Dossier /
Fantastische kunstenaars: Isabella Koelman
Vandaag aflevering 23 met Isabella Koelman.
Sinds kort bestaat er een Hebban Page voor de Fantastische Kunstenaars, waar we al die geweldige artiesten bij elkaar brengen. Volg die Page, zodat je een update krijgt bij elke nieuwe kunstenaar.
De eerdere edities die nog niet op de Hebban Page staan, vind je hier: Maarten Verhoeven, Guido Kuip, Wim Houben, Baldi Konijn, Jorry Rosman, Lisa Buijteweg, Iris Compiet, Jort van Welbergen en Bram Willemot.
Isabella Koelman (1989) woont in Amsterdam en werkt momenteel als game artist/illustrator bij Mediamonks, in Hilversum.
Wat is je achtergrond?
Tot nu toe heb ik vooral ervaring opgedaan in de Nederlandse games industrie, maar heb er ook altijd wel van gedroomd om een tijdje in het buitenland te werken. Tijdens mijn Game Art studie aan het HKU heb ik 3 maanden in Los Angeles gestudeerd aan de Concept Design Academy.
Ik ken deze school via Wouter Gort (eerder al hier op Hebban geprofileerd, red.), hij vertelde me over zijn goeie ervaringen daar. Het is een particulieren school cursussen van goede kwaliteit aanbied. De leraren die daar les geven komen van bedrijven zoals Dreamworks en Disney.
Dit was een geweldige ervaring en ik heb daar heel veel geleerd.
Wat is je ding?
Een lange tijd heb ik erg gefocust op character-design en het tekenen van dieren. Momenteel vind het erg leuk om omgevingen te ontwerpen. Ik ben ook helemaal gek van Visual Development. Dit staat voor het ontwerp van alle elementaire facetten voor een animatie film: de karakters, de omgeving, de wereld, de props. Maar dat niet alleen, je houdt rekening met het verhaal en hoe je dat laat voortvloeien door al die verschillende facetten. Je beantwoordt vragen als “hoe vertalen de karakters zich naar hun omgeving?” en “hoe kan je licht en kleur gebruiken om het verhaal te vertellen?”. Een verhaal vertalen naar beeld is wat ik leuk vind. Dit is natuurlijk iets wat binnen games ook veel terug komt.
Voor wie heb je gewerkt?
Tijdens mijn studie heb ik onder andere stage gelopen bij Guerrilla Games (Amsterdam), Xform Games en Triumph Studios. Ik heb mee mogen werken aan titels zoals Age of Wonders 3 en de nieuwe game Horizon van Guerilla. Ik heb verschillend werk gedaan zoals concept-art, illustraties, 3d modelling en interface design. Momenteel werk ik als game artist/illustrator bij Mediamonks en daar ontwikkel ik me in veel verschillende stijlen voor games en apps.
Wie of wat zijn je voorbeelden?
Ik kijk veel naar art en bewonder veel artists. Een van mijn favoriete artists is Tyrus Wong, hij heeft de achtergronden voor Bambi gemaakt. Zijn composities zijn enorm dynamisch en hebben altijd geweldige kleurencombinaties en contrast. Een andere favoriet is Nathan Fowkes. Zijn kleur gebruik is geweldig en hij kan met weinig verfstreken een prachtig landschap neer zetten. Vooral zijn gauche paintings zijn mijn favoriet. Er zijn zoveel goeie artists te vinden op het internet tegenwoordig, je kan uren zoet zijn met kijken naar al dat mooie werk. Maar ik heb zelf gemerkt dat het niet altijd productief werkt. Ik probeer het de laatste tijd niet al te veel te doen en voornamelijk te focussen op mijn eigen progressie.
Wat inspireert je?
Inspiratie is er niet altijd wanneer je het wilt. Soms heb je geweldige ideeën en soms moet je gewoon maar beginnen en zien wat eruit komt. Dit inspireerde mij ook om samen met mijn vriend Joris van Leeuwen de website Concept Art Sessions op te zetten. Hier kunnen artiesten, beginners en gevorderden, een sessie starten en op basis van een aantal woorden en een tijdslimiet een tekening/ontwerp maken. Voor mij de perfecte oplossing als ik even niets weet om te tekenen maar ook om te trainen om in opdracht te werken.
Wat was je keerpunt?
Ik denk dat ik redelijk recent een keerpunt heb gehad; direct na mijn afstuderen op het HKU. Tijdens mijn studie heb ik altijd erg gefocust op Game Art en daardoor geprobeerd zoveel mogelijk stijlen onder de knie te krijgen. Nadat ik mijn studie had afgesloten voelde ik ineens een hoop vrijheid. Ik bedacht me opnieuw welke richting ik op wilde gaan en wat me werkelijk gelukkig maakt. Wat had ik de afgelopen jaren geleerd en hoe kon ik dat mee nemen in de toekomst? Naast games bedacht ik dat ik misschien ook wel illustraties, stripverhalen of iets anders met art zou kunnen oppakken. Er zijn veel mogelijkheden als artist en wie weet in de toekomst sla ik een ander pad in, maar voorlopig focus ik me op de games industrie en het ontwikkelen van mijn persoonlijke werk.
Hoe zie je je toekomst?
Eind dit jaar ga ik weer 3 maanden naar LA. Dit keer met als doel om mezelf te verbreden in story development en het tekenen van omgevingen en architectuur. Ik heb er veel zin in! Ik wil me verder verbreden en ik hoop deze ervaringen weer terug te brengen in mijn huidige werk bij Mediamonks. Daarnaast hoop ik de komende jaren te ontwikkelen in mijn persoonlijke werk en misschien in de toekomst meer freelance opdrachten op te pakken. Lesgeven in Visual Development lijkt me erg leuk, maar eerst nog de nodige ervaring!
Over de illustraties
Bovenaan de pagina staat de cover voor Control Magazine 2014. De schets heb ik gemaakt op de Concept Art Sessions website en later verder uitgewerkt. De tekening is gebaseerd op de volgende woorden: Seduction ~ Games ~ Missed opportunity.
Een van de eerste paintings die ik maakte tijdens mijn studie aan de Concept Design Academy in Los Angeles.
Een illustratie gemaakt voor de storyline campaign voor de game Age Of Wonders 3.
Key-art voor mijn afstudeer project The World of Prowl, een interactief storybook voor de ipad.
Een Visual Development-painting voor mijn Pinocchio redesign project. Hierin zie je hoe de zonnegod Pinocchio tot leven wekt.
Zie Isabella's portfoliowebsite en Deviant Art site voor veel meer van haar werk en volg haar op Facebook.
Hou Hebban Fantasy in de gaten, want (in principe) elke woensdag, ook gedurende de zomer, presenteren we een nieuwe Fantastische Kunstenaar.