De finalejury van de Harland Awards 2021 stelt zich voor
Dit jaar hebben we vier juryleden gevraagd om de finaleverhalen te beoordelen. We zijn erg trots op deze gevarieerde en deskundige groep. Ze stellen zich hieronder voor én ze geven een schrijftip voor een succesvol fantastisch verhaal.
Ben jij al aan het schrijven? Vanaf 1 oktober kun je inzenden en de deadline is op 31 oktober. Je kunt meedoen met twee verhalen. Lees hier de algemene voorwaarden voor de Harland Awards en ga naar het inzendartikel.
De juryleden
Hajnalka Bata
Uitgever
Ik ben uitgever van de commerciële fictiefondsen bij Meulenhoff Boekerij in Amsterdam en heb altijd al een grote voorliefde gehad voor speculatieve verhalen in alle vormen. Het is fantastisch om met internationale grootheden zoals Neil Gaiman en Stephen King te mogen werken en om Thomas Olde Heuvelt sinds Orakel te begeleiden als redacteur. Want daar hou ik erg van, iemand van begin tot einde bijstaan en proberen om een verhaal zo goed mogelijk vorm te geven op alle vlakken. Dat doe ik ook met Gouden Strop-winnaars Felix Weber (Tot stof, 2017) en Samantha Stroombergen (De witte kamer, 2019) en bestsellerauteur Nathalie Pagie (die onlangs nog weken in de Bestseller 60 stond met Camping Oosthoek). Het is alweer wat jaartjes geleden dat ik in de jury van de Harland Awards zat en heb zin om me weer eens vast te bijten in fantastische verhalen van Nederlandse bodem. Als ik niet voor mijn werk aan het lezen ben dan lees ik graag een graphic novel of een comic, speel ik bordspellen en luister – of liever nog kijk ik live – naar muziek.
Schrijftip: Wat voor een wereld je ook bedenkt, met wat voor een betoverende wezens bevolkt of onderhevig aan welke ingenieuze wetten, hij moet als echt voelen en vooral kloppen. Laat daarom je verhaal als jij denkt dat het af is een keer lezen door iemand die niet alleen zegt hoe geweldig het is, maar die vooral nog opbouwend commentaar heeft.
Jeroen de Leeuw
Winnaar Harland Awards 2020
Vorig jaar won ik de Harland Awards en daarom is mij nu de eer te beurt gevallen om deel te nemen aan de jury van dit jaar. Ik hou van sciencefictionfilms en -series, maar erover schrijven deed ik nog niet. Het leek mij ontzettend lastig om een geloofwaardige wereld te beschrijven die anders is dan de onze. Afgelopen zomer raakte ik echter geïnspireerd door het Zomergasten interview met Ilja Leonard Pfeijffer en besloot ik om het idee wat ik had toch verder uit te werken. Mijn advies is dan ook, probeer het, zet door en stuur het op. Vooral als je denkt dat het niet goed genoeg is.
Schrijftip (uit diezelfde aflevering): Het belangrijkste van een verhaal is het decor. Denk je maar eens in, als je terugdenkt aan een willekeurig verhaal dan is het moeilijk om precies te vertellen wat er gebeurde of hoe een personage heette, maar wat juist bijblijft is de sfeer, de wereld, oftewel het decor.
Anne-Claire Verham
Winnaar Millenniumprijs 2000
Hallo allemaal, ik ben verheugd opnieuw deel uit te mogen maken van deze jury. Sinds oktober 2015 schrijf ik SFF-recensies voor Hebban, maar door de jaren heen heb ik boeken in bijna ieder ander genre besproken, waaronder veel thrillers. Verder ben ik afgestudeerd cultuurhistorica en doe daar zowaar nog steeds wat mee. Ik schrijf historische artikelen voor het internet en heb een eigen website over het leven gedurende het belle epoque (1870 -1914). Ik heb ook veel andere teksten voor het internet geschreven en af en toe doe ik wat redactiewerk. Deze schrijfwedstrijd heb ik als Millenniumprijs gewonnen in het jaar 2000 zelf. In 2014 eindigde ik bovendien als tweede in de Fantasy Strijd Brugge. Ook als jurylid ken ik het schrijfwedstrijdleven al wat langer. In 2001 was ik automatisch jurylid voor de Millenniumprijs en in 2015 en 2016 voor de verhalenwedstrijd Trek Sagae, die helaas niet meer bestaat. Verder was ik meerdere keren voorselecteur voor schrijfwedstrijden en boekprijzen op Hebban en vorig jaar dus eindjurylid voor de Harland Awards. Af en toe is er ook wel eens een kort verhaal van mij gepubliceerd en ik hoop dat ik daar het laatste nog niet van heb gezien. Voor nu kijk ik er echter naar uit om de verhalen van de shortlist te lezen. Helemaal niet erg dat het er vijf meer zijn dan vorig jaar!
Schrijftip: Originele verhalen met enige diepgang doen het doorgaans het best in deze wedstrijd. Om tot een dergelijk verhaal te komen zijn er drie dingen die je kunt doen, namelijk research, research en research. Hoe tegenstrijdig dat ook moge klinken, zelfs voor een fantastisch verhaal is praktische kennis vaak de beste basis.
Debbie van der Zande
Hebban Crew
Sinds de start van Hebban, in de zomer van 2014, ben ik onderdeel van de Hebban Crew en anno nu is dat in de functie van senior redacteur, communitymanager, leesclubplanner en zo nog een paar petjes. Ook ben ik sinds het voorjaar van 2021 lid van Mezza’s vierkoppige boekenpanel, waarmee we elke maand vier boeken uit het totale aanbod kiezen en bespreken en er eentje uitverkoren tot Boek van de Maand. Daarnaast ben ik scout voor de speculatieve tak van African Literary Agency, een klein, maar wereldwijd opererend agentschap. Voor het lezen van korter werk is in de loop der jaren een bijzondere liefde ontstaan, al sla ik een epische baksteen ook niet af. Het is allemaal eindeloos leuk en zo ook het jureren in de Harland Awards. Ik ben benieuwd of we een nieuw talent gaan vinden in de shortlist die de finalejury krijgt te lezen. Dat is uiteindelijk het doel, het vinden van de Heilige Graal.
Naast al dit boeken- en leesgeweld vangen we af en toe een pleeghond op om op weg te helpen naar een gouden mandje en trekken we zo nu en dan een bejaarde kat uit het asiel om die nog een paar mooie jaren te geven.
Schrijftip: wees niet bang om te beginnen met schrijven en schrijf door tot je verhaal af is, maar wees daarna ook kritisch op je eigen werk. Laat het een tijdje sudderen, kijk er met een verse blik opnieuw naar en 'kill your darlings'. Als je proeflezers gebruikt voor je verhaal, kies ze dan niet uit je naaste familie of onder je beste vrienden. Kijk vanuit verschillende invalshoeken naar je verhaal, doe alle stresstests die je kunt bedenken en werk minstens zo hard in de redigeerfase als in de schrijffase.