De kracht van de community
Dat het niet de goede kant op ging aan het eind van het jaar was duidelijk, maar dat er ineens, vlak voor Kerst, werd besloten alle niet-essentiële winkels dicht te doen kwam, ondanks het slechte voorgevoel, toch heel plotseling.
Wat werd er gehamsterd de laatste maandag! Maar tot onze grote blijdschap bleven de klanten zich daarna ook melden. Alle communicatiekanalen stonden bijna 24 uur per dag open, je wilt toch geen klant missen! Via de webshop, mail, telefoon, Facebook, Instagram, Google Business en WhatsApp kwamen er heel veel bestellingen binnen! Ieder uur van de dag en alle dagen van de week. Snel moesten we de slag maken van winkel naar webshop met distributiemagazijn. Lange tafels vol met al dan niet complete bestellingen, die mooi ingepakt moesten worden. Een handgeschreven kaartje en een flyer van de winkel, klaar om bij iedere klant persoonlijk afgeleverd te worden. Wat zijn we handig geworden met het maken van routes op Google Maps. Er zijn maar weinig straten waar we niet geweest zijn. Leuk om onderweg herkend te worden door de sticker met het logo van de winkel op de auto. Zo reden we meer dan 3000 kilometer met dozen vol boeken op de achterbank.
'Wat hebben we met z’n allen veel werk verzet! De omzet was minder dan het jaar ervoor maar het groepsgevoel was des te groter.'
Naarmate we langer gesloten waren, melden zich steeds meer klanten die ons graag wilden helpen met bezorgen. Op de fiets, met fietstassen vol, reden ze bezorgroutes. Waarom? Gewoon omdat ze het zo belangrijk vonden dat wij het als winkel zouden volhouden. Dat waren ook de geluiden die wij hoorden aan de telefoon en aan de deur bij onze klanten, of die we lazen in berichten op de mail en WhatsApp. 'We bestellen bij jullie, we vinden het belangrijk dat jullie blijven bestaan.' Wat hebben we met z’n allen veel werk verzet! De omzet was minder dan het jaar ervoor, maar het groepsgevoel was des te groter. Wederom bleek dat we als boekwinkel, juist in een kleinere plaats, een belangrijke sociale functie vervullen.
Het dieptepunt van de afgelopen maanden waren de rellen die ontstonden na het afkondigen van de avondklok. Ook in Rosmalen was er sprake van een zeer reële dreiging. Aannemer Heijmans leverde plaatmateriaal om alle winkels dicht te timmeren. Toen er een grote aanhanger met materiaal het centrale plein opdraaide zonk de moed mij, een rasoptimist, toch enigszins in de schoenen. Wie had gedacht dat het zover zou komen dat we winkels die al dicht waren, ook nog dicht moesten timmeren? Je wilt eigenlijk niet meedoen, maar wie durft als enige zijn winkel open te houden? Maar ook op dat moment stonden er klanten klaar. Ze kwamen langs om mee te sjouwen en boden aan om mee de wacht te houden in de winkel. Werken vanuit een winkel die helemaal dicht is blijft een bizarre ervaring. Maar het werk ging gewoon volop door!
Nu de deur steeds verder op een kiertje mag, komen de klanten weer binnen. Nog niet in groten getale, want het reserveren blijkt een drempel, maar beetje bij beetje. Wat fijn dat we ze weer in de winkel kunnen begroeten in plaats van aan hun voordeur. Sommigen hebben tranen in hun ogen, anderen komen binnen en beginnen te snuiven. 'Even de geur van boek opsnuiven, wat heb ik het gemist!'
Ze nemen iets lekkers mee voor bij de koffie om te bedanken voor alle keren dat we aan de deur waren met een tas vol boeken. Komen met worstenbroodjes voor bij de thee, of brengen zelfs ijsjes omdat ze goed voor hun boekverkopers willen zorgen. Ze zijn betrokken, heel blij om weer een praatje te kunnen maken en ze zijn allemaal oprecht geïnteresseerd in hoe het met de winkel gaat.
'Juist in deze tijd is zo’n plek onmisbaar. Het is wel duidelijk geworden dat boekhandels meer zijn dan winkels alleen. De crisis heeft ook iets moois opgeleverd. We hebben onze klanten nog beter leren kennen.'
Jarenlang hebben we met veel plezier geïnvesteerd in het creëren van een ontmoetingsplek in Rosmalen. Een vertrouwde plek waar mensen graag naar toe komen om een mooi boek uit te zoeken, naar verhalen te luisteren, zich te laten inspireren en anderen te ontmoeten. Juist in deze tijd is zo’n plek onmisbaar. Het is wel duidelijk geworden dat boekhandels meer zijn dan winkels alleen. De crisis heeft ook iets moois opgeleverd. We hebben onze klanten nog beter leren kennen en ik ben ervan overtuigd dat we ze nog meer aan onze winkel hebben weten te binden. Ze hebben onze webshop volop ontdekt, weten ons op allerlei manieren te bereiken, zijn geabonneerd op onze nieuwsbrief, volgen ons op Facebook. We voelen ons gesteund door een gestaag groeiende community.
Samen met iedereen hopen we op verdere versoepelingen. Terwijl ik dit stukje aan het schrijven ben, hoor ik op de radio het bericht dat de winkels misschien 21 april weer open mogen. Het spandoek met 'We hebben jullie gemist' ligt stiekem al klaar.
Margot Osse
Wil je helpen? Bestel je boeken bij Boekhandel De Omslag (of je eigen lokale boekhandel) of maak een afspraak voor een bezoek.
Illustratie: © Kiki Scholts