De comeback van het feuilleton
In een tijd waarin tv-series en podcasts steeds populairder worden lijkt de keuze voor een feuilleton of vervolgverhaal voor uitgevers de volgende stap. Want als we bereid zijn te wachten op een nieuwe aflevering van onze lievelingsserie of -podcast, waarom zou dat dan ook niet voor geschreven (of luister-)verhalen gelden? De populariteit van websites als Wattpad, waarop amateurschrijvers hun vervolgverhalen plaatsen, doen vermoeden dat dat klopt.
Uitgevers sprongen afgelopen maanden al in op die verwachting. Deze zomer, sinds 25 juni, publiceert A.F.Th. van der Heijden in zestig dagelijkse afleveringen zijn nieuwe roman President Tsaar op Obama Beach in NRC Handelsblad. Nadat het feuilleton is voltooid, verschijnt het verhaal als boek in de boekhandel. De schrijver blaast het ouderwetse feuilleton op die manier weer nieuw leven in.
Auteurs en uitgevers kiezen daarnaast echter ook voor een moderne variant van het feuilleton, door hun boeken aan te bieden als podcast. Paulien Cornelisse deed dat begin juli met haar selfpublished roman De verwarde cavia. Een van de redenen daarvoor is dat de schrijfster het leuk vindt dat dit een langduriger project wordt. ‘Mensen krijgen steeds een klein stukje en moeten bijvoorbeeld bij de wifi van de camping een paar nieuwe hoofdstukjes downloaden. Ik kan nu al genieten van het idee dat mijn voorleesstem te horen zal zijn op de Route du Soleil,’ aldus Cornelisse. Rond dezelfde tijd werd ook bestsellerdebuut Het smelt van Lize Spit door haar uitgever Das Mag als gratis wekelijkse podcast beschikbaar gesteld.
Eerder dit voorjaar verscheen de roman Belgravia van Downton Abbey-schrijver Julian Fellowes ook in wekelijkse afleveringen, maar in dit geval als ebookserie. In Engeland Pas daarna werd het papieren boek gepubliceerd. Ook is er inmiddels een luisterboek te koop. In Engeland is er zelfs een app beschikbaar die toegang geeft tot de verschillende afleveringen, waarbij lezers kunnen switchen tussen de tekst en een bijbehorend audioboek terwijl foto’s en muziek een blik bieden op de 19e-eeuwse setting waarin het verhaal zich afspeelt. In tegenstelling tot eerdergenoemde moderne feuilletons gaat het hier wel om een betaalde variant.
Lees verder op de volgende pagina: Van losse velletjes tot rubriek