Crime of the Century: de trilogieën van eigen bodem
Jaarlijks verschijnen honderden nieuwe thrillers, detectives en misdaadromans. Mooi natuurlijk. Dit enorme aanbod aan boeken (en dan is er ook nog een schier eindeloze stroom films en series) is vaak een probleem voor de liefhebber: hoe houd ik het allemaal bij (niet, dus) en hoe weet ik dat ik niet iets mis wat ik niet had moeten en mogen missen? Dat is de hamvraag. Het antwoord is tweeledig: het urgentiegevoel van de actualiteit terzijde schuiven en regelmatig terugblikken en -lezen. De beste misdaadromans dingen jaarlijks natuurlijk ook mee naar de prijzen. De thrillerprijzen met de genomineerden, natuurlijk – maar ook de VN Detective &Thrillergids die dit jaar voor de 42ste keer verschijnt met een overzicht wat er afgelopen jaar op de Nederlandse markt is verschenen (inclusief de zes genomineerden voor Thriller van het Jaar en 335 recensies).
Vier jaar geleden publiceerde Hebban ook al De 77 beste Nederlandstalige thrillers en een kleine tien jaar geleden maakte Crimezone haar Canon van de Misdaadliteratuur met daarin vijftig belangrijke titels binnen het thrillergenre.
Dit alles kan echter de misdaad van deze eeuw niet goed verbloemen: we vergeten snel wat goed was, is en blijft. Omdat deze eeuw net twee decennia ver is, kijken we eens wat in aanmerking zou kunnen komen voor de 'Crime (fiction) of the Century'. Want het nadeel van de genoemde canons is dat ze (nog) geen update hebben gehad en voor veel nieuwe lezers een wat achterhaalde indruk wekken. Dat is echter schijn, want wat goed is bederft niet. Neem gerust de proef op de som en verras jezelf eens. Ik kwam tot onderstaande driedelige 'crimes'. Waarom trilogieën? Standalones gaan vaak met de eer strijken als het om prijzen gaat. Vaak zijn ze daarnaast ook onderdeel van een serie – al of niet sterk verbonden met de voorafgaande delen. En soms vormen ze een onderdeel van een trilogie en doe je die trilogie tekort – en jezelf – door er maar één deel van te lezen. Ook voor een trilogie telt: het geheel is meer dan de som der delen. Vandaar.
Willem Asman – De 'Rebound'-trilogie
In juni verschijnt Return Rebound, het lang geleden aangekondigde vierde deel in de reeks 'Rebound'-boeken.
Jos van Cann (Roermond, 1954) schrijft recensies voor de jaarlijkse Detective & Thrillergids van Vrij Nederland, voor de website thrillerboek.nl en maakt daar ook de tweewekelijkse nieuwsbrief voor. In 2018 en 2019 (en in 2000) was hij lid van de jury voor de Boekspot Gouden Strop, de Nederlandse prijs voor de beste Nederlandstalige thriller. Van 2005 tot 2017 – toen de prijs ophield te bestaan – fungeerde hij als vast jurylid voor De Diamanten Kogel, de Belgische prijs voor de beste Nederlandstalige misdaadroman.
Eerder recenseerde hij ruim tien jaar misdaadromans voor (Dagblad) De Limburger en was hij geruime tijd bestuurslid en penningmeester van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs en Stichting De Gouden Strop.
Een volledig overzicht van alle Nederlandse en Vlaamse seriepersonages vind je hier.
De Spannende Week
Zomerlezen trapt af met De spannende week op Hebban. Tijdens deze themaweek richten we ons vizier op de misdaadboeken van deze eeuw in Crime of the Century. De spannende week begint op maandag 7 juni a.s.