Meer dan 5,9 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Terug

Column /

Hebban adopteert Week van het Luisterboek

door Hebban Crew 27 reacties
Boekensite Hebban neemt de organisatie van de Week van het Luisterboek over van de CPNB. De week bestaat sinds 2005 en werd de laatste vier jaar georganiseerd door de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek. Vanaf dit jaar krijgt de campagne een sterker online karakter. Hebban werkt hiervoor samen met alle belangrijke spelers in de luisterboekenmarkt. Een column van hoofdredacteur Sander Verheijen.

Column | Er zit muziek in luisterboeken 

door Sander Verheijen

Toen de CPNB vorig jaar bekendmaakte flink te gaan snijden in haar overvolle promotionele actiekalender kwam dat niet als een enorm grote verrassing. Teruglopende budgetten als aanleiding voor behoorlijk ingrijpende maatregelen. De timing ervan, tijdens Het Jaar van het Boek waarin 'we het boek zouden gaan vieren', was natuurlijk een klein beetje ongelukkig maar waarschijnlijk ook onvermijdelijk met het wegvallen van één van de belangrijkste sponsoren. Geen Manuscripta. Geen Week van het Sportboek. Geen Avond van het Spannende Boek (nadat eerder de Maand al werd ingekort tot (twee) spannende weken). De initiatieven moesten maar worden opgepakt door de branche zelf, zo was de strekking van dat verhaal. 

Een van de slachtoffers van deze reorganisatie was ook de Week van het Luisterboek. Een week met een relatief korte historie maar die, in verschillende variaties, toch al dik tien jaar bestaat, waarvan de laatste edities werden georganiseerd door de CPNB. Een week met een prijs voor het beste luisterboek van het jaar en een mediamoment. Een week waarin een andere vorm van verhalen vertellen (en verpakken) centraal staat. En nét op het moment dat uitgevers en producenten (opnieuw en meer dan ooit met een zekere noodzaak) experimenteren met deze exploitatievorm en nét op het moment dat er in de markt meer serieuze spelers komen om het audioboek naar een hoger plan te tillen, trekt de CPNB haar steun terug. Dát snapte ik niet zo goed. En om dat niet te snappen hoef je geen regelmatig luisteraar te zijn van het 'gesproken boek'. Het heeft alles te maken met het vergroten van de mogelijkheden en daarmee dus de overlevingskansen voor boeken- en verhalenmakers. Middelenvrij denken heet dat in reclameland. Eerst de boodschap (inhoud) dan de vorm (medium). 

Er zit muziek in luisterboeken, dat kan ook letterlijk, maar is in dit geval figuurlijk bedoeld. En omdat het luisterboekendomein zich al voor een heel groot deel verplaatst heeft naar de online wereld, was daarmee de stap naar Hebban snel en eenvoudig gemaakt. 

We zijn om tafel gegaan met de belangrijkste spelers in de luisterboekenarena. Samen bedachten we een plan om de Week van het Luisterboek niet te laten doodbloeden of misschien moet ik zeggen: de Week van het Luisterboek van nieuwe energie te voorzien. Met Hebban als spil, maar samen met de partners die het luisterboek een warm hart toedragen, organiseren we vanaf 22 mei De Week van het Luisterboek 2017. Binnenkort meer daarover. Eerst beginnen we op Hebban met het toevoegen van informatie over luisterboeken op de boekpagina's. Een goed begin voor een betere zichtbaarheid van het luisterboek op onze site, zodat onze bezoekers in een oogopslag zien van welke titels er ook een audio-editie bestaat. 

Morgen zetten we wel alvast de eerste stap naar een collectieve luisterboekcampagne met de aftrap van het eerste branchebrede Luisterboeken Onderzoek. We nodigen jou, als bezoeker van onze site, graag uit om hieraan mee te doen. Ook als je nog nooit een luisterboek hebt beluisterd vinden we het heel interessant om jouw mening te horen. 

De Week van het Luisterboek 2017 vindt plaats van 22 tot en met 28 mei a.s. op Hebban.nl, weekvanhetluisterboek.nl, op de websites van partners en sponsoren, en in de boekhandel. Meld je aan voor de gloednieuwe Hebban Luisterboeken-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen en activiteiten m.b.t. het luisterboek. 



Over de auteur

Hebban Crew

2587 volgers
0 boeken
0 favorieten
Hebban Crew


Reacties op: Hebban adopteert Week van het Luisterboek