Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Terug

Interview /

Hebban interviewt Robert Bryndza

door Wilke Martens 8 reacties
Bestsellerauteur Robert Bryndza heeft wereldwijd al twee miljoen boeken verkocht. De auteur was in Amsterdam voor de promotie van zijn nieuwste boek in de 'Kate Marshall'-reeks: 'Duivelsbocht'. Hebban.nl sprak hem over de ontwikkeling van zijn hoofdpersonage door de serie heen, onbedoeld in het boek gestopte thema’s en zijn fascinatie voor misdaadmysteries.

Duivelsbocht

Auteur: Robert Bryndza
Vertaler: Willeke Lempens
Genre: Thrillers

Op een frisse voorjaarsochtend gaat Kate Marshall zwemmen in zee. Ze merkt de opkomende gevaarlijke getijdenstroom niet op en wordt richting open zee getrokken. Nog net op tijd wordt ze door twee surfers gered.

In het ziekenhuis ontmoet Kate een oudere dame die haar vertelt over de tragedie in haar familie. Haar kleinzoon Charlie raakte elf jaar geleden vermist tijdens een kampeertripje. Hij verdween ’s nachts in het mistige landschap, pas drie jaar oud. Er werd nooit een spoor van hem gevonden. Zijn verdwijning veroorzaakte bij zijn moeder een diepe depressie. Uiteindelijk pleegde ze zelfmoord.

Wanneer Kate hersteld is en het ziekenhuis verlaat, besluit ze om samen met haar partner Tristan de zaak te onderzoeken. Ze haalt de plaatselijke politie over om op de oorspronkelijke kampeerplek een nieuwe onderzoeksmethode te gebruiken. Dit levert een onverwachte vondst op en daarmee begint een nieuw hoofdstuk in deze verdwijningszaak.

Al op jonge leeftijd kwam Robert Bryndza in aanraking met een moordenaar. Het was misschien indirect, maar het heeft blijvende indruk op hem gemaakt. De fascinatie voor moord en misdaad die hij al had door naar true-crimedocumentaires te kijken, werd alleen maar groter. 'Als tiener werkte ik op de delicatessenafdeling van een winkel,' vertelt hij. 'Ieder weekend kwam een echtpaar er iets kopen. Zij zag er altijd heel erg ongelukkig uit, hij leek me echt een lul. Hij maakte altijd stomme grapjes, zij zei nooit wat terug. Vijf jaar later zag ik een groot artikel in de krant. Ik herkende hen direct op de foto’s. Zij bleek tienduizend pond te hebben neergeteld om hem te laten vermoorden. De huurmoordenaar zou zich verstoppen onder zijn vrachtwagen – hij was vrachtwagenchauffeur – en hem doodsteken. Het zou op een beroving moeten lijken, maar het kwam toch uit. We zullen nooit weten wat hij haar heeft gedaan, maar ze was blijkbaar boos genoeg om hem dood te willen.'

Jaren later, toen Bryndza in Londen woonde, kwam hij opnieuw dichtbij een moordenaar. 'Al jaren was er een seriemoordenaar actief en de zaak werd maar niet opgelost,' vertelt hij. 'De moordenaar knipte de stroomkabels naar een woning door, brak vervolgens in, randde de bewoner aan en beroofde het slachtoffer. De moordenaar werd pas na 35 jaar gepakt. Hij bleek zelf een gehandicapte vrouw te hebben. Dat vond ik zo bizar. En hij bleek ook nog eens een straat verderop te wonen. Het idee dat hij zo dichtbij woonde en ik hem ongetwijfeld ben tegengekomen, beangstigde me enorm.'

'Fascinatie voor menselijke geest'

Het zijn zijn eigen angsten die Bryndza goed weet over te brengen in zijn spannende boeken. 'Die zaken hebben mij doen beseffen dat niets is wat het lijkt,' zegt hij. 'Een vriendelijke buurman die zijn zieke vrouw verzorgt, kan tegelijk een seriemoordenaar zijn. En mensen kunnen heel ver gaan als ze ongelukkig zijn, zoals de vrouw die een huurmoordenaar inschakelde. Het heeft mijn fascinatie voor de menselijke geest getriggerd.'

Maar ook meer alledaagse angsten verwerkt hij in zijn boeken. 'Ik houd enorm van de zee in de zomer, maar in de winter vind ik in zee zwemmen heel eng,' vertelt hij. 'Ook als je wel eens waarschuwingen zag voor muistromen vond ik dat heel beangstigend. De zee kan je zo opslokken. Mensen die dag in dag uit de zee in gaan, zoals Kate, vind ik dan ook erg moedig.'

'Een vriendelijke buurman die zijn zieke vrouw verzorgt, kan tegelijk een seriemoordenaar zijn.'

'Triomf en mislukking'

Duivelsbocht begint met de bijna-verdrinking van Kate Marshall. Ze is net begonnen met haar detectivebureau en weet zich financieel te redden door de inkomsten die ze heeft uit de camping die ze heeft geërfd. In de vier boeken heeft ze een flinke ontwikkeling doorgemaakt. 'In het eerste boek was Kate nog politieagent,' vertelt Bryndza, 'en lost ze een grote zaak op van een kannibalistische seriemoordenaar. Spoiler alert: de grote twist is dat de dader niet alleen haar collega bij de politie was, maar ook haar partner en vader van de baby die ze droeg. Haar grootste zakelijke triomf is tegelijk haar grootste persoonlijke mislukking. Het maakt een einde aan haar carrière bij de politie en trekt een grote wissel op haar mentale gezondheid.'

Een boek later is ze universitair docent criminologie en uiteindelijk wordt ze privédetective. 'Ik wilde schrijven over een detective die zich niet hoeft te houden aan de regels van de politie,' licht Bryndza toe. 'Dat is best een uitdaging als het verhaal zich in het Verenigd Koninkrijk afspeelt, want een privédetective is hier heel anders dan het beeld dat we kennen uit films. In het Verenigd Koninkrijk heb je geen vergunning nodig om privédetective te worden, zoals in de Verenigde Staten, en zijn het eerder mensen die fraudeurs opsporen in opdracht van de overheid. Het is een hele andere manier van werken.'

'Naargeestig landschap'

Inspiratie voor het verhaal van Duivelsbocht kreeg Bryndza uit het landschap dat hij kende van jeugdvakanties. 'Toen ik klein was gingen we altijd op vakantie naar Devon and Cornwall,' zegt hij. 'Het landschap daar was echt naargeestig. Als daar een kind vermist zou raken zou het ontvoerd kunnen zijn, maar ook opgeslokt kunnen zijn door het gevaarlijke landschap. Dat maakt zo’n vermissingszaak veel interessanter.'

Ook de vermissingszaak van Madeleine McCann inspireerde hem. 'Ik zag er ooit een documentaire over en dacht na over mogelijke manieren waarop de zaak kon aflopen. Ze zou gevonden kunnen worden, inmiddels als volwassen vrouw, maar die kans is erg klein. Waarschijnlijker is dat haar lichaam wordt gevonden – als ze al iets vinden. En dan is het nog steeds de vraag wat er precies gebeurd is.'

Al was Bryndza vanaf het begin van plan een serie te schrijven, dat wil niet zeggen dat hij bij voorbaat wist waar dit vierde deel over zou gaan. 'Ik heb inmiddels enige ervaring met series,' zegt hij. 'Wat ik daarvan heb geleerd is dat het eerste boek alle DNA in zich moet hebben voor de hele serie. Ik wist dat ik in het eerste boek genoeg zaadjes moest planten om het verhaal meerdere boeken lang te laten werken. Maar ik plan niet zo uitgebreid dat ik vooraf al weet waar elk afzonderlijk boek over zal gaan. Ik ken het overkoepelende verhaal en in ieder boek probeer ik wat nieuws te doen.'

'Vrouwen zijn interessanter om over te schrijven'

Wat in deze serie niet nieuw is, is zijn keuze voor een vrouwelijk hoofdpersonage. 'Vrouwen zijn interessanter om over te schrijven,' licht hij toe. 'Vooral als ze een bepaalde machtspositie hebben. Het personage moet dan niet alleen omgaan met de verantwoordelijkheden die die positie met zich meebrengt, maar ook met het verschil in behandeling. Zo worden vrouwen veel harder beoordeeld op de werkvloer – en in de samenleving in het algemeen. Verteltechnisch gezien is er daardoor eerder conflict. Dat vind ik interessanter om over te lezen én te schrijven.'

'Ik wilde schrijven over een detective die zich niet hoeft te houden aan de regels van de politie.'

De vrouwelijke personages in Duivelsbocht lijken ook allemaal een getroebleerde relatie te hebben met het moederschap. Kate heeft een moeizame relatie met haar zoon, de moeder van de vermiste Charlie had problemen, de zus van Tristan is bang dat ze een slechte moeder is … 'Dat thema heb ik er niet bewust ingestopt,' reageert Bryndza verrast. 'Het is op natuurlijke wijze het verhaal in geslopen. Zelf heb ik geen kinderen, maar ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt of je wel een goede ouder bent.'

Carrièreswitch

Het is bijna niet voor te stellen met zoveel boeken op zijn naam, maar Bryndza begon ooit met een heel andere carrière. 'Als kind wilde ik altijd al schrijver worden,' weet hij nog, 'maar dat klonk net zo onmogelijk als astronaut worden. Om mijn creativiteit kwijt te kunnen ging ik op school bij het toneelgroepje. Daarna ging ik aan de toneelschool studeren en ben ik vijf jaar acteur geweest. Op een dag moest ik een auditie voorbereiden, maar ik kon nergens een boekje met auditiemonologen vinden. In de bibliotheek was het uitgeleend en ik had geen geld om er een te kopen. Ik besloot zelf maar iets te schrijven en toen kreeg ik de rol.'

Het inspireerde Bryndza om weer meer te gaan schrijven. 'Mijn partner vroeg of ik schrijven niet leuker vond dan acteren,' zeg hij. 'Hij stelde voor om zes maanden vrij te nemen om te onderzoeken of ik een boek in me had. Ik ben hem erg dankbaar, want hij kon die periode in ons beider levensonderhoud voorzien. Dat maakte het ook heel erg spannend, want zes maanden bleek niet lang genoeg. Bovendien had ik altijd tegen iedereen gezegd dat ik acteur wilde worden, dus daar vroegen mensen altijd naar. Ik was bang voor gezichtsverlies, en dat ik al die tijd had verspild als het niet goed zou uitpakken. Gelukkig is het tegendeel bewezen.'

Leestip

'Een boek dat ik recent las en erg goed vind is Aan de grond in Londen en Parijs van George Orwell. De meesten zullen 1984 van hem kennen, maar hij heeft veel meer geschreven. Voordat hij schrijver werd ging hij naar Frankrijk om daar leraar te worden. De baan wordt niks, maar hij besluit in Parijs te blijven. Hij schrijft over hoe hij probeert te overleven. Hij probeert her en der te werken, is een tijdje dakloos. Maar hij is ook een snob, want hij beschrijft hoe vreselijk de mensen zijn. Ik kan me niet voorstellen hoe het voor hem geweest moest zijn. Als student had ik het niet breed, maar in onze tijd kon je nog rood staan, of even naar je ouders bellen om geld te lenen als zij welvarend genoeg waren. Maar in die tijd kon je niks. Je had cash – of je had het niet.'

Leesfragment

Werp alvast een blik in de nieuwste thriller van Robert Bryndza en ga met Kate Marshall op zoek naar een vierjarig verdwenen jongetje dat tien jaar geleden verdween. Hieronder vind je de eerste pagina's van Duivelsbocht.

Lees een sneak preview

Winactie

Motiveert dit interview met Robert Bryndza helemaal tot het lezen van Duivelsbocht en kun jij niet wachten om deze thriller in handen te krijgen? Hebban mag in samenwerking met uitgeverij Boekerij vijf exemplaren van het boek weggeven. Kijk snel hoe je mee kunt doen.

Naar de winactie

Auteursafbeelding: © Petr Kozlík (MAFRA) via uitgeverij Boekerij



Over de auteur

Wilke Martens

77 volgers
81 boeken
4 favoriet


Reacties op: Hebban interviewt Robert Bryndza

 

Gerelateerd

Over

Robert Bryndza

Robert Bryndza

Robert Bryndza werd in Groot-Brittannië geboren en woont tegenwoordig in Slowaki...