Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Terug

Interview /

Hebban interviewt Toni Coppers in de Thriller Weken

door Hebban Crew 5 reacties
Tijdens de Thriller Weken van 26 mei tot en met 18 juni vind je op Hebban heel wat spannende boeken én hun auteurs. Speciaal voor deze feestelijke gelegenheid vroegen we enkele thrillerauteurs het hemd van het lijf. Vandaag vertelt Toni Coppers over zijn nieuwste boek, de impact van het winnen van de Hebban Thrillerprijs 2021, zijn schrijfproces en de Thriller Weken.

Toni Coppers

Toni Coppers is zonder twijfel Vlaanderens favoriete misdaadauteur. Zijn 'Liese Meerhout'-thrillers zijn veelvuldig bekroond met de Hercule Poirot-juryprijs en meerdere publieksprijzen, waaronder de LangZullenWeLezen-trofee. Hij staat bekend om zijn ingenieuze plots en doorgedreven psychologische karaktertekeningen.

Vertel in je eigen woorden waar je nieuwste boek Onschuld over gaat.

De vlinder op de cover van de twintigste Liese Meerhout heeft niet alleen een link met het verhaal. Het is voor mezelf ook een symbolisch beeld. Ken je het vlindereffect? Hoe iets heel kleins, veraf aan de andere kant van de wereld of uit het verleden, toch impact kan hebben? Dat speelt in deze thriller echt.

Daarnaast loopt de onschuld als een drieluik door dit plot. De moeder die blijft geloven in de onschuld van haar zoon. De onschuld van Michel Masson, hoofdinspecteur, bijna met pensioen en nu verdacht van grove professionele fouten of erger … Ook zijn onschuld wordt in twijfel getrokken. De onschuld wordt ook bijna letterlijk vermoord in dit boek … Maar daar kan ik niet veel meer over vertellen want dan geef ik de plot en de grote verrassing weg. Eén ding kan ik je wel verzekeren: het is een erg spannend boek geworden.

Waar en hoe is het idee tot stand gekomen voor je nieuwste thriller?

Al twintig boeken lang is dat verlies van onschuld het centrale thema, met commissaris Liese Meerhout die van empathie een werkwoord maakt. Ze is een vrouw die vecht voor recht, een flik die fanatiek jaagt op de waarheid om onschuldige slachtoffers en nabestaanden hun kans op verwerking te gunnen.

Bij elke misdaad wordt niet alleen de dader van zijn onschuld beroofd. Ook getuigen, politiemensen, pathologen, juryleden in de rechtbank … Alle mensen die met de lelijkheid van geweld en de pijn van verlies in aanraking komen, verliezen daar hun onschuld mee. Ze verliezen het recht om naïef en goedgelovig in het leven te staan, ze verliezen hun geloof in het goede, in eerlijkheid, in mildheid. Ik wilde in zekere zin een ode brengen aan de mensen die écht dag in dag uit hun leven riskeren om ons in een veilige maatschappij te laten leven.

Wat is het moeilijkste element geweest aan Onschuld? Een onderdeel waar je echt mee moest strijden?

Ik heb gedaan wat niemand echt durft, denk ik … Ik heb Liese, mijn hoofdpersonage, iets zo verschrikkelijks laten meemaken dat trouwe lezers zich zullen verslikken. Ondertussen kreeg ik feedback van lezers en weet ik dat ze me vervloekt hebben maar ook vergeven, want het is een machtig spannend boek geworden. Het leuke is ook dat, ook al is dit de twintigste Liese Meerhout en ik er altijd over waak dat het een standalone is, dat deze keer nog beter lijkt gelukt dan anders. Nooit voordien kreeg ik zoveel reacties van first readers van de reeks die zo thrilled waren dat ze eigenlijk niet eens doorhadden dat er negentien aan voorafgingen. Ik wil echt niets prijsgeven over het plot want dan verknal ik het voor de toekomstige lezer …

We zitten middenin de Thriller Weken, een drie weken durende campagne om het thrillergenre in de schijnwerpers te zetten. Waarom is, volgens jou, de aandacht tijdens dit soort themaweken belangrijk voor het genre?

Thrillers en spannende boeken zijn nu eenmaal een van de meest populaire genres. Lezers verdwijnen erin en komen pas boven water als ze weten wie het deed, of waarom. Die magie, de nieuwsgierigheid die getriggerd wordt, het spelen met angst, vermoedens … Dat maakt een thriller onweerstaanbaar en écht 'spannend ontspannend'.

Ik vind het dus niet meer dan normaal dat het genre veel aandacht krijgt omdat zoveel mensen heel graag spannende boeken lezen. Het is gewoon fijn om tijdens die themaweken echt de spotlights op het genre te zetten. Voor mij is een thriller een volwaardige roman, want in een goed geschreven thriller zitten alle elementen van een 'klassiek' goed boek: de spanningsboog, de uitgepuurde personages, het secuur vertelde verhaal …

In 2021 won je de Hebban Thrillerprijs. Welk effect heeft dat gehad op je schrijven of op je boeken?

Eerlijk? Ik schreef al lang succesvolle spannende boeken én ik had al heel wat nominaties en prijzen op zak, maar de Hebban Thrillerprijs was ongelofelijk belangrijk voor mij. Ten eerste is het een echte publieksprijs-prijs, voor en door lezers … Dat is toch anders dan een eerder beperkte juryprijs die steeds dezelfde leden telt. Ten tweede is het een prijs die Nederlanders en Vlamingen verbindt en dat is erg belangrijk voor een Nederlandstalig schrijver … Dat we in één taalgebied elkaar graag lezen! Ten derde, het was de ultieme bevestiging dat ik met Val een gewaagde maar goede keuze gemaakt had om met een tweede serie te starten rond Alex Berger. In die coronatijden had ik de akelige beslissing genomen om Liese even los te laten. Dat dit positief onthaald werd en dat Val in de prijzen viel, heeft me geholpen de grote beslissing te nemen om sindsdien af te wisselen tussen Alex Berger en Liese Meerhout. Een shot zuurstof in mijn schrijverscreativiteit dus, en dat dankzij Hebban.

'Voor mij is een thriller een volwaardige roman, want in een goed geschreven thriller zitten alle elementen van een "klassiek" goed boek.'

Onschuld is alweer de twintigste Liese Meerhout. Een lezer die de serie niet kent zou er ontmoedigd door kunnen raken als er nog begonnen moet worden aan de reeks. Wat zou je een nieuwe Copperslezer willen adviseren? Waar te beginnen?

Absoluut bij Onschuld. Ik heb er vanaf het begin altijd op gelet om van ieder 'Liese Meerhout'-verhaal een standalone te maken. Je kunt eender welk boek uit de reeks lezen zonder voorkennis, zonder het gevoel dat je iets gemist hebt, en dat is fijn. Veel lezers vertellen me dat ze op die manier ook 'toevallig' in Lieses leven zijn gerold: ze kochten een van de boeken of kregen er voor een verjaardag eentje cadeau, hielden ervan en begonnen zich dan hier en daar andere 'Liese Meerhout'-verhalen aan te schaffen. En dat werkt prima. Nooit eerder kreeg ik zoveel reacties van lezers op social media dat ze zich helemaal niet realiseerden dat het een deel uit een serie was.

Hoe ziet jouw dagelijkse schrijfproces eruit? Waar werk je en hoe plan je je dagen in?

Eerst maanden van rijpen … Het rijpingsproces van een roman is fundamenteel. Het eerste prille idee komt soms maanden, jaren vooraleer ik beslist heb wat het centrale thema van mijn volgende roman wordt. Thema’s, meervoud, zou ik moeten zeggen, want zowel de hoofdplot als de meer psychologische evolutie van mijn hoofdfiguren bepalen de sfeer en inhoud van het boek.

Dan ga ik aan de slag met kaartjes! Flarden van het verhaal worden op ouderwetse groene steekkaartjes geschreven zodat ik kan puzzelen, spelen met oorzaak en gevolg, tijdlijnen kan uitzetten, zaadjes kan planten die tot de ontknoping kunnen leiden …

Mijn live research gebeurt ook in deze fase: interviews met experten van de politie en andere specialisten, bezoeken aan locaties en dergelijke meer.

Eens mijn grote tafel in mijn schrijfkamer vol ligt met die kaartjes in hun juiste volgorde, vrees ik voor elk bezoek. De poetsvrouw mag sowieso niet in mijn schrijfkamer binnen; ik moet er niet aan denken dat ze waardevolle krabbels of uitgescheurde artikeltjes per ongeluk de vuilnisbak in kiepert.

Dan begin ik de synopsis uit te schrijven. De handgeschreven kaartjes (lekker ouderwets met de Mont Blanc geschreven die ik gekregen heb toen ik de Poirotprijs won) worden overgetypt in de juiste volgorde. Soms schrijf ik zelfs hier al stukjes dialoog als de inspiratie dan al komt.

Het boek dat uiteindelijk 350 bladzijden zal tellen is dan eigenlijk klaar: 40 bladzijden schema, tijdlijn, plotwendingen, details, locaties … Alles is dan eigenlijk beslist en online doe ik in deze fase nog veel bijkomende research zodat alles klopt. Dan pas begint het echte schrijven!

Is het als Vlaamse thrillerschrijver moeilijk om het Nederlandse lezerspubliek te veroveren? Waarom denk je (niet)?

Nee, het is niet moeilijk om het lezerspubliek te veroveren. Ik krijg vanuit Nederland net zo vaak de hashtag #copperslezenisverslavend te zien als vanuit België – ik heb heel veel trouwe Nederlandse fans. Ook de Bookstagrammers die voor het eerst een Coppers gelezen hebben zijn heel erg enthousiast. Alleen is het moeilijker om zichtbaar in de boekhandel te liggen. Maar ik ben ervan overtuigd dat Nederlandse lezers mijn Antwerpse Liese Meerhout of mijn internationale Alex Berger in hun hart sluiten eens ze een van de boeken gelezen hebben.

Welke gouden tip heb jij voor een aankomende of ambiërende thrillerschrijver?

Zorg voor een perfect plot! Respecteer te allen tijde je lezer, die verdient dat. Geen deus ex machina, geen flauwe last minute aha-effectjes … Schaven, schrappen, checken en dubbelchecken. Rust niet tot je zelf heel zeker weet dat je lezer de dader niet kan ontmaskeren vóór jou en dat jij hem niet ontmaskert op een clichématige manier.

Wat kunnen we verwachten in de toekomst van jouw hand? Een verder 'Alex Berger'-deel, een nieuwe 'Liese Meerhout', een standalone wellicht ooit?

De volgende is een Alex Berger. Ik vertrek volgende week naar Fins Lapland voor research. En ook Liese laat ik nog lang niet los. Grappig dat je vraagt naar een standalone: ik schijf alleen standalones … alleen is er een link tussen, een rode draad. Mijn personages zijn me te dierbaar om ze na 350 bladzijden los te laten. Ik neem ze steeds weer mee op reis.

Onschuld

Toni Coppers

Het is lente, maar bij commissaris Liese Meerhout kriebelt er iets anders. Ze gedraagt zich vreemd en haar collega’s lijken niets in de gaten te hebben tot het te laat is, écht te laat is.

Liese verbergt iets voor haar eigen team. Verdenkt ze een collega of wil ze juist iemand beschermen? Niemand die het weet en het is te laat om het te vragen.

Wat volgt is een zoektocht die moeilijker blijkt dan ooit, want iemand lijkt commissaris Liese Meerhout en haar hoofdinspecteur Michel Masson uit elkaar te willen spelen. Het team wordt op de proef gesteld. Oude demonen duiken op. Paniek slaat toe.

Overleven ze samen deze chaos of betaalt iemand de prijs voor de onschuld?

Lees een sneak preview

Winactie

Motiveert dit interview met Toni Coppers helemaal tot het lezen van zijn thrillers? Hebban mag in samenwerking met uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts vijf exemplaren van Toni Coppers' nieuwste boek Onschuld weggeven. Kijk snel hoe je mee kunt doen.

Naar de winactie

De Thriller Weken

In aanloop naar de zomer staan tijdens de Thriller Weken spannende boeken centraal in de boekhandel en de bibliotheek, onder anderen met de Top 10 die speciaal door boekhandelaren is samengesteld. Bij lezerscommunity Hebban zijn extra interviews met thrillerauteurs te vinden, listmania’s en thrillerleesclubs. Ook biedt Hebban het gratis Thriller Weken e-book aan. De Thriller Weken is de opvolger van de Thriller Tiendaagse en vindt plaats van 26 mei tot en met 18 juni.

Naar de Thriller Weken

Auteursafbeelding: via Borgerhoff & Lamberigts



Over de auteur

Hebban Crew

2596 volgers
0 boeken
0 favorieten
Hebban Crew


Reacties op: Hebban interviewt Toni Coppers in de Thriller Weken

 

Gerelateerd

Over

Toni Coppers

Toni Coppers

Schrijver van misdaadromans. De 'Liese Meerhout serie' wordt momenteel verfilmd ...