Nieuws /
Dag van het Literatuuronderwijs 2014
Opening en programma
Het literaire symposium vindt tweejaarlijks plaats en werd door Annejet van der Zijl plenair geopend. Zij opende de discussie met haar visie op het thema ‘Lijst of Lezer?’. Annejet van der Zijl is schrijfster en historica. Ze schreef de biografie van Annie M.G. Schmidt, Anna. De reconstructie van een dramatische liefdesverhaal werd het veel gelezen boek Sonny Boy, dat in 2010 werd verfilmd. Voor het boek Bernhard ontving ze de M.J.Brusseprijs 2011 voor het beste journalistieke boek.
Tijdens het symposium was er voor ieder wat wils. Naast plenaire sessies, workshops, discussies, lezingen, was er ook voor studenten een speciaal programma samengesteld. Dichteres Ellen Deckwitz verzorgde een workshop poëzie doceren, docent van het jaar Martijn Koek vertelde over het belang van literatuuronderwijs en schrijver Jan Brokken hield tenslotte een lezing over het spanningsveld fictie/ non-fictie. Ook werd er meerdere Masterclasses gegeven onder leiding van grote namen zoals onder andere: Oek de Jong, Annejet van der Zijl, Jan Brokken en Dick Schram
Leesplezier in de lesmethode
Tijdens één van de discussiesessies werd er gesproken over 'leesplezier in de lesmethode'. Een discussie onder leiding van Oscar Kocken tussen Young Adult auteurs Mel Wallis de Vries (winnaar Prijs van de Jonge Jury 2014) en Natasza Tardio (winnaar Debuutprijs van de Jonge Jury 2014), maar ook Mariëtte Bosch, werkzaam bij uitgeverij Thieme-Meulenhoff en verantwoordelijk voor de leesmethode. Wallis de Vries en Tardio spraken over hoe zij hun lezer en een nieuw jong publiek uitdagen om hun boeken te lezen en daarmee het leesplezier te stimuleren.
Tijdens deze levendige discussie vond er veel interactie plaats met het publiek, dat voornamelijk bestond uit leraren Nederlands en werd duidelijk dat jongeren best geïnteresseerd zijn in lezen, mits het lesmateriaal en de manier waarop het lezen wordt gestimuleerd meer op maat wordt aangeboden. Denk hierbij aan niet meer alleen een boekverslag op papier, maar bijvoorbeeld een facebookpagina aanmaken over een boek, een brief schrijven aan één van de hoofdpersonen in een boek, een filmpje maken over een boek, et cetera. Leesplezier werd tijdens deze discussie meerdere malen genoemd, maar ook het meegaan met nieuwe jeugdliteratuur, zoals wordt geschreven door Wallis de Vries en Tardio.
Ook werd aanbevolen om het lezen niet alleen in de vakken Nederlands, Engels en Duits te stimuleren, maar ook in de andere vakken, zoals bijvoorbeeld geschiedenis en aardrijkskunde. Er zijn meerdere boeken die op het lesmateriaal in deze vakken aansluiten en door jongeren gelezen kunnen worden.
Uitreiking Prijs van de Beste Leesomgeving
Tijdens het symposium werd de Prijs voor de Beste Leesomgeving uitgereikt door leesbevorderaar Aidan Chambers – keynote speaker en auteur van onder andere De leesomgeving –aan het Augustinuscollege in Groningen. De prijs vraagt aandacht voor het belang van een goede leesomgeving in het voortgezet onderwijs. Uit het juryrapport: ‘Deze mediatheek heeft het allemaal: een intieme, prettige omgeving in combinatie met een grote collectie boeken én een zeer actieve en betrokken mediathecaris.’
Afsluiting Arnon Grunberg
Het goedbezochte symposium was wederom een groot succes met als afsluiting schrijver en columnist Arnon Grunberg. Grunberg debuteerde op 23-jarige leeftijd met Blauwe maandagen. Zijn oeuvre is omvangrijk en veelvuldig bekroond. Zoals met de Gouden Uil en Libris Literatuur Prijs 2007 voor Tirza, de AKO Literatuurprijs en F. Bordewijkprijs 2007 voor De asielzoeker.
Grunberg is zeer begaan met het literatuuronderwijs. Een jaar geleden richtte hij de stichting Hermann en Hannelore Grünberg op die literatuur in vertaling subsidieert en schrijfonderwijs aan kinderen ontwikkelt en geeft, voornamelijk door leraren te trainen. Beter Verwoorden - Laat Je Zien is een werkvorm waarmee docenten kinderen aanmoedigen hun receptief, onderzoekend, creërend, reflectief en uitdrukkend vermogen te vergroten.
Handboek Literatuuronderwijs 2015-2016
Direct na afloop van het symposium is het Handboek Literatuuronderwijs 2015-2016 in te zien op www.handboekliteratuuronderwijs.nl. In het handboek wordt dieper ingegaan op de onderwerpen die tijdens het symposium aan bod kwamen en zijn praktische toepassingen te vinden. Het handboek bestaat uit columns, wetenschappelijke artikelen, strips en proza.
In de komende weken wordt het handboek uitgebreid met de verslagen en hand-outs van de workshops en masterclasses van vandaag. Ook worden videoregistraties van alle lezingen in de Willem Burger Zaal in het handboek opgenomen.