Listmania /
Hebban Literatuur recensie top 10 - januari
Guus Bauer over Hallo muur - Erik Jan Harmens *****
"Een roman waaruit de eenzaamheid van de mens sijpelt, fijn impliciet, zo’n beetje als een bodempje sterke drank dat uit een fles lekt die je vlak voordat je in je leunstoel buiten westen gaat uit je klauwen heb laten vallen. Harmens verstopt het verdriet, het verlangen, het walgen van jezelf pijnlijk mooi achter een muur van taal."
Mirjam Burger over Venushaar - Michaïl Sjisjkin ****
"Deze roman is zeker geen allemansvriend, maar een must-read voor de geconcentreerde, geduldige lezer die van prachtig proza geniet en zich graag over de grote levensvragen buigt. Venushaar kan nu al bijgeschreven worden als klassieker."
Stefan van Mierlo over Zoals ik was - Bret Anthony Johnston ****
"Zoals je een gebroken vaas nooit meer in de oude staat terug kunt lijmen, blijft de familie Campbell onregelmatigheden vertonen. Het boek beschrijft hun worsteling om uit de scherven iets op te kunnen bouwen om door te kunnen gaan. De lezer ervaart de eenzaamheid van die strijd van binnenuit op een wijze die de kwaliteit van Bret Anthony Johnston bevestigt."
Sandra Niemeijer over Luister naar de wind/ Flipperen in 1973 - Haruki Murakami ***
"Toch is dat wat bijblijft na het lezen van beide romans: het ís niet zo gemakkelijk om betekenis te geven aan het leven. Dat is wat Murakami over weet te brengen, niet in de vorm van een doorwrocht verhaal, maar als losse, vluchtige penseelstreken die samen een beeld schetsen dat indruk maakt en herkenbaar is."
Vera van Winkelen over Kinderen van Brezjnev - Sana Valiulina ****
"Kinderen van Brezjnev laat zien dat het beeld dat leiders probeerden (en proberen) te scheppen, met Rusland als mooiste land ter wereld waar alle burgers gelijk zijn, alleen een façade is waarachter een wereld van angst en verraad schuilgaat."
Kanta Dihal over Een bundel haarspelden - Sofi Oksanen ****
"Oksanen laat op een unieke manier zien hoe gecompliceerde stereotypen kunnen ontstaan door onwetendheid, maar ook hoe ze in stand gehouden kunnen worden door degenen die ondanks hun eigen kennis niet bereid zijn ze onderuit te halen."
Margriet Cobben over Erfgoed - Ellen Ombre *
"Het verhaal is weinig boeiend door de oppervlakkigheid van de personages en de vele thema’s die Ellen Ombre in haar boek heeft willen stoppen. De Surinaamse emigratie naar Nederland, het zoeken naar een eigen identiteit van een Hindoestaanse jonge vrouw, gemankeerde vader- en moederliefde, de Nederlandse politiek, Wilders, de Surinaamse politiek, de decembermoorden. Op zichzelf interessante thema’s, maar deze opsomming is nog niet eens volledig en de samenhang in Erfgoed vaak gekunsteld."
Soraya Vink over De IJsmakers - Ernest van der Kwast ***
"De beschrijvingen zorgen voor een streling van de tongpapillen van de lezer. Humor en ontroering worden in een prettig tempo aan de lezer gepresenteerd. Scènes waarin taferelen op het terras van de Rotterdamse ijssalon worden beschreven of de hersenspinsels van vader Talamini uiteen worden gezet, zorgen voor een glimlach bij de lezer."
Ton van der Molen over Dagboek - Edmond en Jules de Goncourt ****
"Dankzij hun dagboek zit het met de roem van de Goncourts vooralsnog wel goed. Om er volledig van te kunnen genieten, moet je wel wat basiskennis hebben van de Franse literatuur en de Franse geschiedenis in de beschreven periode. Voor wie over die bagage beschikt, is hun openhartige inkijkje in het literaire Parijs tussen 1851 en 1896 een genot om te lezen."
Myrthe Bösensell over De laatste dans - Fabio Stassi ****
"Stassi weet feit en fictie subtiel met elkaar te verweven en zet zo een overtuigende alternatieve autobiografie neer. De stem van Chaplin lijkt oprecht door te klinken in het boek en de lichtvoetigheid waarmee Stassi het soms zware leven van Chaplin beschrijft is een prachtige representatie van de rol die Chaplin jarenlang vertolkte, de rol van Zwerver."
Klik hier voor meer recensies.