De Leesclubassistent leest Libris | De goede zoon
Door Frank Hockx
De goede zoon
In een wereld waar invoering van het basisinkomen heeft gezorgd voor lethargie en stijgend museumbezoek, reizen twee mannen af naar het zuiden omdat er problemen zijn gerezen bij een geheim project waaraan ze jaren geleden hebben meegewerkt. De een kent het echte doel van de reis. De ander heeft net zijn moeder begraven. Samen gaan ze op zoek naar verlossing en vergetelheid, bijgestaan door ironische robots en praatgrage zelfrijdende auto’s.
De goede zoon is niet alleen een meeslepend verslag van een tocht door een labyrint vol vreemde gebeurtenissen, maar ook een verrassend autobiografische roman over een zoon die de balans opmaakt na de dood van zijn moeder.
De Libris Literatuur Prijs 2019 - de shortlist
- Jan van Aken – De ommegang, Querido
- Bregje Hofstede – Drift, Das Mag
- Ilja Leonard Pfeijffer – Grand Hotel Europa, De Arbeiderspers
- Esther Gerritsen – De trooster, De Geus
- Rob van Essen – De goede zoon, Atlas Contact
- Johan de Boose – Het vloekhout, De Bezige Bij
De bekendmaking van de winnaar van de Libris Literatuur Prijs 2019 is op 6 mei.
Naar het Libris Literatuur Prijs-kanaal op Hebban
De discussievragen
1. Hoe verhoudt de ik-figuur zich tot de tijd waarin hij leeft?
2. In hoeverre speelt het feit dat de ik-figuur geen kinderen heeft een rol?
3. Van Essen schetst een toekomstige wereld. Hoe heb je die beschrijving ervaren? Wat dragen de sciencefiction-elementen voor jou bij aan de thematiek van de roman?
4. De goede zoon is onder andere een roman over het verlies van een ouder. Hoe heb je de beschrijving van het rouwproces van de ik-figuur ervaren?
5. In deel 5 reist de ik-figuur in de zelfsturende auto ‘Jerôme’ en ontwikkelt zich een relatie tussen mens en auto die zelfs leidt tot een seksscène. In hoeverre is Van Essen er voor jou in geslaagd om dit deel van de roman geloofwaardig te maken?
6. Diverse keren wordt het verhaal onderbroken door korte passages die gaan over het schrijven van het verhaal. Hoe heb je deze uitstapjes ervaren?
7. De ik-figuur beschrijft hoe hij het vermogen verloor om geraakt te worden door kunst en ook hoe in de literatuur de relatie tussen schrijver en lezer zich ontwikkelde. Hoe denk jij over deze beschouwingen over de (toekomstige) positie van kunst en literatuur?
8. De gele tram die het omslag siert, komt pas in het voorlaatste hoofdstuk van het laatste deel langs. Wat is de functie van dit beeld in de roman? Vind je het wel of geen geschikte omslagillustratie?
9. Recensent Rob Schouten (Trouw, 13 oktober 2018) schrijft: ‘Lezers van Rob van Essen moeten wel literaire avonturiers zijn, voor geen kleintje vervaard, en ze moeten tegen een hyperbewuste schrijver kunnen die van alles en nog wat, wat hem tijdens het schrijven aan zo'n roman invalt, meeneemt.’ Wat vind je van deze typering? Had je als lezer het gevoel met plotselinge invallen van de auteur geconfronteerd te worden?
10. De jury van de Libris Literatuu r Prijs noemt De goede zoon ‘een zeldzame combinatie van speelsheid en ernst, transparantie en raadselachtigheid’ en ‘een sprankelend werk van literaire verbeelding’. Wat vind jij?
11. Wie zijn er in de proloog aan het woord? Welke verwachtingen riep deze dialoog bij je op?
12. De reis van de hoofdpersoon duurt in totaal zeven dagen. In hoeverre is het een scheppingsverhaal of juist een tocht naar de hel?
13. In hoeverre lijkt ‘De goede zoon’ op zijn moeder?
14. Tijdens het gesprek van de verteller met de auto ‘Jerôme’ over de laatste jaren van zijn moeder schiet hem de regel ‘De goede zoon/ Het is geen liefde het is machtsvertoon’ (deel 5, hoofdstuk IX) door het hoofd, maar die zin spreekt hij niet uit. Hoe valt die ingeving te interpreteren?
15. Wat is het belang geweest voor de ik-figuur van de tijd dat hij in het ‘Archief’werkte?
16. De ik-figuur heeft het naar zijn zin in de periode dat hij in ‘Het klooster’ verblijft. Wat zegt dat over hem? 17. Hoofdstuk IV van het laatste deel wordt verteld vanuit een ‘wij’. Hoe verklaar je deze overgang in de vertelsituatie?
Alle leesclubtips van De Leesclubassistent
De Leesclubassistent
Lezen is leuk, leerzaam, ontspannend en verrijkend. Dat weten we allemaal. Met anderen praten over boeken in een leesclub biedt voor veel mensen nog wat extra. Je leest boeken die je misschien zelf niet had uitgekozen en doet nieuwe ontdekkingen in gesprekken met anderen. De Leesclubassistent helpt je besprekingen voor te bereiden met discussietips en achtergrondinformatie bij heel verschillende boeken. Het zijn suggesties die aanknopingspunten bieden voor een gesprek, de vragen zijn zeker niet bedoeld als checklist die je af moet handelen. Hopelijk dragen ze bij aan mooie discussies in je leesclub!
Wie is De Leesclubassistent?
Frank Hockx verzorgt de informatie op De Leesclubassistent. Hij was van 2001 tot 2016 hoofdredacteur van Boek-delen, het tijdschrift voor leesclubs. Daarnaast was hij jarenlang hoofdredacteur van de databanken LiteRom (literaire recensies uit dag- en weekbladen) en Uittrekselbank (de naam spreekt voor zichzelf), die in alle Nederlandse bibliotheken beschikbaar zijn. Bij de vrijwilligersorganisatie Senia (www.senia.nl) werkt hij mee aan de 'ontmoetingen rond cultuur' die deze stichting organiseert door mensen bijeen te brengen in leesclubs en muziekluistergroepen en tijdens culturele excursies. Daarnaast werkt hij mee aan Boekenpost, het tijdschrift voor alle boekenliefhebbers dat ook veel informatie biedt voor leesclubs, en Boekblad, het vakblad voor boekhandel en uitgeverij.