Interview /
Eigenwijze selfpubbers #7: Richard Koekkoek
Richard Koekkoek houdt graag zelf de touwtjes in handen. Door middel van zelfstudie verdiepte hij zich in 2015 in de journalistiek en sindsdien werkt hij als freelance journalist. In die functie reisde hij een aantal maanden door Duitsland, Scandinavië, Polen en de Baltische landen, om daar te schrijven over reizen, toerisme, kunst en cultuur. De laatste jaren publiceerde Koekkoek vooral in diverse huis-aan-huis bladen van Wegener en voor het kwartaalblad 'Nordic, hét Noord-Europa magazine' van uitgeverij Maasland.
Begin 2015 gaf Richard zijn debuutroman Bloedkus uit Estland als ebook uit bij Koekkoek & van Hof, een uitgeverij die hij samen met zijn vrouw oprichtte. Wederom hield hij de regie in eigen hand. Twee maanden later verscheen ook de paperback. Op 12 april van dit jaar publiceerde Richard zijn tweede boek, Europa draait door , naar eigen zeggen 'een literaire thriller die op een reële actuele dreiging is gebaseerd die ons allemaal aangaat.' Hebban wil wel wat meer weten over Richards boeken en over de manier waarop deze tot stand komen.
Europa draait door
Deze maand verscheen jouw tweede boek, Europa draait door. Kun je wat meer vertellen over deze thriller?
'Europa draait door zegt op zich niet zoveel denk ik want dit kan van alles betekenen. In combinatie echter met de ondertitel Vluchtelingen afgeslacht 24/7 Parijs - Brussel - Keulen - Stockholm gaat er wel een alarmbelletje rinkelen in de tijd waarin wij leven. Ter voorbereiding heb ik de media intensief gevolgd betreft terreur en aanslagen. Duitse, Franse en Engelse journaals geven een completer beeld van wat er in Europa speelt dan ons eigen nieuws, vind ik. Daarnaast heb ik onderzoek gedaan om de hoofdpersonen aannemelijk te kunnen belichten. Ik merkte dat het onvermijdelijk is om niet door de tijd te worden ingehaald als je een jaar werkt aan dit onderwerp.'
Wist je meteen dat dit boek een thriller zou worden?
'Ja, dat wist ik. De verschrikkingen in dit boek passen veel beter in een thriller. Bovendien verliest de roman jammer genoeg steeds meer terrein. Terwijl de thrillermarkt groeit.'
Jouw boeken verschenen bij Uitgeverij Koekkoek & van Hof, een uitgeverij die je samen met je vrouw oprichtte. Hoe kwamen jullie tot de beslissing om jullie boeken in eigen beheer uit te geven?
'Noodgedwongen, voor mijn debuutroman Bloedkus uit Estland had ik een uitgeverij gevonden. Maar na een half jaar werden zij op zijn zachtst gezegd nogal vaag over de toekomst. Ik besloot af te haken en zelf een uitgeverij op te zetten. Daar kwam veel bij kijken, alleen al de werkwijze en de administratie van het Centraal Boekhuis was een studie op zich, ondervond ik.'
Bloedkus uit Estland
Je debuutroman Bloedkus uit Estland verscheen in 2015 eerst als ebook, twee maanden later ook als paperback. Waarom koos je ervoor om het boek eerst als ebook uit te geven?
'Goede vraag. Nadat ik mijn uitgeprinte manuscript naar uitgeverijen opstuurde volgde een maandenlange periode van afwijzingen of adviezen. Op een gegeven moment reageerde er een uitgeverij die alleen ebooks uitgaf.'
Heb je het manuscript van je eerste boek destijds ook naar (gerenommeerde) uitgeverijen gestuurd? Waarom denk je dat het nooit tot publicatie is gekomen?
'Jawel maar Bloedkus uit Estland paste niet in hun fonds of lezerspubliek vond men te klein. Meerdere uitgeverijen adviseerden mij om dit boek in eigen beheer uit te geven. Ook had het manuscript beter aangeleverd moeten worden besef ik.'
Zijn er al meer schrijvers aangesloten bij jullie fonds? Hoe bereik je die doelgroep?
'Nog niet, we richten ons voorlopig op eigen werk. Mijn vrouw schildert en exposeert, hier liggen ook mogelijkheden. We staan natuurlijk open voor verfrissende ideeën. Onze website vertelt hier meer over.'
Hoe bepaal je de oplage van de eerste druk van een nieuw boek?
'Dit speelt bij ons niet want we werken met print on demand.'
Promotie
Hoe kom je met lezers in contact? Op welke manier promoot je jouw boeken?
'Wij melden onze publicaties in kranten, sociale media en op websites. In ons netwerk laten we meekijken en meelezen. Binnenkort kom ik in een radio-uitzending. Verder doen we het mogelijke, in een boekhandel exemplaren neerleggen in consignatie of een stand huren op een boekenmarkt.'
Jouw boeken zijn te verkrijgen in boekhandels die aangesloten zijn bij het Centraal Boekhuis en via webwinkels als bol.com en bruna.nl. Waarom koos je ervoor de boeken niet op je eigen site te verkopen?
'Deze webwinkels hebben een hogere ranking in zoekmachines en hebben een passend bestelsysteem.'
Wanneer ben jij tevreden over het succes van je boek(en)? Heb je jezelf bijvoorbeeld bepaalde verkoopcijfers opgelegd?
'Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Als iemand mijn boek gelezen heeft en ik zie de verwondering in zijn of haar blik dan geeft me dit een heel speciaal gevoel van binnen. Nee, voorlopig geen cijfers, ik richt me op letters.'
Welke tip heb je voor schrijvers die erover denken hun boek in eigen beheer uit te geven?
'Nooit aan beginnen, je bent toch niet gek! Er zijn er al veel te veel die dit doen. Tenzij je dit plan echt niet kunt loslaten, ga er dan helemaal voor en besef dat het werk nooit ophoudt.'
We sluiten ‘Eigenwijze selfpubbers’ altijd af met ‘de Hebban Pitch in Zeven Zinnen’. Waarom zouden we jouw boeken moeten lezen? Zeven zinnen, niet meer en niet minder.
'Mijn boeken zijn actueel.
Herkenbare dramatiek.
Vlot leesbaar voor een breed publiek.
De thema’s hebben een originele invalshoek.
Beleef hoe twee tegenpolen vechten voor hun idealen.
Hou van de hoofdpersoon ook al duurt dit even.
Sla het boek dicht als je het uit hebt en waardeer dat dit slechts een fictief verhaal is.'
Eerdere afleveringen van Eigenwijze selfpubbers:
- #1: Herman Heinsbroek, Michael Pilarczyk, Jeroen Guliker en Bronja Hoffschlag
- #2: Nanda Roep, Sophia Drenth, Nemon en Natte Lunch
- #3: Greet Ilegems
- #4: Martin Gijzemijter
- #5: Julian Tunru
- #6: Jan-Simon Minkema