De finalejury van de Zilveren Strop 2022 stelt zich voor
De Zilveren Strop schrijfwedstrijd is open voor ervaren en minder ervaren schrijvers van spannende korte verhalen van maximaal 7.500 woorden. De hoofdprijs bedraagt 500 euro en de vijf beste verhalen worden gebundeld in een ebook, dat exclusief bij Hebban gedownload kan worden. De inzendtermijn start op 1 februari aanstaande. Op 9 juni 2022 worden de winnaars van De Gouden Strop, De Zilveren Strop en De Schaduwprijs bekendgemaakt tijdens De Avond van het Spannende Boek.
Voor deze tweede editie hebben we vijf kundige juryleden aangesteld om de finaleverhalen te beoordelen. Ze stellen zich hieronder voor én ze geven elk een schrijftip voor een succesvol spannend verhaal.
Jeroen Windmeijer (juryvoorzitter)
Foto: © Lieke van der Heide
'Van huis uit ben ik cultureel antropoloog, gespecialiseerd in Latijns-Amerika. Als student woonde ik zes maanden in een indiaanse gemeenschap aan de oevers van het Titicacameer in Bolivia en als promovendus bracht ik meer dan veertien maanden door in de hooglanden van Ecuador. Als reisleider werkte ik onder meer in Venezuela, Mexico en Guatemala. Daarna werd ik leraar godsdienst op een christelijk lyceum in Leiden – als niet-gelovige was dat best een uitdaging…
In 2015 debuteerde ik op 45-jarige leeftijd met Het Petrusmysterie (HarperCollins Holland). Met Het Pauluslabyrint en Het Pilgrim Fathers-complot voltooide ik de zogenoemde 'Leidse trilogie'. Met De stenen goden, dat zich op Paaseiland speelt, is de 'Latijns-Amerika'-trilogie compleet – samen met De offers (Bolivia) en De Genesissleutel (Peru). Samen met cultuurhistoricus Jacob Slavenburg schreef ik Het Isisgeheim en Het Evacomplex. Later dit jaar zal van onze hand De Magdalena codex verschijnen.
Mijn boeken zijn inmiddels vertaald naar het Tsjechisch, Italiaans, Duits, Portugees, Engels en op korte termijn ook naar het Spaans. Mijn boeken kenmerken zich door een spannende mix van feit en fictie, met veel aandacht voor godsdienst en geschiedenis. Drie jaar geleden zegde ik mijn baan op school op, maar een leraar zal ik altijd blijven. Ik wil lezers niet alleen vermaken, maar ze ook iets bijbrengen. Rechttoe rechtaan-thrillers waarbij je op de laatste bladzijde ontdekt dat de butler het heeft gedaan, vind ik zelf niet zo interessant. Daarom lees ik het liefst thrillers als Ik ben Pelgrim, Zijn bloedige plan, De Da Vinci Code en De naam van de roos.'
Schrijftip: 'Inspiratie wordt zwaar overschat! Ik zie mensen vaak een tikkeltje teleurgesteld reageren als ik ze vertel dat ik een ruimte in de stad huur waar ik vijf dagen per week zo tussen acht en vijf werk. Het beeld van de ploeterende schrijver, die ’s avonds op zijn zolderkamer bij het flakkerende vlammetje van een kaars met zijn ganzenveer op een vel papier krast, valt daarmee in duigen… Ik houd me vast aan het motto van Picasso: "Inspiratie bestaat, maar die moet jou werkend aantreffen." Ik ga naar mijn werk en begin te schrijven, de inspiratie komt daarna pas om de hoek kijken.'
Ingrid Oonincx
'Ik schrijf psychologische thrillers met goed uitgewerkte personages, verrassende plots en veel vaart. In 2010 won ik een schrijfwedstrijd en debuteerde ik met de thriller Nickname. Daarna verschenen Botsing (2011), Sluipweg (2013), Medicijn (2016) en Pretty Boy (2018). In 2021 kwam Verdwenen uit.
Meerdere korte verhalen van mijn hand zijn gepubliceerd in verhalenbundels. Het voorlopig hoogtepunt was de publicatie van mijn korte verhaal 'The Final Stage' in het Amerikaanse Ellery Queen Mystery Magazine.
Samen met auteurs Isa Maron, Marlen Visser, Liesbeth van Kempen en Anya Niewierra vorm ik schrijfcollectief De Moordwijven. Daarnaast ben ik bestuurslid bij de sectie misdaadauteurs van de Auteursbond. Ik combineer het schrijven met een baan als persvoorlichter en adviseur onderzoekscommunicatie bij een grote onderwijsinstelling.'
Schrijftip: 'Schrijf elke dag, maar stel jezelf een haalbaar doel, bijvoorbeeld 500 woorden per dag. Als je het schrijven onderdeel maakt van je dagelijkse routine blijf je goed in het verhaal.'
Greet Braem
'Ik ben Greet, 49 jaar en ik woon in Oost-Vlaanderen. In een ver verleden heb ik Frans en Duits gestudeerd en via avondonderwijs heb ik me Zweeds (en Deens en Noors) machtig gemaakt. Voor mijn werk heb ik zowat heel Europa afgereisd, ik heb zelfs drie jaar in Duitsland gewoond.
Ik lees vooral thrillers, maar ook heel wat romans en jeugdboeken. De klemtoon ligt op de Scandinavische en de Nederlandstalige auteurs, maar ook Duitse Krimi's hebben mijn bijzondere aandacht. Ik ben een bezig bijtje op Hebban: Ik ben thriller- en literatuurrecensent, ik coördineer leesclubs en ik schrijf artikelen voor het Thriller Café en de Spot Literatuur uit het hoge Noorden.
Ik zat de voorbije jaren in de eindjury van de Hebban Thrillerprijs, maar dit keer mag ik me over de korte verhalen van de Zilveren Strop buigen, hoe leuk is dat! De kwaliteit van de genomineerde verhalen ligt hopelijk even hoog als vorig jaar; ik ben er alvast van overtuigd dat de lezersjury voor een mooie shortlist zal zorgen.'
Schrijftip: 'Wees lief voor onze taal! Een goed verhaal verdient een verzorgd Nederlands, met aandacht voor correcte spelling en grammatica. En ook: schrap kleine woordjes die niets toevoegen, je tekst wordt er sterker van.'
Hugo Luijten (winnaar Zilveren Strop 2021)
'Van huis uit ben ik docent geschiedenis. Mijn eerste roman speelde dan ook tegen de achtergrond van de Eerste Wereldoorlog. Omdat ik toen merkte dat het razend lastig is om spanningsbogen te maken, besloot ik een thriller te schrijven om mij daarin verder te bekwamen. Dat beviel mij zo goed dat inmiddels mijn vijfde thriller Undercover - Ramkraak in de winkels ligt. En in mei volgt nummer zes al: Het bloed van de zwaan. Als kind had ik trouwens al een levendige fantasie. Ik kon tamelijk goed tekenen, en tekende stripverhalen op bestelling.
Na bijna 30 jaar in letterlijk alle vormen van onderwijs, ben ik vanaf mijn debuut Offer voor een verloren zaak (2017) fulltime gaan schrijven. Weliswaar publiceerde ik al veel voor vaktijdschriften en af en toe een column, maar echt ervaring had ik toen nog niet. Ergens onderweg moet ik het geleerd hebben…'
Hugo Luijten werd in 2021 met Undercover – Alles of niks genomineerd voor de Gouden Strop. Datzelfde jaar won hij met zijn kortverhaal 'Handbagage' de Zilveren Strop.
Schrijftip: 'Neem je, voordat je gaat slapen, autorijden, stofzuigen, valschermspringen, whatever, drie dingen voor waarover je tijdens die bezigheid gaat nadenken. Dat lijkt niet alleen efficiënt, dat is het ook.'
Janneke Bouwman
'Als kind van ouders die veel en graag lazen ben ik, denk ik, erfelijk belast. Ik lees al zolang ik me kan herinneren, met spannende boeken als grote liefde. Dat begon met Arendsoog en Witte Veder, de pockets van Pim Pandoer en de strips over Trigië. De overstap naar meer "volwassen" spannende verhalen werd gemaakt toen ik in de boekenkast van mijn ouders de boeken van Alistair MacLean en Desmond Bagley ontdekte. Ik raakte verslingerd aan die verhalen, hoe avontuurlijker hoe beter. Behalve horror, daar trek ik een streep. Maar verder kan ik genieten van allerlei genres binnen de spannende boeken, van cosy crime tot 'hard boiled' thrillers, van IJsland tot Zuid-Afrika en van Amerika tot ons eigen Nederland. Wat dat betreft worden we heden ten dage puur verwend met zoveel keus.
Als enthousiaste veellezer vind ik het leuk om anderen te stimuleren om ook een boek op te pakken. Dat doe ik onder andere door middel van het schrijven van recensies, in eerste instantie voor Crimezone en nu voor Hebban. Daarnaast ben ik actief lid van Bookcrossing, ook wel 'de bibliotheek van de wereld' genoemd. Op die manier hopen we mensen aan het lezen te krijgen en nieuwsgierig te maken naar nieuwe verhalen.
Ik werk 28 uur per week als directiesecretaresse bij een non-profitorganisatie en naast lezen brei ik veel, houd ik van fotograferen en doe ik vrijwilligerswerk bij een lokaal inloophuis en de Taoist Tai-chi vereniging.'
Schrijftip: 'Als recensent en als lezer vind ik het belangrijk dat verhalen "af" zijn. Geen losse eindjes, onlogische wendingen of personages die puur als bladvulling opgevoerd worden. En wanneer je feiten opvoert, moeten ze kloppen. Anekdotisch: ik heb eens gecheckt of de hittegolf die een schrijver liet plaatsvinden in de 18e of 19e eeuw ook echt had plaatsgevonden. En dat klopte inderdaad. Geeft net dat tikje extra’s aan een verhaal.'
Ben je al aan het schrijven?
Bij de Zilveren Strop zijn we op zoek naar spannende verhalen tot 7.500 woorden. Dat kan een thriller zijn, een spionageverhaal, een detective, een misdaadverhaal, een whodunit of nog een ander soort verhaal, als het maar spannend is.
Zorg er voor dat je een goed beeld hebt van wat al bestaat, welke clichés en valkuilen je moet vermijden en schrijf dan je allerbeste verhaal. Of twee. Het is toegestaan om samen met anderen je verhaal te schrijven. Let er wel op dat je niet als auteur herkenbaar bent, allereerst door je naam niet op te nemen in het bestand, maar ook door het vermijden van personages of settings die voor lezers tot jou te herleiden zijn.
De Zilveren Strop is een gejureerde schrijfwedstrijd met feedback voor de deelnemers en een geldprijs en eeuwige roem voor de winnaar. Als bonus worden de vijf beste verhalen in een Hebban ebook gepubliceerd (kans op duizenden lezers!) en de auteurs worden in het uitslagartikel gepromoot richting meer dan 235.000 Hebban-leden. Inzenden kan vanaf 1 februari (tot en met zondag 27 februari) en op die datum vind je – naast het inzendformulier – alle details en de werkwijze nog eens uitgelegd in het inzendartikel.
Kom helpen met de voorselectie!
De jurering gaat volgens de methode die op Hebban standaard gebruikt wordt voor schrijfwedstrijden en verschillende boekenprijzen. De voorselectie bestaat uit een grote groep lezers met ruime ervaring in het spannende genre. Wil je ook voorselecteur worden? Geef je dan op via het inschrijfformulier hieronder. Aanmelden voor de voorselectie kan nog tot 27 februari. Er zijn al meer dan vijftig aanmeldingen!
De voorselecteurs lezen elk twintig tot dertig verhalen (tot maximaal 7.500 woorden, maar meestal minder). Die krijgen ze begin maart opgestuurd en de deadline voor het inleveren van de beoordelingen is 10 april. De vijftien door de voorselectie hoogst gewaardeerde verhalen gaan door naar de eindjury, die de winnaar en vier runners-up selecteert.