Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Terug

Dossier /

Fantastische kunstenaars: Jort van Welbergen

We hebben kunstenaars en illustratoren van internationale allure in de Lage Landen. Hebban Fantasy geeft deze Fantastische Kunstenaars graag een podium. Peter Kaptein heeft de beste sciencefiction- en fantasykunstenaars van de Lage Landen opgespoord.

In deze editie van Fantastische kunstenaars staat het werk van Jort van Welbergen centraal.

Sinds kort bestaat er een Hebban Page voor de Fantastische Kunstenaars, waar we al die geweldige artiesten bij elkaar brengen. De eerste tien staan er nu op. Volg die Page!

De eerdere edities die nog niet op de Hebban Page staan, vind je hier: Erik Visser, Robin Keijzer, Edon Guraziu, Maarten Verhoeven, Guido Kuip, Wim Houben, Baldi Konijn, Jorry Rosman, Lisa Buijteweg en Iris Compiet.

Jort van Welbergen is recent afgestudeerd en is werkzaam als Concept Designer en Illustrator. Hij woont momenteel in Hilversum. Op dit moment is hij druk op zoek naar een baan binnen de AAA Game en/of Film industrie.

Wat is je begin?

In het verleden heb ik stage gelopen bij Guerrilla Games in Amsterdam waar ik mee heb mogen werken aan het recentelijk aangekondigde Horizon: Zero Dawn. Een absoluut fantastische ervaring waar ik ook veel toffe mensen heb leren kennen.

Wat was je keerpunt?

Het moment dat mijn werk echt iets begon voor te stellen was bij het begin van, en tijdens mijn stage. Mijn portfolio was tot op dat punt vrij dramatisch maar tijdens de toelatingsopdracht kon ik me gelukkig van een betere kant laten zien. Daarvoor was ik überhaupt niet heel bekend met de industrie. Op de eerste dag van die stage was het net twee jaar geleden dat ik photoshop voor het eerst aanraakte. Mijn stage bij Guerrilla Games was voor mij een ontzettend grote sprong qua ontwikkeling, zowel op technisch als professioneel gebied.

Wat is je ding?

Ik streef er naar om mijn werk zo geloofwaardig mogelijk te laten overkomen. Voor mij houdt dat in dat alles gegrond is in een stevige basis van research voor design, belichting en functionaliteit. De balans vinden tussen 'coole' shapes en functionaliteit is wat ik het leukste vindt. Creativiteit binnen de grenzen van het realisme.

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Voor mijn afstudeerproject haalde ik bijvoorbeeld veel inspiratie uit verschillende artikelen die NASA gepubliceerd heeft over Nuclear Propulsion, Life Support, en andere zaken die te maken hebben met space travel. Verder heb ik een aandachtige studie gemaakt van documentaires over de Apollo missies. Ook haal ik veel uit boeken, niet alleen romans maar ook wat technischer werk. Zo heb ik een boek van de ontwerper van de spaceshuttle waarin elk klein detail van het ontwerp van de Orbiter in behandeld wordt, tot de bouten van de vliegcomputers aan toe. Daarnaast heb ik veel inspiratie gehaald uit het Kerbal Space Program, wat uiteindelijk ook de reden is dat ik het project überhaupt over dat onderwerp gedaan heb.

Wie zijn je helden?

Mijn helden en grote voorbeelden zijn Syd Mead, Mike Hill, John Harris, John Berkey en Ralph Mcquarrie.

Hoe zie je je toekomst?

In de toekomst zou ik erg graag voor Bioware, Lucasfilm, Ubisoft of Bungie willen werken. Totdat ik iets vind zal ik vooral als freelancer actief blijven. Momenteel werk ik bijvoorbeeld aan Shattered Void van White Dragon Miniatures, waar ik iconische ruimteschepen ontwerp die later tot fysieke plastic modellen zullen worden ontwikkeld.

Meer van Jorts werk vind je op Artstation.

Hou Hebban Fantasy in de gaten, want (in principe) elke woensdag presenteren we een nieuwe Fantastische Kunstenaar.

Over de illustraties

Asteroid Belt Mining (eerste plaat) was een marketing-piece voor een Nederlandse klant genaamd Paprika Games. Het betrof één van de pillars van hun game, namenlijk resource-gathering door asteroid mines.

Moonfish (hierboven) was een concept voor een pitch voor een schoolproject. Ik probeerde bestaande elementen met interessante shapes te combineren, tot een geloofwaardig ogend ruimteschip.

Colony Ship One was een marketing-piece voor Paprika Games

2101 a space age society is mijn afstudeerproject. In dit project probeerde ik een wetenschappelijk correct toekomstbeeld neer te zetten met een duidelijke knipoog naar 2001, a space odyssey. De ontwerpen in dit project zijn daarom ook grotendeels gebasseerd op NASA research papers over verschillende onderwerpen welke ik vervolgens vertaald heb naar beeld.

De orbital construction drone was het eerste design dat ik voor mijn afstudeerproject heb gemaakt. Het heeft als richtlijn gediend voor detail-niveau en workflow.



Over de auteur

Martijn (Hebban Crew)

576 volgers
1134 boeken
34 favoriet
Hebban Crew


Reacties op: Fantastische kunstenaars: Jort van Welbergen

 

Gerelateerd

Hebban Spots

Fantastische kunstenaars

25 volgers

De Lage Landen bruisen van het talent. We hebben niet alleen fantastische schrijvers, maar ook kunstenaars en illustratoren met internationale allure. Peter Kaptein is op zoek gegaan naar de beste...