Een meesterstuk met een dodelijk geheim
Peter Römer (1952) begon zijn carrière als acteur, regisseur en scenarioschrijver. Zo schreef hij scenario's voor de televisieserie Baantjer, waarin zijn vader Piet Römer de hoofdrol vertolkte. Na het pensioen van auteur Appie Baantjer zijn er van Römers hand een aantal nieuwe delen over De Cock verschenen. Zelf debuteerde hij als thrillerauteur in 2012 met Chantage, het eerste deel van een trilogie over rechercheur Hannah Vermeer. Daarvoor stond er al een drietal non-fictieboeken op zijn naam, waaronder een biografie van zijn vader, Piet Römer, een leven in verhalen (eerder uitgegeven als Laat het paard maar bovenkomen).
'Razendspannende thriller tegen de achtergrond van de schimmige internationale kunsthandel. Ingenieus plot, een kunststukje!' – Auteur Jeroen Windmeijer
Na de 'Hannah Vermeer'-serie schreef Römer – naast nieuwe delen in de 'Baantjer'-reeks – samen met zijn echtgenote Annet Hock nog twee op zichzelf staande thrillers; En nu ik! uit 2017 en Oog om oog uit 2019. Daarmee is Een meesterstuk het eerste boek in lange tijd dat hij solo heeft geschreven en met eigen personages. Met dodelijke gevolgen in Zwitserland, Nederland en Rusland heeft de actiethriller internationale allure. Er is immers niets veilig in de kunstwereld als er zo veel op het spel staat.
Een meesterstuk
Jacques en Anton, twee oude vrienden, vinden kort na elkaar de dood. De een pleegt zelfmoord, de ander sterft twee maanden later aan een hartaanval. Een tragische samenloop van omstandigheden, naar het zich laat aanzien. In elk geval legt niemand een verband met de opzienbarende ontdekking die de twee mannen kort daarvoor hebben gedaan. Wat ook niet kan, want ze hebben hun vondst angstvallig geheim gehouden… dachten ze.
Dertig jaar later wordt op klaarlichte dag de Amsterdamse kunsthandelaar Louis Post in zijn winkel in de Nieuwe Spiegelstraat vermoord. Professor Arjen Hageveld denkt te weten waarom. Het heeft te maken met het schilderij van de relatief onbekende achttiende-eeuwse schilder Isaac Pietersz waar een van zijn studenten al maandenlang onderzoek naar doet. Een schilderij met een geheim dat de professor enkele dagen eerder met de kunsthandelaar had gedeeld.
Katja Hiemstra heeft in eerste instantie geen flauw idee hoe opzienbarend de ontdekking is die ze tijdens haar afstudeerproject heeft gedaan. Voor haar heeft het schilderij van Pietersz vooral persoonlijke waarde – het doek heeft ooit toebehoord aan haar grootvader Anton. Maar het proces dat zij onbewust in gang heeft gezet, valt niet meer te stoppen. Er staat veel op het spel, te veel, en niemand – niet in Genève, niet in St Petersburg en zeker niet in Den Haag – kan zich veroorloven te verliezen…
'Een bezoek aan het Rijksmuseum zal nooit meer hetzelfde zijn.' – Uitgever Steven Maat
Over plots en twists
Als oud-scenarioschrijver denkt Römer altijd vanuit zijn personages. Hij windt geen doekjes om zijn standpunt in een interview met Hebban, ter ere van het verschijnen van zijn debuutthriller Chantage. 'Als er aan het eind van een scenario blijkt dat het allemaal gedaan is door een gek, dan zeg ik altijd: "Doe maar over, een gek is niet interessant." Het is veel interessanter als het gedaan is door de groenteboer. Dat is psychologisch interessanter. Ik houd gewoon meer van mensen die ’s morgens opstaan maar in plaats van dat ze normaal gesproken links afgaan, gaan ze rechtsaf met alle gevolgen van dien.'
'De gedachten vanuit het menselijk tekort. Wij kunnen denken, dat onderscheidt ons van beesten, maar het feit dat we kúnnen denken is onze ondergang. Daarom zijn we gedoemd.'
Dat Römer vele thrillers later nog niet van mening is veranderd, vertelde hij in 2020 in zijn column 'Plot' voor de Hebban Thriller Tiendaagse. 'Voor mij is het uitdenken van de plot gewoon hard werk, elke keer opnieuw. Ik moet veel lopen en nadenken hoe ik alle onderdelen bij elkaar kan krijgen tot een vlot lopend motortje. Want dat is wat plot voor mij in basis is, een motor die mijn verhaal gaande houdt en die in dienst staat van mijn karakters. Uiteindelijk vertrouw ik liever op de mens en zijn onvermijdelijk onvermogen dan op een min of meer briljante gedachte.'
'Een meesterstuk is een echte pageturner. Als je er in begint lees je door tot je het uit hebt!' – Boekhandelaar Sjoerd Agterhof
Boektrailer
Leesfragment
Klinkt deze nieuwe solothriller van Peter Römer zó goed dat je er direct in wilt beginnen? Dat kan met onderstaande sneak preview; lees alvast een klein voorproefje van wat er komen gaat. Voor je het weet staat er een nieuw boek op je 'Wil ik lezen'-plank, en steun je de boekhandel door het aan te schaffen.
Lees hier de eerste drie hoofdstukken
Houd Hebban in de gaten, want binnenkort verschijnt een kakelvers interview met de auteur, inclusief winactie!