Meer dan 5,9 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Terug

Dossier /

Fantastische kunstenaar: Daniel Joustra

door Martijn (Hebban Crew) 1 reactie
Hebban geeft graag een podium aan de fantastische kunstenaars en illustratoren die de Lage Landen rijk zijn. Peter Kaptein heeft de beste sciencefiction- en fantasykunstenaars van Nederland en Vlaanderen opgespoord.

Aflevering 25 met Daniel Joustra.

Sinds kort bestaat er een Hebban Page voor de Fantastische Kunstenaars, waar we al die geweldige artiesten bij elkaar brengen. Volg die Page, zodat je een update krijgt bij elke nieuwe kunstenaar.

De eerdere edities die nog niet op de Hebban Page staan, vind je hier: Jorry Rosman, Lisa Buijteweg, Iris Compiet, Jort van Welbergen, Bram Willemot, Isabella Koelman en Thomas Stoop.

Daniel Joustra (1989) woont momenteel in Manchester, werkt bij Cloud Imperium Games / Foundry 42, heeft daarvoor in Amsterdam en Deventer gewoond, en gewerkt bij Guerrilla Games Amsterdam: aan Killzone Shadow Fall en Horizon. Hij is in zijn eigen woorden: “de meest onlogisch geprogrammeerde robot”. Mocht de keuze zich voordoen dan zal hij zeker zijn vleselijk lichaam omruilen voor een mechanisch exemplaar.

Wat is je ding?

Mijn ding is koude harde mechanica en een beetje world building. Ik heb een passie voor technisch design en alles wat met metaal, draad, roest en olie te maken heeft. Het is dus logisch dat “Hard Surface” het hoofdthema is in mijn portfolio.

Ik vind het geweldig om dingen te designen die op unieke manieren kunnen werken en bewegen. Verder vind ik het ook altijd leuk om omgevingen uit te werken en daar een achtergrondverhaal bij te bedenken.

Wat inspireert je?

Van kinds af aan ben ik eindeloos gefascineerd door de wereld om mij heen. En voornamelijk door de manier hoe dingen in elkaar zitten en functioneren. Op school liep ik rond met een skateboard en een encyclopedie. Uiteindelijk heeft het internet de encyclopedie vervangen en spendeer ik de vrije tijd die ik heb met het consumeren van alle media die ik te pakken kan krijgen. Naast bier drinken, bbq’s en skateboarden uiteraard. Het is best simpel, Hoe meer ik zie en leer, hoe sterker mijn platen en designs worden.

Ik denk dat net als de meeste concept artists mijn brein nooit echt stopt. Tijdens het reizen tussen werk en thuis zie ik talloze dingen waar ik inspiratie uit kan putten en wachten op de trein verandert al snel in een vraagstuk over waarom het onderstel van een trein nou net precies die vorm heeft. Media heeft natuurlijk ook een enorme invloed. De eerste keer dat ik Ghost in the Shell zag viel ik bijna uit mijn stoel. Zelfs vandaag de dag nog heeft die film invloed op mijn designs.

Wat was je keerpunt?

Eigelijk denk ik dat je als artist constant dat moment hebt en ook constant het omgekeerde ervaart. Progressie in (concept) art is sowieso zelden lineair en het bevredigende gevoel dat je ervaart na het afmaken van een plaat word al snel weer omgezet in honger naar meer, sneller en beter. Als ik een tijd moet aangeven dan is dat zeker tijdens mijn tijd bij Guerrilla games geweest, waar ik als stagiair begon. Het design team daar heeft me enorm veel geleerd.

Hoe zie je je toekomst?

Op het moment werk ik full time aan Star Citizen en heb ik weinig tijd voor andere dingen. Maar men kan mij altijd benaderen via Facebook of mail.

Over de illustraties

De bovenste plaat in dit artikel (links) is onderdeel van een serie die je kan vinden op artstation. Het idee was om in drie platen een wereld neer te zetten waar mensen met de hand oude ruimteschepen strippen. A-la de scheepsslopers in india en de Homeworld shipbreakers.

Rechts: urban samoerai. Meestal, wanneer ik een plaat maak, probeer ik mezelf uit te dagen hoe complex kan ik het maken. Bij deze plaat heb ik geprobeerd het tegenovergestelde te doen en toch een afbeelding met impact af te leveren. Neutrale belichting, simpele compositie en geen mechanica.

Naast design ben ik ook erg geïnteresseerd in marketing. Het idee achter dit plaatje was om een geweer uit de dichtbije toekomst te designen en deze in een product shot weer te geven. Zoals je het bijvoorbeeld in een tijdschrift zou tegen komen. Het geweer word geproduceerd door mijn fictieve bedrijf Hekaton, vernoemd naar de Grieks-mythologische honderd handige reuzen die de titanen hebben overwonnen.

Ik had al een tijdje geen echte voertuigen ontworpen, dus ik besloot mezelf uit te dagen en deze vliegende motor te ontwerpen.

Geïnspireerd door de artdirection van Homeworld besloot ik een ladend container-ship te maken.

Zie Daniels Artstation en Tumblr pagina's voor veel meer van zijn werk en wordt vrienden op Facebook.

Hou Hebban Fantasy in de gaten, want (in principe) elke woensdag, ook gedurende de zomer, presenteren we een nieuwe Fantastische Kunstenaar.



Over de auteur

Martijn (Hebban Crew)

572 volgers
1125 boeken
34 favoriet
Hebban Crew


Reacties op: Fantastische kunstenaar: Daniel Joustra

 

Hebban Spots

Fantastische kunstenaars

25 volgers

De Lage Landen bruisen van het talent. We hebben niet alleen fantastische schrijvers, maar ook kunstenaars en illustratoren met internationale allure. Peter Kaptein is op zoek gegaan naar de beste...