Boek van de week /
Gabriel Allon: kunstrestaurateur en meesterspion
Bij zijn eerste promotiebezoek aan Nederland, in 1997, piekerde Daniel Silva er nog niet over om ontslag te nemen als executive producer bij CNN. ''No way. Ik heb een fantastische baan, die wil ik niet opgeven. Het succes van zijn thrillerdebuut De onwaarschijnlijke spion was echter zo groot en onverwacht dat hij nog datzelfde jaar de nieuwszender verliet om zijn geluk als fulltime auteur te beproeven.
Die koersverlegging pakte meer dan goed uit. De boeken die Silva vervolgens schreef, belandden stuk voor stuk op de bestsellerlijsten. Vanaf deze week ligt zijn jongste proeve van bekwaamheid, The Heist, onder de titel De roof in Nederlandse vertaling in de winkel.
En het begon allemaal toen Silva een managementfunctie kreeg bij CNN. ''Ik bereikte een moment dat ik niet meer hoefde te schrijven. En dat vond ik jammer: ik had echt een creatieve uitlaatklep nodig. Ik wilde een boek schrijven. En dan een over de Tweede Wereldoorlog omdat ik daar van jongs af aan in geïnteresseerd was.''
''Ik vertelde mijn vrouw, dat ik een boek wilde schrijven en zij zei: 'ga je goddelijke gang maar, schrijf het van je af, faal en ga dan gewoon weer verder met je werk'. Ik deed het gewoon voor de lol, ik had er geen hoge verwachtingen van. Publicatie kwam niet eens in mijn hoofd op in eerste instantie. Ik genoot er elke minuut van en ik denk dat je dat wel van elke bladzijde kunt lezen. Schrijven was een ontsnapping voor mij, net zoals lezen dat is voor veel mensen.''
Silva werkte zo'n tweeënhalf, drie jaar aan zijn thrillerdebuut. De eerste, ruwe versie vergde zo'n veertien maanden. ''Ik zorgde ervoor dat ik elke dag schreef. Telkens een half uurtje. Er was absoluut geen druk.'' Dat hij bij CNN tekstschrijver is geweest voor tv-presentatoren, komt hem bij het schrijven van een boek goed van pas, vertelde hij. ''In die hoedanigheid moet je schrijven 'in other people's voices'. Als ik teksten maak voor een 'anchorman', heb ik zijn stem en mimiek in mijn hoofd. Dat kun je ook doen met figuren als Hitler, over de wijze waarop hij zijn vergadersessies hield, is bijvoorbeeld enorm veel materiaal te vinden. Die wetenschap en mijn schrijfervaring hebben me enorm geholpen met het creëren van waarheidsgetrouwe dialogen.''
Na De onwaarschijnlijke spion volgden twee thrillers met voormalig CIA-agent Michael Osbourne in de hoofdrol. Vanaf zijn vierde thriller werkt Silva met een en dezelfde held: kunstrestaurateur en meesterspion Gabriel Allon. Een Israëlische spion die zijn carrière bij de geheime dienst begon met een operatie tegen diegenen die verantwoordelijk waren voor de dood van Israëlische atleten tijdens de Olympische Spelen van 1972. Zijn ouders zijn overlevenden van de Holocaust. Allons vader vindt de dood tijdens de Zesdaagse Oorlog. Silva's thrillers gaan soms over moslimterrorisme, dan weer over bandieten in Rusland of over historische gebeurtenissen zoals de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust.
De roof gaat onder meer over de tot op de dag van vandaag onopgehelderde diefstal van het schilderij Nativitá van Caravaggio. Dat doek werd in oktober 1969 gestolen uit de kapel van San Lorenzo in Palermo. Silva denkt dat het schilderij is ontvreemd door de Siciliaanse maffia. ''Waarschijnlijk bevindt het zich nog steeds op Sicilië, maar het kan ook zijn dat het in handen is gekomen van een verzamelaar'', aldus Silva op NBC-televisie. De huidige burgeroorlog in Syrië speelt overigens ook een rol in de thriller.
In De roof is Allon in Venetië bezig met het restaureren van een altaarstuk, wanneer hij een dringende oproep van de Italiaanse politie krijgt. Julien Isherwood, een excentrieke Londense kunsthandelaar en een vriend van Allon, dacht bij een bezoek aan het Comomeer een potentiële cliënt te treffen. In plaats daarvan vond hij een op gruwelijke wijze vermoorde man - en nu wordt hij gezien als hoofdverdachte... Om zijn vriend te redden moet Allon de werkelijke daders vinden – en het schilderij Nativitá opsporen dat met de daders is verdwenen…