Dossier /
Dossier Vrouwen voor vrouwen
Vrouwen, vrouwen, vrouwen
Vrouwelijke lezers hadden in vroeger tijden weinig waardering voor detectives en thrillers. De avonturen van De Schaduw, De Saint, Maigret, James Bond en geheim agent OO7 waren niet echt aan hen besteed. Met de opkomst van de Scandinavische misdaadroman waarin emoties en het priveleven van de speurders een grote rol speelden, werden de misdaadromans ook ontsloten voor een groot vrouwelijk publiek. Het echtpaar Nicci French kon dan ook rekenen op een zeer breed lezerspubliek. In Nederland gaven de vrouwelijke auteurs Esther Verhoef, Simone van der Vlugt en Saskia Noort het genre een extra duw in de rug. Heuse relatieproblematiek en seksuele aantrekkingskracht van derden maakten de misdaadverhalen bijzonder spannend voor de vrouwelijke lezer. Maar ook de feministische man liet zich als lezer niet onbetuigd. Het resultaat was dat enorme aantallen thrillers verkocht werden. Het gevolg van deze monsteroplagen was dat veel vrouwen die het schrijversbloed voelden kriebelen plotseling een kans zagen om ook boeken in dit genre te beproeven. Zij kregen de kans van uitgevers die de gedachte “vrouwen voor vrouwen” graag een kans gaven, daar waar ze vroeger sceptisch tegenover het concept stonden. Iedereen was op zoek naar de nieuwe Saskia, Simone of Esther.
Deze ontwikkeling is niet 1 op 1 naar het buitenland te vertalen. Daar hebben vrouwelijke auteurs altijd een grotere kans gehad dan in Nederland. Maar ook daar is het aantal nieuwe vrouwelijke auteurs aanzienlijk. Als we oudgedienden als Ruth rendell en vriendinnen niet meetellen zie je dat de grote hausse aan thrillers van vrouwelijke auteurs zich globaal genomen afspeelt sinds het eind van de jaren negentig. In tien jaar tijd zijn het beroemdheden geworden: Elizabeth George, Joy Fielding, Karin Slaughter, Tess Gerritsen en vele, vele anderen. Schrijfsters die overigens niet alleen vanwege het tijdsbeeld of een modegril populair zijn geworden, maar die kwalitatief tot de top behoren.
De laatste tijd voor kerst zijn er weer een aantal boeken van vrouwelijke misdaadauteurs verschenen. Hierbij een selectie van binnen-, en buitenlandse spannende vrouwen.
Serpent – Carla de Jong (Archipel)
De moord op de extraverte Ragna Ooms zorgt voor veel onrust in de psychiatrische kliniek waar zij werkte. Tijdens het onderzoek raakt rechercheur Birgitta Reve steeds meer in de ban van de grenzeloze persoonlijkheid van het slachtoffer: een uitbundige vrouw, sexy en wellustig. Maar er zit ook een kant aan Ragna waar ze geen vrienden mee heeft gemaakt. Is dat de reden dat het verleden haar uiteindelijk op fatale wijze heeft ingehaald?
In haar zoektocht naar de waarheid duikt de eigenzinnige Birgit diep in het verleden van het slachtoffer. Ze lapt daarbij de nodige professionele regels aan haar laars en zet uiteindelijk meer op het spel dan haar carriere alleen.
Carla de Jong studeerde Nederlands en sociale wetenschappen en werkte in het bedrijfsleven en de psychiatrie. Zij woont in Amsterdam met haar man en hun twee kinderen. Zij combineert schrijven met een functie als bestuursadviseur bij een grootstedelijk psychiatrieconcern. Haar fascinatie voor het gedrag van mensen in groepen vormde de bron voor haar eerste roman In retraite.
Door het vuur – Ellen den Hollander (Querido)
Heleen Vermeer keert terug naar haar geboortestad Kampen als de ouders van haar jeugdvriendin Francine bij een verkeersongeluk om het leven komen. Bij toeval ontdekt ze dat het echtpaar grote schulden had en lid was van een extremistische geloofsgemeenschap. Heleen begint te vermoeden dat het geen ongeluk was en schakelt de politie in. Ze raakt nauw betrokken bij het onderzoek en reist naar de Ardennen, waar Francine in retraite is gegaan, om haar vriendin ervan te overtuigen dat ook zij moet vrezen voor haar leven. Maar brengt Heleen daarmee zichzelf en haar dochtertje niet in gevaar?
Ellen den Hollander (1969) studeerde Nederlandse taal- en letterkunde en is journaliste. Voor het AD schrijft ze als financieel redacteur onder meer over fraude. Door het vuur is haar thrillerdebuut.
Zwart zaad – Ariane Meijer (Sirene)
Donia Fisher moet leven onder de constante dreiging van een aartsvijand die op de loer ligt. Toch kent ze grotere zorgen, zoals haar acute financiële nood. Als haar een droombaan wordt aangeboden, twijfelt ze dan ook geen seconde. Ze wordt als privédetective ingehuurd om een schadeclaim van het zaadveredelingsbedrijf van Joost en Mark Dekker te onderzoeken. Waarom heeft Mark zich van het leven beroofd? Weet zijn weduwe er misschien meer vanaf? En welke rol speelt de groeiende markt van de gentechnologie bij het op handen zijnde faillissement van het bedrijf? Alleen Joost weet de antwoorden, maar hij is spoorloos verdwenen. Even vergeet Donia haar eigen problemen, totdat het gevaar wel erg dichtbij komt…
Ariane Meijer (1967) is juriste en werkte als fotomodel, actrice en televisiepresentatrice. Ze had lange tijd een wekelijkse column in Weekend. Momenteel woont met haar man en twee kinderen op het platteland in de buurt van Amsterdam. Eerder verscheen van haar Schatje, ik ben te leuk en te sjiek voor je! en de thrillers Koud Zuid en Wit Goud.
Eigen vuur – Theresa Schwegel (Sijthoff)
Samantha Mack geniet van haar snelle, spannende baan als rechercheur in Chicago. Tot de dag dat een arrestatie volledig uit de hand loopt. Ze wordt gewond wakker in het ziekenhuis, en haar partner is dood. Sam krijgt de schuld van het incident, maar ze herinnert zich niet hoe dit gebeurd is. De dood van haar partner grijpt Sam diep aan. Ze wordt geschorst. Waarom werkt haar eigen departement zo traag aan de moord op een collega? Als ze zelf op onderzoek gaat stuit ze al snel op veel tegenwerking. Ze raakt verstrikt in een wirwar van criminele spelletjes. Zijn haar collega's wel te vertrouwen?
Theresa Schwegel (VS, 1973) woont in Chicago. Ze studeerde magna cum laude af in Communicatie aan de universiteit van Loyola. Ook richtte ze een klein theatergezelschap op. Ze schreef zelf stukken, die ze produceerde, regisseerde en waarin ze acteerde. De veroordeelde werd door Publishers Weekly gekozen tot een van de Best Books of the Year van 2007
Camilla Ceder – Bevroren ogenblik (Sijthoff)
Op een koude winterochtend worden de bewoners van een dorp vlak bij Göteborg opgeschrikt door de vondst van een zwaar toegetakeld lichaam. De vondst gooit het leven van de jonge vrouw Seja overhoop. Na haar scheiding begon ze zich net weer wat beter te voelen, maar meteen wordt ze overspoeld door herinneringen uit het verleden. Ze móét de dode zien.
Haar bovenmatige interesse met het onderzoek trekt de aandacht van inspecteur Christian Tell, die het rechercheteam leidt. Hij wordt zelfs verliefd op haar. Weliswaar vindt hij het niet professioneel van zichzelf, maar hij kan toch geen afstand nemen. Dan blijkt dat Seja heeft gelogen tijdens een verhoor. Wat heeft ze te maken met de moord?
Haar betrokkenheid bij het politieonderzoek zal verstrekkende gevolgen hebben, voor de vrouw zelf, maar ook voor Christian Tell.
Camilla Ceder (1976) studeerde Sociale Wetenschappen en Psychologie. Ze schrijft en is tegelijkertijd werkzaam als counsellor en sociaal werker. Bevroren ogenblik is haar debuut en het ijzersterke begin van een serie met inspecteur Christian Tell in de hoofdrol
Anita Terpstra – Nachtvlucht (Cargo/De Bezige Bij)
Liv is na een ongelukkige liefde teruggekeerd uit Kenia en heeft voorlopig onderdak gevonden bij haar ouders op een Friese boerderij. Daar op de dijk hoopt ze tot rust te komen en haar leven weer richting te geven. Dan voltrekt zich een familiedrama. Livs broer Ron, een politieagent die in scheiding ligt, en zijn gezin worden dood in huis aangetroffen. Heeft haar broer de controle over zichzelf verloren of zijn er andere machten in het spel? Tegen de zin van haar familie gaat Liv in het dorp op onderzoek uit. Langzaam begint ze meer informatie te krijgen over de laatste zaak waar Ron mee bezig was. Waarom bewaarde haar broer een krantenartikel over een oude moordzaak in zijn agenda? Dan valt er nog een dode, en bekruipt Liv het gevoel dat iemand haar in de gaten houdt
Anita Terpstra (1974) studeerde journalistiek en kunstgeschiedenis en werkt als freelance journalist en redacteur bij diverse bladen Haar verhalen zijn gepubliceerd in AvantGarde en Lava en werden bekroond in de Trouw-verhalenwedstrijd.
Tess Gerritsen – Het aandenken (The House of Books)
Al jarenlang blijkt er een perfect geconserveerde mummie in een kelder van het Crispin Museum in Boston te liggen. De ontdekking ervan door de museumstaf is een opzienbarende vondst. Dan treft patholoog-anatoom Maura Isles een macabere boodschap in het lichaam aan, een bewijs dat dit 'eeuwenoude' reliek in feite een modern moordslachtoffer is.
Voor Maura en rechercheur Jane Rizzoli is het forensisch bewijs onmiskenbaar. En als de resten van een andere vrouw in de verborgen nissen van het museum worden gevonden, wordt het duidelijk dat er een psychopaat rondwaart. Jane en Maura beginnen aan een race om dit gestoorde roofdier te stoppen voordat hij nóg een aandenken kan toevoegen aan zijn gruwelijke verzameling...
Tess Gerritsen was lange tijd praktiserend arts, maar heeft zich na een aantal zeer succesvolle thrillers en een tijdrovend moederschap uitsluitend toegelegd op het schrijven. Ze verwierf grote faam met thrillers als De Chirurg, De leerling, Koud bloed, Zustermoord, De Mefisto club en Koud hart. Ze woont in Maine.