Hebban organiseert tweede Week van de Debutant
Vorig jaar juni werd de Week van de Debutant voor het eerst georganiseerd en dat vroeg om een vervolg, aldus hoofdredacteur Sander Verheijen. ‘We hebben vorig jaar zoveel enthousiaste reacties gekregen van de auteurs, de uitgevers en de lezers, dat we eigenlijk direct wisten dat er een vervolg moest komen. Hebban is een grote publiekssite waardoor je automatisch de bestsellers veelvuldig voorbij ziet komen. Om die grote en soms overgehypte titels kun je vaak niet heen, maar vanuit de Hebban-redactie proberen we actief de balans te herstellen en ook structureel onbekendere boeken en ontdekte parels onder de aandacht van onze lezers te brengen. De Week van de Debutant is wat dat betreft een perfect platform hiervoor.’
Tijdens de Week van de Debutant is er vooral aandacht voor auteurs die binnen enkele maanden debuteren. Dat is een gokje, zegt Verheijen.
‘De promotiemachine bij uitgeverijen begint meestal pas echt te draaien als het boek van de drukpersen afrolt. In de huidige tijd is de “time to market”, zeker voor debuten van onbekend talent, extreem kort. Een gemiddeld boek ligt nog geen half jaar meer in de boekwinkel. Onbekende debutanten en hun boeken promoten voordat ze gekocht kunnen worden lijkt op papier zinloos, maar wij denken dat we daarmee juist de kansen voor deze debutanten kunnen vergroten en ze eerder opgepakt gaan worden door de media en lezers. Vroege aandacht op Hebban heeft nog een extra belangrijk voordeel: onze site wordt goed geïndexeerd door zoekmachines als Google, waardoor de vindbaarheid van nieuwe boeken door onze artikelen en informatie vele malen beter wordt.’
De Hebban Debuutprijzen
Vorig jaar viel de Week van de Debutant samen met een publieksverkiezing voor het zesde en laatste boek op de shortlist van de Hebban Debuutprijs. Dit jaar blijkt dát niet mogelijk.
Verheijen: ‘We hebben zo veel aanmeldingen ontvangen, dat we hebben besloten de opzet te wijzigen. De voorselectie wordt deze editie gedaan door een heel team van recensenten. We wisten daarmee direct dat eind juni onhaalbaar was. Er moeten ruim tachtig debuten worden gelezen en beoordeeld. Begin augustus kan er dan gestemd worden voor de publiekskeuze in beide shortlists. Bijkomend voordeel is dat er dan weer extra aandacht is voor debuten op Hebban.’
De winnaars van de Hebban Awards voor Beste Romandebuut en Beste Thrillerdebuut worden eind september bekendgemaakt.
Open podium
Naast het redactionele programma organiseert Hebban voor het eerst het Hebban Proza Pitch Podium voor debutanten. Het idee is simpel:
1. Maak een 'elevator pitch' filmpje van maximaal twee minuten waarin je vertelt over je boek en de kijker overtuigt om het boek te gaan lezen. Voorbeelden vind je hier.
2. Plaats je filmpje op Youtube
3. Voeg je filmpje toe aan de Hebban Open Podium-playlist op Youtube (tip: klik eerst op de button 'Doorgaan' en dan kun je video's toevoegen).
4. Stuur vóór 30 juni een e-mail met je gegevens en de url van je filmpje naar vandaag@hebban.nl o.v.v. 'Hebban Open Podium'.
Alle proza pitch-filmpjes worden gedurende de Week van de Debutant op Hebban.nl geplaatst en gedeeld op Twitter en Facebook. Vanaf 3 juli kan er een week gestemd worden op alle proza pitches. De auteur van het filmpje met de meeste stemmers ontvangt een Hebban promotiecampagne ter waarde van 1.000 euro!
De Week van de Debutant begint op 24 juni.
Gratis Lebowski-epub
Debutant Jonah Falke was te gast bij Opium, in het radioprogramma De Torenkamer, waar kunstenaars vijf dagen lang gevolgd worden. Falke wist een kort verhaal te schrijven in deze korte periode, Steak Tartaar. Speciaal voor Hebbanlezers en als voorproefje op de Week van de Debutant, is dit verhaal in epub gratis te downloaden. Klik hier