De stemmen achter het boek: Howard Komproe en Miryanna van Reeden
Op bezoek bij de studio van Thinium Audioboekproducties staat alles in het teken van luisterboeken. Werkdagen bestaan uit strak gecomponeerde schema’s waarin sessies staan ingepland met de voorlezers die progressie maken met het boek dat zij inspreken voor de luisterboekversie.
Voorlezers nemen plaats in een cabine die wel wat wegheeft van een bunker en zo is ingericht dat het stemgeluid zo optimaal mogelijk wordt opgenomen. Ze brengen hier sessies van enkele uren achtereen door om boeken voor te lezen die later als luisterboek via een streamingdienst of als losse download beschikbaar wordt gesteld. Bewapend met water of thee en een iPad met daarop 'hun' boek gaan de voorlezers te werk.
Een feestje om aan mee te mogen werken
‘Tijdens mijn periode op de toneelschool, zat tegenover ons een blindeninstituut,’ vertelt Miryanna van Reeden. ‘Ik stelde me toen vaak voor hoe het is om geen boek te kunnen lezen, maar wel op een andere manier tot me te kunnen nemen. Je beleeft een verhaal op een heel andere manier. Ik heb zelfs nog nagedacht om mij als vrijwilliger op te geven om de krant voor te kunnen lezen voor mensen.’
Door collega Babette van Veen werd ze enthousiast gemaakt voor luisterboeken. ‘We delen een kleedkamer tijdens de opnames voor Goede Tijden, Slechte Tijden en zij raadde mij aan om een stemtest te doen. Zo ben ik eigenlijk het luisterboekencircuit ingerold.’ Van Reeden is een alleslezer en bewaart in één van haar oude agenda’s trouw haar leeslijst. Boeken die een blijvende indruk hebben achtergelaten, heeft ze voorzien van een sterretje. ‘Ik lees vaak meerdere boeken door elkaar, van klassiekers tot non-fictie.’
De actrice werkt momenteel aan de productie van haar derde luisterboek, de bundel Plastic rozen van Sylvia Witteman. ‘Ik ben een fan van haar werk en speelde eerder in het theaterstuk De Huisvrouwmonologen, dus het is een feestje om nu aan dit luisterboek mee te mogen werken.’ Van Reeden werkte eerder aan de roman Alles tussen ons van Anna McPartlin. ‘In zekere zin breng je de geest van een schrijver over, je bewaart een vorm van neutraliteit maar het moet ook niet als een machine klinken. Het verhaal wordt aan iemand verteld, niet voorgelezen,’ licht ze toe. Bij elk project dat ze aanneemt, leest ze eerst het boek. ‘Ook tijdens het voorlezen moet ik weten waar het verhaal naar toegaat, als het verhaal bijvoorbeeld spannender wordt moet ik daarin mee kunnen gaan.’
Meer vrijheid en variatie
Howard Komproe is een nieuweling in het luisterboekencircruit en die dag aanwezig om verder te gaan met de productie van zijn allereerste luisterboek: Kleurenblind van Trevor Noah. De schrijver en voorlezer delen hun beroep als comedian waardoor Komproe zich met volle overgave in dit project heeft gestort. 'Het boek heeft een interessante invalshoek omdat het start vanuit een conflict situatie: Trevor Noah is de zoon van een blanke vader en een Xhosa moeder, iets wat in die tijd verboden was,' vertelt hij. 'Het boek geeft op een bijzondere en humoristische wijze informatie aan buitenstaanders en laat tegelijkertijd meer zien over de periode van de apartheid.'
Hij ziet de ontwikkeling van luisterboeken als zeer positief. 'Mensen klagen weleens dat de jeugd te veel tijd doorbrengt met hun smartphone of tablet, maar juist door de ontwikkeling van het luisterboek krijg je de kans om overal te lezen of van een boek te genieten.' Zelf is Komproe liefhebber van de romans van Gabriel García Marquez. 'Ik zou het fantastisch vinden om daar luisterboeken van te kunnen gebruiken en voor de jeugd zou het een fijne aanvulling zijn als De Kameleon-boeken ook ingesproken worden. Luisterboeken moeten niet beschouwd worden als een vervanging maar geven lezers meer vrijheid doordat ze tijdens het reizen of sporten ook met hun hobby bezig kunnen zijn.'
Laat jouw 'stem' horen!
Howard Komproe en Miryanna van Reeden zijn enkele van de tientallen voorlezers die actief zijn in het luisterboekencircruit. Op welke manier zoek jij een luisterboek uit? Vind je het daarbij belangrijker dat een boek wordt voorgedragen door een BN'er, bijvoorbeeld? Of maakt het jou niet zoveel uit wie de voorlezer is, zolang hij/zij maar een prettig stemgeluid heeft?
Tot slot zijn Howard Komproe en Miryanna van Reeden benieuwd welke boeken jij geschikt vindt voor hun volgende luisterboekproject. Laat het weten door middel van een reactie onder dit artikel!