Interview /
De Tekentafel: illustrator Nicole de Cock
Het milieu en hoe mensen met dieren en de natuur omgaan vindt Nicole een belangrijk thema en dat komt dan ook naar voren in haar werk. Naast prentenboeken maakt ze dan ook illustraties voor biologieboeken en eerder verschenen haar waarheidsgetrouwe tekeningen al in het tijdschrift Grasduinen, Banjer, Kids for Animals van de dierenbescherming en Sesamstraat. De tekeningen in De koetjes en de kraai van Nicole de Cock (1965) horen eigenlijk aan de muur, zo mooi zijn ze,’ schreef NRC eens over haar illustraties.
Haar eerste boek Stijn, Saar en Kraaltje, door haarzelf geschreven en geïllustreerd, verscheen in 1995. Inmiddels publiceerde ze De Cock meerdere prentenboeken, waaronder het meest recente, tekstloze prentenboek Kerstmis. Uiteraard spelen ook in dit sfeervolle kerstverhaal dieren de hoofdrol. Bosdieren bezoeken een dorpje in kerstsfeer waar alle typisch winterse taferelen voorbijkomen; sleeënde kinderen, een kerstkoor, een koek-en-zopie tent, een ijsbaan en natuurlijk prachtige kerstversieringen. Stiekem nemen de dieren daar een aantal van mee voor hun eigen dennenboom in het bos. De mensen willen weten: waar gaan al die versieringen naartoe? Ze volgen de dieren in een lange sliert het bos in, om uiteindelijk samen een vredig kerstfeest te vieren.
In onderstaand filmpje is een impressie te zien van dit sfeervolle prentenboek:
Ik begon met illustreren toen…
‘ik klein was, eerst samen met mijn opa, die zelf ook graag tekende en schilderde.’
Mijn eerste publicatie…
‘was Stijn, Saar en Kraaltje bij uitgeverij Jenny de Jonge.’
Ik werk het liefst met…
‘aquarelverf, potlood en inkt. Als ik vrij werk maak, gebruik ik vaak olieverf. Ik hou van oude technieken, zoals het werken met scraper-board.’
Het meest trots ben ik op….
‘het feit dat ik een ambachtelijk vak heb.’
De illustraties waar ik met het meeste plezier aan werk…
‘zijn die waar ik alles om mij heen vergeet.’
De leukste /interessantste/meest uitdagende opdrachten om te doen…
‘zijn die waar ook de samenwerking met de uitgever heel fijn is. Dat is voor mij heel belangrijk, want illustreren vind ik bijna altijd leuk. In deze tijd van de sociale media lijkt er gek genoeg steeds minder aandacht voor de relatie tussen tekenaar en uitgever. Ik heb het geluk dat ik met prettige uitgevers werk.’
Het verschil tussen het werken in opdracht en vrij werk…
‘is er voor mij niet echt. Met vrij werk geef ik mezelf de opdracht.’
Het werken met de computer vind ik een voordeel / nadeel, want….
‘Ik werk niet met de computer. Ik wil altijd een penseel kunnen vasthouden en het papier onder mijn hand kunnen voelen. Dat is voor mij de essentie van het tekenvak.’
De aandacht voor illustratoren in het boekenvak vind ik…
‘redelijk, al verbaas ik mij elk jaar weer dat er op televisie bijvoorbeeld heel veel aandacht is voor de volwassen Boekenweek, maar dat de Kinderboekenweek nauwelijks in beeld is. Er verschijnen zoveel boeken per jaar en een boek heeft maar weinig tijd om er openlijk te zijn. Daarom draag ik een warm hart toe aan al die kleinere boekhandels die nog veel persoonlijk advies kunnen geven en zelf veel lezen!’
Ik zou willen dat ik deze boekenreeks had mogen illustreren:
‘ik maak wat er op mijn pad komt altijd met heel mijn hart.’
Copyright foto's en illustraties: © Nicole de Cock