×

Nieuws /

Hebban Weekopening #27: recensies en interviews

door Martijn (Hebban Crew) 36 reacties
Je week begint met de Hebban Weekopening. Elke maandag lees je wat de Hebban Crew en lezerscommunity bezighoudt, welke nieuwe boeken we op het oog hebben en hoe het gaat met de Hebban Reading Challenge. Vandaag is de weekopening van redacteur Martijn.

Het zijn de Hebban Recensieweken, wat betekent dat we veel aandacht hebben voor hoe je recensies het beste schrijft, waar je altijd op moet letten en waar je ze voor kunt inzetten. Ook lichten we goede voorbeelden uit én je kunt een eigen recensie aanmelden om feedback van de Hebban Crew te ontvangen.

Aankomende week hebben we ook twee interviews, namelijk eentje met Naomi Rebekka Boekwijt, die het Hebban Boek van de Maand juli schreef: Stemmen. Het andere interview is met de winnaar van de Harland Prijs 2023 Susanne Lotstra. Het ebook met de vijf beste verhalen van die editie, getiteld Door de bomen, het bos is gratis te downloaden. Vanaf 6 september kun je inzenden voor de nieuwe schrijfwedstrijd.

Op donderdag wordt het Regenboogboek van het Jaar bekendgemaakt, compleet met meerdere toplijsten met Regenboogboeken om gedurende de zomer te lezen. En direct na de vakantie staat er een leuk evenement voor lezers en schrijvers op het programma: het Debutantenbal. Sinds kort zijn er kaartjes beschikbaar, dus grijp nu de early bird korting!

Ik lees nu...

Ik had al heel lang een aantal boeken van sciencefictionschrijver John Scalzi op mijn te lezen stapel liggen, maar ik was er nog niet aan toegekomen. Toen begon Debbie in The Kaiju Preservation Society en ze had steeds anekdotes te melden en zat regelmatig te gniffelen, dus ik kreeg FOMO. Daarom ben ik in Old Man's War begonnen, een instapmodel militaire sciencefiction, vergelijkbaar met de veel serieuzere The Forever War van Joe Haldeman en de beruchte Starship Troopers van Robert Heinlein. Die was zo uit, dus heb ik het vervolg erop – The Ghost Brigades – ook maar gebinged (niet super, maar wel aangenaam) en toen was Debbies hardcover beschikbaar. Intussen was ook Anouk dit boek aan het lezen, met veel plezier, dus nu voeg ik me in dat illustere rijtje. Gaaf en vreemd boek en een erg leuke schrijver.

Daarnaast ben ik net begonnen in Parable of the Talents van Octavia Butler, het vervolg op De zaaier. Prachtig, dwingend proza, met scherpe weerklanken in onze tijd. Er komt een oude grijze presidentskandidaat in voor waarvan iedereen betwijfelt of hij het nog wel aankan, die uitgedaagd wordt door een charismatische, religieus fanatieke uitdager, die de frase 'Make America Great Again' bezigt (letterlijk! Geschreven in 1998). Nou is die slogan natuurlijk al ouder – Reagan gebruikte hem ook en ook de nazi-apologist Charles Lindbergh (die in Het complot tegen Amerika van Philip Roth de Amerikaanse president werd in 1940) had vergelijkbare teksten namens het America First Committee – maar het is een schurend bewijs van het talent (sorry) van Butler.

Redacteur en schrijfwedstrijdencoördinator Martijn leest voornamelijk speculatieve verhalen en boeken, maar neemt ook geregeld non-fictie, historische fictie en literatuur ter hand.

Blik op verwacht

Het is (bijna) zomervakantie en dat merk je wel in het aanbod. Gelukkig heb ik toch nog vier leuke boeken uit de Verwacht-lijst weten te onttrekken. Met een jeugdboek, een thriller, een Young Adult en een fantasyboek is deze selectie mooi divers, al kun je aanvoeren dat ook de Young Adult een fantasyboek is natuurlijk, en lijkt er een geest voor te komen in het jeugdboek, maar goed. Het papieren theater laat twee meisjes uit verschillende eeuwen kennis met elkaar maken, in Jij bent de volgende volgen we een student die een wraakmoord aan het plannen is, terwijl ze onderzocht wordt voor haar psychopathie, Angst en opstand brengt ons terug naar het magische Afrika van Tomi Adeyemi (deel drie) en Het teken van de vogel neemt ons zelfs mee op het vijfde boek in de 'Allerzielen'-serie. Hopelijk voor elk wat wils!

Meer verwachte boeken

Mijn Hebban Reading Challenge

Mijn Reading Challenge gaat zeer voorspoedig. Ik probeer vijf boeken per maand te lezen en al het hele jaar zit ik op schema, of lig ik zelfs een beetje voor. Natuurlijk helpen daar taken als jureren voor de Hebban Debuutprijs en het organiseren van schrijfwedstrijden bij (de ebooks met de winnaars daarvan lees ik natuurlijk ook), maar ook het feit dat ik vaste leesmomenten in mijn dagelijkse bezigheden bouw, zoals een luisterboek bij huishoudelijke klusjes en in de auto en een half uur lezen na de lunch, dat helpt echt om in het leesritme te blijven.

Doe jij al mee aan de Hebban Reading Challenge?

SCOREBALK
PAGINA