De Tekentafel: illustrator Hyshil Sander
Wie weet herinner je je haar nog van een optreden in een van Neêrlands populairste talkshows. In januari 2014 maakte kunstenares Hyshil Sander de animatie bij het Boek van de Maand in het tv-programma De Wereld Draait Door. De keuze van het boekenpanel viel toen op De waarheid over de zaak Harry Quebert van Joël Dicker.
Eerder werkte Sander jarenlang als ontwerper voor o.a. VOGUE, Elle Magazine en VT Wonen. Binnen het boekenvak maakte maakte ze in 2016 de illustraties bij de stylish city guide New York, Londen, Milaan en Parijs van Malini Faassen en in hetzelfde jaar, waarin het trendy handlettering de kop opstak, publiceerde Sander het boek Bijdehand: vier seizoenen inspiratie voor handlettering en tekenen. Dit jaar echter boog de kunstenares, die bekent dat ze graag ‘De Griezelbus’ van Paul van Loon had geïllustreerd, zich echter voor het eerst over een eigen fictieboek. Het is nooit te vroeg om kinderen dat beetje extra zelfvertrouwen mee te geven, moet Sander gedacht hebben, en een beetje creativiteit kan daarbij helpen.
Sanders eerste kinderboek Het blauwe wonder van Mine gaat dan ook precies daarover: over de kracht van de fantasie en anders durven zijn. Buitenbeentje Mine leeft in een grijze wereld. Ze gaat elke dag naar school, net als iedereen, maar voelt zich niet altijd even zelfverzekerd. Tot ze een handje helpt in de schoolbibliotheek en daar een magisch blauw potlood vindt. Met het potlood kan ze haar eigen wereld mooier maken. Die kleurt langzaam maar zeker blauw, maar dan gaan alle andere kinderen ook mee in haar fantasie en is het niet alleen haar wereld die kleur krijgt. Volgens Hyshil Sander gaat haar boek ook over de kracht van creativiteit die elk kind in zich heeft, een boodschap die hopelijk ook volwassenen aan zal spreken.
De grenzen van vrijheid opzoeken
‘Ik begon met illustreren toen ik een potlood vast kon houden,’ vertelt Sander. ‘Ik heb altijd getekend en door oefenen word je natuurlijk beter en dan wordt het leuker. Door de tijd heen werd het me steeds duidelijker waarover ik wilde tekenen. Mijn eerste publicatie was een kaartenset die ik zelf had laten maken. De eerste keer dat ik probeerde om iets met mijn illustraties te verkopen. Ze waren al snel uitverkocht en dit motiveerde me natuurlijk om verder te gaan!’ Sanders illustraties vallen op door de gedetailleerdheid en het gebruik van potlood, het materiaal waar de illustrator het liefst mee werkt. ‘Het is arbeidsintensief, maar past in alle opzichten het beste bij me. Het werken met een computer is absoluut een voordeel, het maakt veel dingen makkelijker. Maar het grootste deel van mijn werk is met de hand gemaakt. Ik kan dan beter de controle houden. Maar ik vind het interessant om meer en verschillende technieken te leren, zowel digitaal als analoog.’
Het liefst wordt Sander zo vrij mogelijk gelaten in haar werk. ‘Hoe meer vrijheid, hoe beter. En dat kan ook voor een klant zijn. Als ze je vrij durven te laten, komt daar meestal het beste werk uit voort. Vrij werk maken is natuurlijk heerlijk, maar de grenzen en wensen van een opdracht helpen vaak enorm. Vrijheid is ook iets waar je mee om moet leren gaan, anders zie je door de bomen het bos niet meer.’
67 meter lange schutting
De diversiteit aan opdrachten zorgt ook voor uitdaging in het werk als kunstenaar. ‘De leukste en meest uitdagende opdrachten om te doen zijn de dingen die ik nog nooit gedaan heb. Zoals bijvoorbeeld de 67 meter lange schutting eerder dit jaar. Ontzettend bang en nerveus was ik, maar het is gelukt en dan weet je weer dat je iets meer kan.’ Toch vindt Sander het moeilijk om een prestatie te benoemen waar ze het meest trots op is. ‘Dat is een lastige vraag, want ik ben toch erg kritisch op mijn eigen werk. Ik ben er wel trots op dat ik een kinderboek mocht maken van een verhaal dat ik zelf bedacht heb.’
Sander heeft bovendien de meest simpele en doeltreffende aanpak in gedachten voor het promoten van haar eerste kinderboek Het blauw wonder van Mine. ‘Over het algemeen is het natuurlijk altijd lastig om je werk zichtbaar te maken, maar dat hoort bij ieder creatief vak. Gewoon gaan met die banaan, zeg ik!’
Meer weten over Hyshil Sander en over haar werk? Bezoek de website of volg haar op Instagram.
Copyright:
Portret headerfoto © Myscha Oréo
Overig © Hyshil Sander