De 77 beste Nederlandstalige thrillers / 55. Nacht in Parijs
Hij moest zich in de armen knijpen om er zeker van te zijn dat hij niet had gedroomd. Zijn verbazing én blijdschap waren grenzeloos toen Michael Berg op 30 mei 2013 hoorde dat hij met Nacht in Parijs de Gouden Strop had gewonnen. ‘Ik kwam niet verder dan vier sterren.’
De cheque ter waarde van 10 mille die als attachment aan de Gouden Strop is toegevoegd, heeft Berg desgevraagd snel geïnd om het te besteden aan een ligbed, twee rozenstruiken en een betere rosé als huiswijn, te weten lOr Gris van de Aldi. ‘De rest van het geld staat op de bank.’
Op zijn eigen blog had Michael Berg, pseudoniem van de in Heerlen geboren Michel van Bergen Henegouwen, zich weinig kans toegedicht om de trofee in de armen te kunnen sluiten. ‘Ik vind mezelf geen mindere auteur, maar winnen is toch iets anders. Ongeveer alle genomineerden hadden vijfsterrenrecensies gekregen. Ik kwam niet verder dan vier. Enkele juryleden hadden zich in het voortraject uiterst lovend uitgelaten over de concurrentie. Een journalist schreef dat ik voor ‘spek en bonen’ meedeed. Tja, dan kun je je maar beter bescheiden opstellen.’ Toch vond Berg het boek behoorlijk geslaagd. ‘Het verhaal is gecompliceerd, maar leest toch gemakkelijk. Daar heb ik tijdens het schrijven veel tijd in gestopt. De montage van al die verschillende stukjes met wisselende vertelperspectieven.'
Knappe constructie
In Nacht in Parijs is zijn vaste personage, journaliste Chantal Zwart, opnieuw van de partij. Ze geniet in de Franse hoofdstad van de vrijheid die het leven als freelance journaliste haar biedt. Op een nacht krijgt ze een telefoontje van oud-studiegenootje Naomi. Ze is in Parijs meegegaan met een aantrekkelijke Fransman, die dezelfde avond nog aan een hartaanval is bezweken. In paniek heeft ze het op een lopen gezet.
Wanneer Chantal erachter komt dat de man een bekende politicus is, gaan alle alarmbellen rinkelen. Dit is groot nieuws en zij krijgt de primeur op een presenteerblaadje aangereikt. Ze vindt het huis waar Naomi die fatale nacht heeft doorgebracht, maar het lijk is verdwenen. Uiteraard gaat ze op zoek naar de waarheid, maar onderweg moet ze zich wel een hoop intriges, leugens en harde criminaliteit laten welgevallen.
Volgens de jury van de Gouden Strop heeft Berg met Nacht in Parijs een ‘sterk en geloofwaardig plot aan actuele maatschappelijke thema’s gekoppeld’. Zo haakt hij in zijn boek aan bij het politieke schandaal rond Dominique Strauss-Kahn, destijds de Franse directeur van het IMF wiens ondergang wordt ingeluid wanneer een kamermeisje hem van verkrachting beschuldigt. Ook schijnt Berg zijn licht op de opkomst van rechts-populistische partijen in de Europese politiek en neemt hij stelling tegen discriminatie en de achterstelling van Roma-zigeuners. De jury: ‘Het geeft het boek een gelaagdheid, een diepgang, die het verschil maakt tussen een goede en een uitstekende thriller. Nacht in Parijs was één van de meest literaire inzendingen en mag geprezen worden om zijn knappe constructie.’
Knutselen aan een boek
Berg zegt in 2004 zijn baan op als programmaleider radio bij de Limburgse regionale omroep L1, verkoopt zijn hele hebben en houden en vertrekt met zijn vriendin naar hun huis in de Limousin, zo’n 400 kilometer onder Parijs. Na een jaar niets doen, zet hij zich achter zijn bureau en schrijft in alle rust zijn eerste boek, Twee zomers.
‘In mijn vijfde jaar bij L1 merkte ik dat ik alleen nog maar plannen aan het maken was, nota's schreef of zat te vergaderen', vertelt de auteur in een interview uit 2004. ‘Dat wilde ik niet nog eens vijf jaar doen en daarom besloot ik na overleg met mijn vriendin het roer volledig om te gooien. Het was een gemakkelijk besluit, want we hebben geen kinderen en mijn vriendin is vertaalster en kan dus overal werken. Ik beschouwde het als een cadeau aan mezelf: ik mocht gaan doen wat ik wilde. Bovenaan de verlanglijst stond schrijven.'
Het knutselen aan een boek, zoals hij het zelf noemt, is verslavend. ‘Ik vind het heerlijk om te doen. Heb geen enkele moeite om elke morgen achter mijn bureau te kruipen. Ik schrijf puur omdat ik graag wil schrijven. Het schrijven geeft me telkens weer een kick. De ommekeer in mijn leven is geslaagd.’
Bekijk hier de canon tot nu toe