Interview /
De Tekentafel: illustrator Lars Deltrap
Ik begon met illustreren toen…
“ik een jaar of acht was. Eigenlijk was het nog niet echt illustreren, maar ik maakte toen kleine stripboekjes, en ik bedacht eigen verhaaltjes waar ik dan ook tekeningen bij maakte. Professioneel illustreren deed ik voor het eerst voor tijdschrift BoekieBoekie. Dat was toen ik op de kunstacademie zat. Dat was mijn allereerste publicatie.”
Ik werk het liefst met…
“pen en inkt, en de computer. Maar met plakkaatverf werk ik ook graag. Meestal onderzoek ik verschillende manieren van werken, en kies ik de werkwijze die het beste bij de opdracht past.”
Het meest trots ben ik op….
“het feit dat ik tot dusver zoveel verschillende soorten illustraties heb kunnen maken. Toen ik begon als illustrator vonden mensen het soms verwarrend dat ik zowel voor kinderen als voor volwassenen illustreerde, en dat ik zowel illustraties als animatiefilmpjes maakte. Maar dat is juist wat ik zo leuk vind: veel verschillende dingen tegelijk kunnen doen.”
De illustraties waar ik met het meeste plezier aan werk…
“zijn de illustraties voor opdrachten waaraan ik helemaal, of voor een groot deel, zelf invulling mag geven. Het proces waarbij je langzaamaan de opdracht definieert en komt tot de beste oplossing is ontzettend interessant en een groot stuk van het werkplezier. Dat zijn de leukste en meest uitdagende opdrachten om te doen.”
Het verschil tussen het werken in opdracht en vrij werk…
“is dat het illustreren in opdracht meestal meer is afgebakend: het doel waarvoor je de illustraties maakt ligt vast, net als de doelgroep, de afmeting, etc. Daardoor is het illustreren in opdracht vaak als een soort puzzel waar alles in moet passen en moet kloppen. Bij het maken van vrij werk zijn er minder grenzen en hoef je niet meteen aan een functie of nut te denken. Daardoor is er dan meestal meer ruimte voor experiment en onderzoek.”
Het werken met de computer vind ik een voordeel, want….
“de mogelijkheden om ermee te experimenteren zijn enorm groot. Je kunt technieken, stijlen en materialen met elkaar combineren, kleuren veranderen, filters gebruiken, etc. En op de computer mag je fouten maken, want dat geeft niet omdat je altijd weer terug kunt naar de vorige versie.”
De aandacht voor illustratoren in het boekenvak vind ik…
“best groot.”
Ik zou willen dat ik dit boek had mogen illustreren:
“Der reichste Spatz der Welt, prachtig geïllustreerd door Zdenek Miler. Het gaat over een mus die ervaart wat echte vriendschap betekent, heel leuk. Het lijkt me spannend om daar eens ooit een eigen versie van te illustreren.”
Portretfoto Lars Deltrap (c) Marijn Olislagers
Overige foto's en illustraties (c) Lars Deltrap