Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Terug

Interview /

De Tekentafel: illustratrice Alice Hoogstad

door Lindy de Jong 2 reacties
In de rubriek ‘De Tekentafel’ geeft Hebban Junior wekelijks het woord aan bekende en minder bekende illustratoren uit het boekenvak. In deze zeventiende aflevering aandacht voor Alice Hoogstad. ‘Veel mensen kunnen leuk tekenen, maar een tekening maken bij een verhaal is echt een vak.’


Deze zomer verscheen het prentenboek Kom uit die kraan! waarvoor Hoogstad de kleurrijke illustraties voor haar rekening nam. Tjibbe Veldkamp verzorgde de tekst van het zoekboek, dat tegelijk een avonturenverhaal is voor alle stoere kinderen.  

Alice Hoogstad illustreert sinds 1987 voornamelijk kinderboeken. Inmiddels maakt zij ook haar eigen prentenboeken. Dit jaar won ze voor Monsterboek een Zilveren Penseel 2015. Eind deze maand hoort de illustratrice of zij ook het Gouden Penseel voor deze publicatie in de wacht sleept. In het tekstloze verhaal komt een zwart-witte stad tot leven door een meisje dat met haar krijtjes in kleurige lijnen de meest wonderlijke monsters tekent. Langzaam nemen de monsters de stad over en krijgt de stad kleur. Hoog tijd om eens beter kennis te maken met Hoogstad!  

Ik begon met illustreren…  
‘een paar jaar na mijn afstuderen van  de academie voor beeldende kunsten in Rotterdam (de huidige Willem de Kooning Academie). Ik ben afgestudeerd in schilderen en grafiek. Ik vond in die tijd de afdeling illustreren nogal tuttig. Ik heb illustratrice Gitte Spee op een reis naar Moskou ontmoet. Zij heeft me in het zadel geholpen wat betreft het illustreren. Veel mensen kunnen leuk tekenen, maar een tekening maken bij een verhaal is echt een vak.’  

Mijn eerste publicatie…  
‘was een omslag voor het tijdschrift Onze Eigen Tuin, een uitgave van de toen internationaal bekende tuinarchitect Mien Ruys. Ik ben dat vijftien jaar, viermaal per jaar, blijven doen. Maar ook maakte ik al snel illustraties voor educatieve uitgeverijen.’  

Ik werk het liefst met…  
‘van alles: acrylverf, krijt, potlood, inkt, collage. Ik bekijk per boek welke techniek het beste bij het verhaal past. Het is wel altijd een mix van verschillende materialen.’  

Het meest trots ben ik op…  
‘mijn eigen prentenboeken, Bolder en de boot, Nino en Nina ( deze twee bedacht ik samen met mijn man Ton Wegman), Vriendjes boos en blij, maar ook het boek Inkt van Ceciel de Bie en de serie over Polleke van Guus Kuyer. En natuurlijk Monsterboek waar ik een Zilveren Penseel voor heb gekregen en waarvoor ik voor de Gouden Penseel genomineerd ben. Op 23 september weet ik of het een gouden wordt. Heel spannend!’  

De illustraties waar ik met het meeste plezier aan werk… 
‘zijn voor mijn eigen boeken. Dan ben je vrij om situaties te veranderen. Sommige verhalen zijn gebaseerd op gebeurtenissen uit mijn jeugd. Ik groeide op in een gezin met vijf kinderen en heel veel dieren, waaronder pony’s, paarden, geiten, katten, honden, eenden en vissen en schildpadden. De pony’s kregen veulens, we speelden circus met de geiten op de eettafel, mijn broer bewaarde palingen in de badkuip, eenden zwommen in het zwembad; er gebeurde altijd wel iets bijzonders.’  

De leukste /interessantste/meest uitdagende opdrachten om aan te werken zijn…  
‘verhalen waar je een wisselend perspectief kan gebruiken. Ik teken het liefst op iedere pagina een heel andere omgeving of andere situatie. Het wordt al gauw saai als alles zich in dezelfde ruimte afspeelt. Veel actie is natuurlijk leuker dan twee mensen die in het hele verhaal stil zitten te praten. Er gebeurt dan misschien wel veel in die gesprekken, maar dat kan je vaak niet uitbeelden.’  

Het verschil tussen het werken in opdracht en vrij werk is…  
‘vaak de deadline. Je moet dan het werk binnen een afgesproken tijd af hebben. Soms is het verhaal nog niet eens helemaal geschreven, maar moet ik het omslag maanden van te voren maken. Dan krijg je een klein stukje tekst en een beschrijving wat je moet tekenen.’  

Het werken met de computer vind ik…  
‘een voordeel, want je kunt de tekeningen naderhand perfectioneren en bijwerken. Een illustratie ontstaat altijd eerst op papier en met inkt of verf.’  

De aandacht voor illustratoren in het boekenvak…  
‘kan beter. Er is veel meer aandacht voor auteurs. Het is al een stuk beter dan toen ik 25 jaar geleden met illustreren begon. In het algemeen valt op dat er steeds minder aandacht is voor kinderboeken in de kranten.’  

Ik zou willen dat ik deze boekenreeks had mogen illustreren:  
Gedichten van Bette Westera of dierenverhalen van Toon Tellegen of de Sprookjes van Andersen/Grimm.’  

Copyright foto en illustraties: (c) Alice Hoogstad   



Over de auteur

Lindy de Jong

834 volgers
470 boeken
7 favoriet


Reacties op: De Tekentafel: illustratrice Alice Hoogstad