Nieuws /
Complexe persoonlijkheden binnen spaarzame lijnen
Een omvangrijke privécollectie vormt de basis van deze tentoonstelling die tot en met 19 juni in het museum onderdak vindt. Te zien zijn hele vroege strips, strips uit de hoogtijdagen van Peanuts en verschillende andere uitgaven in vele talen, bijzondere jubileum- en kunstenaarsboeken en Snoopy-merchandise. De vele strips laten zien hoe Snoopy zich ontwikkelt van huisdier op vier poten met een smalle lange snuit tot een welbespraakte hond op twee benen met een kortere, rondere snuit.
‘s Werelds meest geliefde hond en zijn onzekere baasje Charlie Brown spelen al 65 jaar de hoofdrol in de strip Peanuts van Charles M. Schulz (1922-2000). De strip liep van 2 oktober 1950 tot 13 februari 2000, een dag na de dood van Schulz. De Amerikaanse strip verscheen dagelijks in 2.700 kranten in 75 landen en veroverde de harten van lezers in ruim 20 talen. Peanuts is daarmee een van de meest populaire strips ter wereld.
De figuren in Peanuts met grote hoofden op kleine lijfjes en sprekende gezichtsuitdrukkingen zijn geliefd bij jong en oud. De stripfiguren zijn kinderen met filosofische gedachten en uitspraken in een wereld zonder volwassenen.
In plaats van gedetailleerde striptekeningen en lange dialogen gebruikte Schulz duidelijke en eenvoudige vormen, spaarzame lijnen en korte teksten, wat vernieuwend was in de jaren ‘50. Opmerkelijk is dat deze eenvoudige figuren complexe persoonlijkheden hebben die herkenbaar zijn voor mensen over de hele wereld. Charlie Brown, manager van het slechtst spelende baseball team ooit is de eeuwige verliezer die nooit opgeeft, en de zelfverzekerde Snoopy vindt zichzelf geniaal en heeft een levendige fantasie.
Schulz werkte volledig alleen en had totale creatieve controle. Hieroor kon hij ook persoonlijker onderwerpen aansnijden. Zo kwam ook de vietnamoorlog in zijn strip ter sprake. Voor zijn werk kreeg Charles Schulz een ster op de Hollywood Walk of Fame.
Klik hier voor meer informatie.