De 77 beste Nederlandstalige thrillers / 45. Versleuteld
In 2010 maakte de Vlaamse schrijver Bram Dehouck een dubbelslag door zowel de Gouden Strop als de Schaduwprijs voor een en hetzelfde boek in de wacht te slepen. Vier jaar later flikte zijn Nederlandse collega Donald Nolet dat kunstje ook. Hij wist met zijn debuut Versleuteld de jury’s van beide prijzen ervan te overtuigen dat hij bekroond moest worden.
In Versleuteld verhaalt Nolet over de ICT'er Joshua Gruber die, zeventig jaar na de Tweede Wereldoorlog, op zoek gaat naar zijn grootvader Walther Gruber. Deze Duitse radiotechnicus was tijdens de bezetting in Nederland gestationeerd. Na de oorlog verdwijnt hij spoorloos. Joshua gaat op zoek naar het verleden van dit onbekende familielid, maar merkt al snel dat hij niet de enige is. Een race tegen de klok volgt, met als inzet een van de grootste geheimen van de Tweede Wereldoorlog.
‘Nolet verbindt een aantal klassieke ingrediënten van de thriller op een verbluffende manier met elkaar. Hij verrast met zijn meesterlijk uitgekiende en uitstekend geschreven factionthriller van internationale allure’, luidde het oordeel van de jury.
Voldragen pageturner
Er waren loftuitingen te over voor de debutant. ‘Versleuteld is een boek waarin het met veel vaart vertelde verhaal breed opgezet is, maar volledig overtuigt, ook al omdat de relatie tussen de diverse personages diepgaand en indringend wordt beschreven’, aldus de Gouden Stropjury. ‘Het is een verhaal waarin spanning, humor en informatie zich moeiteloos afwisselen. De jury is absoluut overtuigd van het geweldige talent van deze schrijver die pas aan het begin van zijn carrière staat maar toch een voldragen pageturner heeft geschreven.’
De jury van de Schaduwprijs was niet minder lyrisch. ‘Een zeer goed geschreven, sterk plotgedreven spionagethriller. Nolets taalgebruik is helder, met korte zinnen en originele uitdrukkingen. Ook de dialogen zijn overtuigend en soms uitgesproken grappig. In het genre is deze schrijver een aanwinst en zijn debuut een verrijking van het palet van Nederlandse spannende boeken.’
Overigens was de jury van de Gouden Strop niet unaniem in haar bespiegelingen over het boek van Nolet. Jurylid Erik de Vries, recensent van VN Detective & Thrillergids nam voor het tijdschrift de bespreking van Versleuteld voor zijn rekening. Het boek krijgt drie sterren wat volgens VN-normen gelijk staat aan de waardering ‘goed’. In twee alinea’s schetst De Vries de inhoud van het boek. Daarna concludeert hij: ‘Hoewel Versleuteld zeker geen slecht boek is – daarvoor is Nolet (…) een te vaardig stilist – is de kwaliteit niet constant. Maar gelukkigs is de plot (…) dik in orde.’
Donald Nolet (1975) studeerde Japanse taal en cultuur in Leiden. Sinds zijn afstuderen werkt hij als copywriter in de reclamewereld. Zijn debuut was de eerste titel op het in 2013 opgerichte thrillerfonds Tomas Ross Crime van uitgeverij Cargo en thrillerschrijver Tomas Ross. Nolets mentor Ross was trouwens ook genomineerd voor de Gouden Strop met zijn boek over de moord op Theo van Gogh, De tweede november. De overige auteurs op de shortlist waren: Patrick Conrad (Tango assassino), Corine Hartman (Zielloos) en Esther Verhoef (De kraamhulp).
Elke tweede is anders
Vorig jaar verscheen Nolets tweede thriller Handschrift van de duivel. Voor Hebban schreef hij hierover een column en vergeleek het maken van zijn tweede boek met popbands die worstelen met een tweede plaat na een succesvol debuut. ‘Het überhippe bandje The Strokes werd flink onder druk gezet door hun geld ruikende platenmaatschappij en had slechts drie maanden voor hun nummer twee. Na dat album was de hype meteen voorbij.’ Ook beschreef hij de lotgevallen van John Grisham. ‘Die reed rond met een achterbak vol exemplaren van zijn debuut, dat hij aan de straatstenen niet kwijtraakte. Zijn agent stuurde zijn tweede boek naar Hollywood. Dat werd verfilmd met een bekende Scientology adept in de hoofdrol en Grisham groeide uit tot een wereldster.’
‘Elke tweede is anders’, schreef Nolet. ‘Je neemt een volgende stap in de gekozen richting of gooit het roer volledig om. Je neemt ruim de tijd of zet flink de vaart erin. Er zijn voor alles voorbeelden te vinden waarin het goed ging, of juist niet. (…) Maar wat is het heerlijk om te dagdromen over een doorslaand succes.’
Handschrift van de duivel bereikte dit jaar de shortlist van de Gouden Strop.
Bekijk hier de canon tot nu toe