Interview /
De Tekentafel: illustratrice Katrien Holland
Katrien Holland studeerde aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg en is inmiddels al meer dan twintig jaar actief als illustrator. Ze maakte o.a. de tekeningen bij boeken van Sanne de Bakker, Suzanne Buis en Marlies Slegers. Haar carrière ging met een knal van start: haar debuut Mijn held won in 1990 de ‘Premio Grafico Fiera di Bologna’ en voor haar tweede boek Roekel, met tekst van Imme Dros, kreeg Holland in 1992 de ‘Illustrators of The Year Award Unicef’.
Ik begon met illustreren tijdens…
“een grote studiereis naar China. Samen met negen andere studenten kreeg ik les op een Chinese kunstacademie. In een reisdagboek hield ik schrijvend en tekenend mijn belevenissen bij. Een jaar later, tijdens mijn afstudeerperiode, tekende ik vellen vol met rare mensfiguren en dieren. Deze tekeningen waren weer een inspiratie voor het maken van zeefdrukken. Gecombineerd met korte teksten vormden zij het prentenboek Mijn Held: mijn eerste publicatie.”
Mijn eerste publicatie…
“was zoals gezegd: Mijn Held. Dit prentenboek is uitgegeven door Em. Querido’s Uitgeverij, in 1989. Het gaat over mijn held die eigenlijk geen echte held is, maar een antiheld. In die tijd viel het boek wel op. Ook omdat het zo groot was. Het paste niet in de boekenkast. Ha, ha. Een prima binnenkomer! Ik won er een Europese prijs mee. Wow!”
Ik werk het liefst met…
“een pennetje, een fineliner 1.0, en de computer niet te vergeten. Die is voor mij onmisbaar. Mijn schetsen scan ik in en vervolgens voeg ik er in de computer kleur aan toe. Zo kan ik verschillende kleuren en composities uitproberen. Soms heb ik van een bepaalde tekening wel vijfentwintig versies. Als ik die allemaal op papier moet maken, zou ik nooit een deadline halen.”
Het meest trots ben ik op…
“de schetsvellen waarop figuren in een paar lijnen op papier staan. Ik heb een tamelijk onbeheersbaar handschrift. Mijn hand gaat zijn eigen gang, gaat sneller dan mijn hoofd kan volgen. Dat maakt mijn lijnvoering wel levendig.”
De illustraties waar ik met het meeste plezier aan werk…
“zijn de opdrachten waarbij ik uitgedaagd word. Nieuwe dingen uitproberen, zodat ik ook mijzelf blijf verrassen. Als ik aan een opdracht begin, heb ik geen idee hoe het uiteindelijke beeld eruit gaat zien. Dat ontstaat pas tijdens het werkproces. Daardoor blijft het spannend.”
De leukste /interessantste/meest uitdagende opdrachten om te doen…
“zijn de opdrachten in full colour, met mensfiguren in beweging en dan ook nog graag iets met tekst erbij. Zoals bijvoorbeeld de boekomslagen voor ‘Gezocht: normale ouders’ van Marlies Slegers, de reisboeken over Floortje de Mol in ‘Here we come’ van Sanne de Bakker, ‘Lizzy’ van Suzanne Buis. Stuk voor stuk grappige series om voor te illustreren. Daarnaast werk ik met veel plezier voor het Praxisbulletin, een onderwijsblad voor het basisonderwijs.”
Het verschil tussen het werken in opdracht en vrij werk…
“De afgelopen tijd werk ik voornamelijk in opdracht, wat me erg goed bevalt. Je hebt een kader waarbinnen je tot een beeld moet komen. In mijn ‘vrije’ werk heb ik die begrenzing niet, waardoor er wel vaak grappiger en vreemdere dingen ontstaan. Voor mij is het belangrijk om het allebei te blijven doen.
Ik zie een opdracht vaak als een soort van probleem dat opgelost moet worden. Een leuk probleem natuurlijk! Het werken aan een opdracht geeft al enorm veel voldoening. Vaak nog meer dan het eindresultaat. Soms jammer als een opdracht weer voltooid is.”
Het werken met de computer vind ik een voordeel, want…
“dan kan ik een heleboel dingen uitproberen.”
De aandacht voor illustratoren in het boekenvak vind ik…
“oké, maar kan altijd meer. In landelijke kranten mogen best meer kinderboeken besproken worden. En dan niet alleen de tekst maar ook de illustraties. Gelukkig komen er steeds meer websites zoals Hebban waar heel veel interessante informatie en recensies te vinden zijn over kinderboeken, schrijvers én illustratoren.”
Ik zou willen dat ik deze boekenreeks had mogen illustreren:
“Le petit Nicolas van Goscinny & Sempé."
Foto's en illustraties (c) Katrien Holland