Dossier /
Fantastische kunstenaar: Mark Roosien
In aflevering 28 zien we het strakke designwerk van Mark Roosien.
Op de Hebban Page voor de Fantastische Kunstenaars brengen we al die geweldige artiesten bij elkaar. De eerdere edities die nog niet op de Hebban Page staan, vind je hier: Iris Compiet, Jort van Welbergen, Bram Willemot, Isabella Koelman, Thomas Stoop, Daniel Joustra, Wouter Tulp en Gidion van de Swaluw.
Mark Roosien (1976) woont in de regio Amsterdam en heeft onder andere designs gemaakt voor een SF-filmpitch en een board-game ontwikkelaar. In ImagineFX, een tijdschrift voor digitale artiesten (waarin onder andere ook Iris Compiet is geprofileerd) is zijn serie artikelen: ‘How to design in Sketchup 3D’ verschenen.
Wat is je “ding”?
Science fiction en fantasy. Dat zie je duidelijk terug in mijn boekenkast, maar ook zeker in mijn artwork. Ik zoek altijd naar nieuwe vormen voor ruimteschepen, robots en machines. Ik hou er ontzettend van om de toekomst te verkennen en zichtbaar te maken. Dat resulteert dan bijvoorbeeld in een futuristisch kustwachtvliegtuig, dat verticaal kan starten, of een hangar waarin uit de kluiten gewassen loop-robots worden voorbereid op een belangrijke race.
En soms krijg ik wel eens een reactie op een van mijn designs, waarin iemand zegt door mijn afbeeldingen te worden geïnspireerd om zelf aan de slag te gaan. Dat kan mij met trots vervullen. Dan heb je echt iemand bereikt.
Wat was je keerpunt?
Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat mijn werk ‘echt goed begint te worden’ en ben er ook niet zeker van of dat keerpunt ooit gaat komen. Ik weet dat ik nog een lange weg te gaan heb en ben dan ook bijna nooit echt 100% tevreden. Maar ik weet ook, dat ik op een gegeven moment moet stoppen met een ontwerp om weer verder te gaan met het volgende. ‘Kill your darlings’ is een bekende uitdrukking in de schrijverswereld, maar gaat zeer zeker ook op voor een illustrator.
Waar haal je je inspiratie vandaan?
Onder andere uit de lucht- en ruimtevaart, films, boeken, maar ik vind het vooral leuk om te experimenteren met schaal.
Een conventionele vrachtwagen wordt een stuk interessanter als je de schaal opblaast en er een oversized mijntruck van maakt zoals je die wel aantreft in de dag-mijnbouw. Dat soort ideeën beginnen dan als een simpele schets of een grofstoffelijk 3D model, waarna ik aan het verfijnen sla en er bijvoorbeeld een post-apocalyptisch sausje overheen giet.
Wat gebruik je voor je werk?
In 2007 ben ik overgeschakeld van traditionele media naar Trimble Sketchup 3D software [voorheen Google Sketchup, red] en daar heb ik nooit spijt van gehad. Sketchup vind ik een heerlijk digitaal canvas. Ik hou van de ‘cell shaded’ visuele stijl en het ongeëvenaarde gebruikersgemak. In mijn optiek kunnen andere 3D programma’s daar niet tegenop.
Sketchup heeft zeer zeker ook haar beperkingen, maar die heb ik leren omarmen en ik vermaak mij er uitstekend mee!
Hoe zie je je toekomst?
Ik teken en ontwerp al mijn hele leven en wil dat ook graag blijven doen. Ik ambieer niet om mijn brood ermee te verdienen, maar ik zou wel graag een niveau willen bereiken, waarmee ik ooit een betekenisvolle bijdrage zou kunnen leveren aan een boek over 3D concept art. Het lijkt me fantastisch om ooit een 'eigen' boek in mijn handen te houden! Ook hoop ik dat ik mijn kinderen kan stimuleren om hun creativiteit te ontwikkelen, op wat voor vlak dan ook.
De schrijfopdracht voor ImagineFX was tot nu toe mijn grootste en zeer zeker ook één van de leukste. Het was een mooie kans om mijn opgebouwde inzichten te kunnen delen met de community. Hopelijk heb ik zo enkele mensen kunnen overtuigen en helpen om zelf in 3D te gaan ontwerpen!
Bekijk Marks werk op Daportfolio.com en op zijn Deviant Art Website.