Eva García Sáenz de Urturi: ‘Ik geloof dat de magie in de details zit.’
De Baskische schrijfster Eva García Sáenz de Urturi publiceerde drie romans voordat ze startte met de trilogie die haar groot succes zou brengen. ‘Ik heb tot nu toe zes boeken geschreven en heb me van tevoren nooit willen beperken tot een enkel genre. Ik heb historische en moderne romans geschreven, zogenaamde landscape novels en thrillers met een historische achtergrond.’ Hoewel haar eerste boeken niet onsuccesvol waren, ging De stilte van de witte stad, het eerste boek in het gelijknamige drieluik, pas echt als warme broodjes over de toonbank: inmiddels zijn er van het boek in Spanje meer dan een miljoen exemplaren verkocht. Het tweede deel in de serie, De riten van het water, ligt vanaf vandaag in Nederlandse vertaling (van Elvira Veenings) in de boekhandel.
Voor haar personages koos de auteur een bekende plek als decor: haar geboortestad Vitoria, in het Spaanse Baskenland. ‘Ik werd geboren in Vitoria en woonde daar tot mijn vijftiende jaar,’ vertelt ze. ‘Na mijn studie Optometrie keerde ik op eenentwintigjarige leeftijd terug om er mijn werkende leven te beginnen en woonde daar weer tot mijn zevenentwintigste. Dat wil zeggen dat ik er de helft van mijn leven heb gewoond en ik ben het contact nooit verloren omdat mijn familie en jeugdvrienden daar nog zijn.’
Psychopaten en seriemoordenaars
De oorsprong van haar trilogie ligt in haar fascinatie voor de menselijke geest. ‘Het creatieve zaadje kwam voort uit het verlangen om meerdere thrillers te schrijven die de geest van verschillende seriemoordenaars zouden onderzoeken vanuit het gezichtspunt van psychopathische personen die onderdeel uitmaken van de maatschappij,’ legt de schrijfster uit. ‘Het tweede deel speelt met het idee van een psychotische geest en het derde draait om een meervoudige persoonlijkheidsstoornis. Ze hebben echter allemaal een belangrijke historische achtergrond en in alle boeken zijn de beslissingen die genomen worden in de familiaire en sociale omgeving waarin deze personen opgroeien van doorslaggevend belang.’
De personages in de trilogie hebben dan ook een ingewikkeld verleden. ‘Ik vind het mooi dat mijn personages al zware emotionele bagage met zich meedragen omdat ze een trauma hebben overleefd en dat slecht verwerkt hebben. Als de plot begint dwing ik hen om een stap vooruit te doen en het resultaat is dat lezers sympathie voor deze niet bestaande persoon kunnen opbrengen omdat ze zich herkennen in hun strijd.’ De auteur heeft dan ook een bijzondere band met haar personages. ‘Tijdens de jaren dat ik schrijf brengen ze heel veel tijd door in mijn hoofd, ik leer ze zo goed kennen dat ik precies weet hoe ze zullen reageren in elke scene. Voor mij betekent ieder van hen een manier om een facet van de menselijke ziel te onderzoeken, en in die zin ben ik, net als alle schrijvers, een observerend persoon en geloof ik dat de magie in de details zit.’
Hoewel de schrijfster ontkent een specifieke fascinatie voor de donkere kant van de mens te hebben, komt die zijde bij haar personages wel duidelijk naar voren. ‘In fictie zorgen beschadigde of zelfs dodelijke personages voor een kans om te reflecteren op de grenzen van het menselijke gedrag en dat vind ik heel interessant.’
Maximale prestatie
De voorbereidingen voor de trilogie betekenden voor Eva García Sáenz de Urturi vooral heel veel onderzoek doen. ‘Er zaten twee kanten aan dit onderzoek. Aan de ene kant de historische documentatie voor de omgeving, die in de trilogie een hoofdrol speelt. Ik bezocht musea, afgravingen, ik consulteerde archeologen en bestudeerde tot in den treure alle scenario’s om het maximale uit de plot te halen. Aan de andere kant was er de documentatie rondom misdaadprofilering. In dit geval werkte ik samen met professionele profilers en zij hielpen me bij alle twijfels die rezen tijdens het schrijven van de boeken.’
Het succes van de boeken werd bevestigd met een verfilming: in oktober verscheen de boekverfilming van De stilte van de witte stad in Spanje, geproduceerd in samenwerking met Netflix en de Spaanse streamingdienst Movistar. Een prachtige toevoeging aan het succes. ‘Ik accepteer dat het een versie is van mijn oorspronkelijke verhaal en ik weet dat film een andere taal spreekt dan literatuur, daarom snap ik dat er verschillen zullen zijn. Zelf geef ik er de voorkeur aan om de film als een versie te zien die het oorspronkelijke verhaal aanvult.’
De auteursfoto is gemaakt door © Carlos Ruiz en beschikbaar gesteld door AW Bruna Uitgevers.
Ben jij al bekend met de trilogie van Eva García Sáenz de Urturi?