom waren sommige slachtoffers verdoofd, terwijl andere een extreem pijnlijke dood stierven? Waarom ontkent hun enige verdachte alles waar ze ijzersterk bewijs voor hebben, maar geeft dingen toe waar ze nog niets vanaf wisten? En waarom hadden alle slachtoffers drie jaar geleden dezelfde twee weken vrij genomen van werk? Het lijkt erop dat poe en Bradshaw helemaal niet te maken hebben met een seriemoordenaar, maar met iets veel ergers.

De vijfsterren-recensie van Ann:
'Het is niet lang wachten op een aanwijzing hier en daar. Die roepen nog meer vragen op en maken de plot steeds interessanter. In een nawoord vertelt Craven dat een deel van de plot gebaseerd is op een bestaand fenomeen en dat is extra griezelig om te weten.' Lees de recensie

Vrij

Lea Ypi, vertaald door Ruud Dorrestijn

Lea Ypi groeit op in Albanië, een van de meest geïsoleerde landen ter wereld. Deze laatste stalinistische uithoek van Europa wordt geteisterd door schaarste en politieke executies, maar voor Lea is het haar thuis. Een jaar na het neerhalen van de Berlijnse Muur komt het socialisme in Albanië in een vrije val terecht. Verkiezingen, kledingkeuze en religie worden ineens vrijgegeven, maar fabrieken sluiten, banen verdwijnen en het land gaat failliet. Terwijl de droom van haar ouders' generatie de desillusie van de hare wordt en familiegeheimen aan het licht komen, begint Lea zich af te vragen wat vrijheid nou echt betekent.

De vijfsterren-recensie van Kristof:
'Het is een opvallend humoristisch verhaal over kind zijn in een gesloten communistisch systeem [...]. Maar vooral is het een ode aan Lea’s oma, vader en moeder, die tegen wil en dank een kind hadden groot te brengen in een voor hen vijandige omgeving.' Lees de recensie

Nachtangst

Ronald Giphart

De van oorsprong Nederlandse schrijver P.J. Weber kan in New York niet van zijn pen alleen leven. Om in zijn levensonderhoud te voorzien, doet hij administratieve klussen voor een bedrijf. In de nachtelijke uren stuurt hij vanuit het kantoor waar hij werkt per mail lange brieven aan zijn Amerikaanse agente. Op een avond wordt er ingebroken in het afgelegen pand. Terwijl de angst te worden ontdekt hem in een wurggreep houdt en de inbrekers steeds dichterbij komen, begint Weber aan een testament, een bekentenis wellicht.

De vijfsterren-recensie van Christa:
'Angst werkt verlammend. Het beneemt de hoofdpersoon, meerdere malen in zijn leven, letterlijk de adem. Want al speelt het verhaal zich slechts in zeven uur af, het lukt de schrijver om alle grote gebeurtenissen uit zijn leven volledig uit de doeken te doen.' Lees de recensie

Liever een kinderboek?

Tip een boek voor de Lezers Top 10 en maak wekelijks kans op een Boekenbon

Elke vrijdag vind je op Hebban vier redactionele boekentips bij een van de 52 Hebban Reading Challenge checklistcategorieën. We roepen jou op om in de reacties onder dit artikel jouw eigen leestip bij deze categorie te delen. Daarbij geef je natuurlijk een enthousiaste motivatie, zodat andere lezers weten waarom ze dit boek echt niet mogen missen. Wordt jouw boek gekozen voor de Top 10 én heb je het leukste antwoord op die belangrijke 'waarom'-vraag? Dan maak jij deze week kans op een Boekenbon van € 30.

Weet je nog meer titels of wil je een heel rijtje titels opsommen zonder toelichting? Dan kun je het hele jaar door terecht op het Hebban Reading Challenge-kanaal bij de inspiratie-artikelen.

2560 volgers

Reacties op: Challenge | Een boek met een vijfsterren-recensie van een Hebban-recensent