Listmania /
Hebban Literatuur recensie top 10 mei
Inge Deutekom over De kinderen van Spiegelgrund - Steve Sem-Sandberg ****
"Het gevaarlijke is dat je op sommige momenten bijna begrip krijgt voor de ‘euthanazi’s’ en dat is een argument voor het lezen; je wordt uit je comfortzone gehaald en geconfronteerd met je eigen houding ten aanzien van ethische vraagstukken als de kwaliteit van leven."
Joop Rose over Alleen maar helden - Charles Lewinsky ****
"Je raakt al snel gewend aan de verschillende documenten die samen een vloeiend verhaal vertellen over een uitgedunde filmcrew die neergestreken is in het zuiden van Duitsland, ver weg van het door oorlogsgeweld geteisterde Berlijn, en die in Kastelau probeert de schijn op te houden hard te werken aan de voltooiing van een film. Hieruit blijkt ook de kwaliteit van de rasverteller Lewinsky; het verhaal stokt niet door de gekozen vorm."
Maritza Dubravac over Aquarium - David Vann *****
"Met Aquarium heeft Vann een heftige en gelaagde familieroman geschreven die tegelijkertijd probeert te omvatten wat familie an sich nou eigenlijk betekent en of vergeving, uiteindelijk, tot verlossing kan leiden. Met zijn fascinerende kijk op de psychologische aspecten achter kapotte familierelaties, is Aquarium in het kort indrukwekkend en niet gauw te vergeten."
Alex Hoogendoorn over Het nulpunt - Jess Walter ****
"Walter weet als geen ander verschillende verteltechnieken toe te passen om zijn boodschap over te brengen. Het geheugenverlies van de hoofdpersoon verwerkt hij niet enkel in het verhaal, maar ook in de vorm."
Eeke Riegen over 100 gelukkige dagen - Fausto Brizzi ****
"Beklemmend, zielig en hilarisch, een boek waarvan je tranen in je ogen krijgt maar dat je tegelijkertijd veelvuldig en hard laat lachen."
Koen Driessens over De beeldhouwer - Scott McCloud *****
"Niet alleen doet De beeldhouwer nadenken over de steen die wij verleggen in de rivier en onze persoonlijke pogingen onze sterfelijkheid te overstijgen met wat we achterlaten, in de vorm van wereldverbeterende of artistieke verwezenlijkingen of in de herinnering van onze kinderen. Ook roept het boek reflecties op over wat kunst is, of beter gezegd wanneer iets kunst is en wanneer niet, over de waan van de dag en de kunstwereld met de soms perfide rol van critici of galerijen."
Sandra Niemeijer over Privélessen - Alain Claude Sulzer ***
"Sulzer is op zijn best als hij beschrijft hoe Leo de Duitse taal leert en daarmee uit zijn isolement probeert te komen. De maaltijden met zijn gastfamilie, de conversatie die volledig langs hem heen gaat. De moeite die het kost om de bus te nemen, een boodschap te doen. De behoefte aan menselijk contact en genegenheid. Zó voelt iemand zich die uit een ander land komt en zich niet verstaanbaar kan maken."
Guy Doms over Compassie - Stephan Enter ****
"Compassie is een modern sprookje en een drama; mag ook vrij uniek worden genoemd. Taalvirtuoos Enter geeft vol gas en kruipt onder de huid van zijn hoofdpersonage. Hij schetst ragfijn de denk- en leefwereld van zijn protagonist Frank."
Elsbeth van der Ploeg over Muidhond - Inge Schilperoord ****
"Schilperoord heeft zo’n geloofwaardig en menselijk karakter neergezet dat je als lezer bereid bent je sympathie op te laten rekken tot het onbehaaglijk wordt."
Victor de la Vieter over In een bevroren jas met een geleend tientje - Guus Middag *****
"Therèses avonturen vormen een levenskunstwerk dat het verdient door heel veel mensen gezien te worden. Gelukkig kan je Guus Middag de vrije hand geven met de zekerheid dat er een prachtige tentoonstelling uitrolt."
Meer recensies vind je hier.