Dossier /
Sharon Bolton kijkt haar demonen recht in de ogen
Een boek schrijven om je studieschuld af te betalen
Sharon Bolton was in haar jeugd een dromerig meisje dat niet al te veel nadacht over de toekomst. Ze pakte de baantjes aan die op haar pad kwamen, tot ze terecht kwam in de wereld van marketing en communicatie. Tot ze op een dag een journalist sprak die haar vertelde over het schrijven van een romantisch boek en het feit hoe je hier gemakkelijk 15.000 pond aan over houdt. Het zette haar aan het denken wat ze met dit geldbedrag kon doen, bijvoorbeeld het afbetalen van haar studieschuld. Diezelfde avond besloot ze een boek te gaan schrijven, klapte ze haar laptop open en schreef de eerste woorden van haar thriller Offerande. ‘Ik ging maar door en door. Die nacht werd de schrijfster in mij geboren. Maar het was geen romantische fictie wat ik schreef, maar een donker verhaal vol griezelige, bovennatuurlijke elementen. Het genre dat ik zelf graag las,’ aldus Bolton in een interview voor Crimezone.
Met een afgemaakt manuscript in haar bureaulade begon de zoektocht naar een uitgever. Toen er een contract in het vooruitzicht werd gesteld, kwam er echter een ander onderwerp ter sprake dan ze wellicht voor ogen had. Boltons uitgever was van mening dat mannelijke lezers de boeken van een vrouwelijke thrillerschrijver links laten liggen als ze hier te direct mee geconfronteerd worden. De knoop werd doorgehakt en daarom prijkt op de covers de naam S.J. Bolton. De letter J. is overigens betekenisloos en puur voor de vorm gekozen. Tegenwoordig kiest ze ervoor om in haar thuisland haar volledige naam te laten afdrukken op de covers van haar nieuwe boeken. Want ook op eigen naam en kracht toont ze aan dat geslacht niets uitmaakt in de discussie rond de kwaliteit van thrillers.
Grootste angst
Van kinds af aan was ze al gefascineerd door griezelverhalen, niet gek dat Bolton haar heil zocht in het genre dat ze zelf ook het liefst leest. Ze probeert in al haar thrillers een mysterieuze sfeer te creëren die inspeelt op de emotie van de lezer. Bolton beschouwt haar schrijfwerk als een vorm van therapie om haar eigen angsten te beteugelen. Zo schrijft ze het volgende op haar website:
‘Al duizenden jaren jaagt de wereld ons angst aan. Voor duizenden jaren hebben we om moeten gaan met angst in onze cultuur. Als we rond een kampvuur zitten en we elkaar enge verhalen vertellen, gaat het over willekeurige uitspattingen van geweld. Met andere woorden: het menselijke kwaad en de gevolgen hiervan. Vandaag de dag kijken we onze demonen recht in het gezicht door boeken en films.
Ik probeer mijn demonen recht in de ogen te kijken. Wanneer mijn leven er niet beter uit zou kunnen zien, probeer ik me toch in te beelden hoe alles mis kan gaan. Daarom verwerk ik mijn grootste angsten in mijn verhalen. Doordat ik ze kan delen met anderen, ben ik gelukkiger dan ooit.’
Lezers prijzen Bolton met name om haar schrijfstijl die vaak niets aan de verbeelding overlaat. Een fascinatie voor bruut geweld heeft ze niet, hoewel ze het onderwerp regelmatig ter sprake brengt in haar thrillers zonder uitgebreid in detail te treden. Door het lezen van toneelstukken tijdens haar studie Drama, leerde ze hoe handelingen en emoties gevisualiseerd moeten worden. Dialogen zijn het startpunt voor haar manuscript, de rest van het verhaal volgt later. ‘Aan mijn studie heb ik de gouden regel overgehouden dat je geen loze voorvallen moet beschrijven die geen functie hebben. Alles wat ik beschrijf wijst vooruit of is een toevoeging,’ verklaart ze in een interview.
Britse folklore
Haar eerste drie thrillers hebben echter ook een sterke verbintenis met de Britse folklore, die Bolton weet te voorzien van een griezelige sfeer. In haar debuutthriller Offerande verdiepte zich in een mythe van de Shetland eilanden waarin bovennatuurlijke mannen jaarlijks een vrouw ontvoeren uit de burgermaatschappij om zo hun ‘soort’ eeuwig voor te laten leven. Bolton bouwde de mythe om naar een modern crime-verhaal met een bovennatuurlijk tintje.
Bij haar derde thriller Bloedschande besloot Bolton het voor zichzelf nog een tikje lastiger te maken. Haar liefde voor de bovennatuurlijke thriller vormde voor haar het besluit om zelf een verhaal te schrijven dat een sterke verbintenis had met het bovennatuurlijke. De aanleiding voor het plot vond ze in haar familiekring door een anekdote van haar zus te verwerken in het verhaal. Haar zus kocht een stuk land aan om daar een nieuw huis te bouwen, maar tot hun verbazing troffen ze bij graafwerkzaamheden menselijke resten aan. De resten bleken te dateren uit de vorige eeuw waardoor er een streep door het politieonderzoek ging. Voor Bolton de aanleiding om het ‘wat/als’-scenario toe te passen in haar boek. Want wat als de menselijke resten 'vers' waren en het helemaal niet de bedoeling was geweest dat deze tevoorschijn zouden komen?
En juist die aparte combinatie bleek een schot in de roos te zijn. Haar debuutthriller Offerande werd door de Britse versie van Amazon verkozen tot 'Best New Read', waarna haar tweede thriller Bezwering de Mary Higgings Clark Award won. Beide boeken worden momenteel verfilmd voor de Britse televisie.
Lacey Flint
In haar vierde thriller Zielsgeheim (2012) introduceerde Bolton voor het eerst haar seriepersonage Lacey Flint. Een politieagente die door een traumatische ervaring in haar jeugd afstand bewaart tot haar collega’s. Naast deze zware last draagt Lacey nog een geheim met zich mee: ze is niet wie ze zegt dat ze is. Haar flat is grotendeels leeg en contant geld is binnen handbereik. Haar zintuigen staan dus op scherp om over te gaan tot vluchten. Vreemd genoeg zijn het de moordzaken die van Lacey een socialer mens maken. Ze heeft de mogelijkheid om zich emotioneel te binden aan slachtoffers en bijt zich in de zaken vast om de schuldige te veroordelen.
Haar nieuwe thriller Blijf waar je bent, en daarmee ook het derde deel in de serie met Lacey Flint, belooft opnieuw een spannend verhaal waar de rillingen van over je rug lopen. De twaalfjarige Barney heeft dingen gezien die een kind niet zou moeten zien. Hij raakt geobsedeerd door een serie moorden in zijn buurt omdat hij, net als iedereen, weet dat de moordenaar opnieuw zal toeslaan. En het slachtoffer zal opnieuw een jongen zijn, zoals hijzelf. Het lichaam zal volledig leeggebloed worden achtergelaten op een van de strandjes aan de Theems. En dit kan elk moment gebeuren. Maar er is nog iets, een geheim dat Barney liever niet had geweten, dat hij met niemand durft te delen. Want wie zou een jongen van twaalf geloven?
Naast Barney en zijn vader woont Lacey Flint, een jonge politieagente die wegens een traumatische gebeurtenis voor onbepaalde tijd thuiszit. Er is geen enkele reden voor haar om bij de gebeurtenissen betrokken te raken. Maar het blijkt onmogelijk om er buiten te blijven. Met alle gevolgen van dien…
Op 12 januari verschijnt de nieuwe thriller van Sharon Bolton getiteld Blijf waar je bent, waarin Lacey Flint opnieuw haar opwachting maakt. Op Hebban maak je nu al kans op een exemplaar van deze thriller! Bekijk het kader rechts naast dit dossier voor meer informatie.