Het Hebban Boek van de Maand is: 'Headshot' van Rita Bullwinkel
'Headshot is verfrissend, écht anders dan de boeken die je kent.' – Roos
Een roman over vrouwen in de sport. Jonge meiden die boksen in een jaarlijks toernooi waar alles vanaf hangt, het is hun enige kans om te laten zien dat ze goed genoeg zijn. Dat ze er zijn. Veel van hen zullen volgend jaar te oud zijn en in de meeste gevallen voelt hun bokswedstrijd als het ultieme 'nu of nooit'-moment, waarop ze besluiten of ze het meenemen de volwassenheid in of achter zich laten. Headshot van debutant Rita Bullwinkel is een intense roman op veel verschillende niveaus. Hebben we je aandacht al te pakken? Of je nu wel of niet van sport houdt, dit is geen boek om aan de kant te leggen. Het zweept je op en trekt je mee, dompelt je voor de duur van één toernooi onder in de levens van acht boksende tienermeisjes.
'Hoe verder je in het boek komt, hoe beter je beseft dat deze meiden alleen elkaar hebben. Alleen zij zijn de getuigen van elkaars vaardigheden, want niemand anders is geïnteresseerd.' – Anouk
Dat Bullwinkel zich bewust is van de positie van vrouwen in de sport, laat ze met haar inleiding al weten. Voor het toernooi begint, trakteert ze de lezer op een fragment over het moment waarop vrouwen voor het eerst mochten deelnemen aan sportevenementen voor mannen. Het antwoord: pas na de klassieke periode, en alleen tegen elkaar. Steeds weer keert dit thema terug: de acht jonge vrouwen boksen voor zichzelf. Zodra Bullwinkel uitzoomt naar de omstanders van de wedstrijden, komt ter sprake dat geld hun motivatie is. Die van de organisatie, van de coaches en zelfs van de juryleden. Het is een scherp contrast met de intensiteit van de boksers, de onverschilligheid van hen die betaald moeten worden om er überhaupt bij te zijn. En toch vechten de meiden verbeten door.
Lees een fragment Hebban Boek van de Maand #19: Headshot
Rita Bullwinkel, vertaald door Barbara de Lange
Elk van de acht tienermeisjesboksers in deze zinderende debuutroman heeft haar eigen redenen voor de offers die ze heeft gebracht om naar Reno, Nevada, te komen om te strijden om de titel van de beste van het land. Ronde na ronde leer je de deelnemers kennen. Ogenschijnlijk achteloos schetst Bullwinkel hun achtergronden en geeft en passant een vooruitblik op hoe het de meisjes in hun verdere leven zal vergaan.
'Alsof je met de klappen mee door de tijd reist.' – Suzette
Bullwinkel heeft een eigenaardige schrijfstijl, waardoor het voor de lezer aanvoelt alsof je midden in het gevecht staat. De auteur gebruikt het boksen als middel om je tussen heden, verleden en toekomst heen en weer te slingeren. In de ene alinea bevind je je in het nu, om in de volgende erachter te komen welke herinneringen de motivatie en woede van de meiden voeden om het gevecht aan te kunnen gaan. De toekomst laat zien dat het boksen, nu nog de spil van hun identiteit, een vergeten voetnoot zal worden in hun verdere levens, met alleen een blijvend toegetakeld lichaam als herinnering. Een tragisch besef dat in schril contrast staat met de eeuwige roem en glorie waar ze in het heden nog op hopen.
'Steeds als het verhaal van een herinnering naar het heden springt, lijkt het alsof de auteur wil zeggen: opletten, je moet deze match winnen! Ook al weet je dat je als lezer helemaal geen regie hebt over wie er uiteindelijk wel of niet wint.' – Suzette
Er zit een bijzondere opbouw in deze roman. Headshot toont de wedstrijdschema's en bestaat uit de individuele wedstrijden van het toernooi. Als lezer volgen je emoties de bewegingen van het boek. De korte, felle pieken van de wedstrijden, de winst of het verlies, en de altijd stuwende verwachting van die naderende finale. Omdat het verhaal vol zit met inkijkjes in de toekomst, zoek je naar aanwijzingen waarmee de auteur zichzelf verraadt over de uitkomst. Langzaamaan besef je daardoor juist dat het niet om de uiteindelijke winnaar draait. Headshot gaat om dat ene moment, die allesbepalende wedstrijd van zestien minuten, én tegelijkertijd om de context. Hoe dit toernooi uiteindelijk maar een momentopname is in het volledige leven van de meisjes.
'Wat Headshot zo intens maakt is de bijzondere plek die je als lezer krijgt in de hoofden van de jonge vechters, die allemaal een andere reden hebben om daar te zijn en allemaal een andere droom proberen te verwezenlijken.' – Sander
Over de auteur
Rita Bullwinkel publiceerde eerder de verhalenbundel Belly Up, die in 2022 de Whiting Award kreeg. Haar artikelen zijn onder meer gepubliceerd in White Review, bomb, noon en Guernica. Ze is editor at large voor McSweeney’s, adjunct-redacteur van The Believer, redacteur voor noon en de oprichter van Oral Florist. Ze is assistent-professor Engels aan de Universiteit van San Francisco.
Auteursafbeelding: Jenna Garrett via uitgeverij Koppernik

Toen Rose Muellers vader vroeg waarom ze boksen wilde proberen zei Rose Mueller dat ze op boksen wilde omdat het haar een sport leek waarbij de regels altijd glashelder zijn. Bij boksen, vertelde Rose Mueller haar vader, lijkt er nauwelijks ruimte te zijn voor iets mysterieus. In de kerk, dacht Rose Mueller, is er veel mysterie. – uit: Headshot
Wat Headshot vooral zo goed maakt, is de manier waarop Bullwinkel haar acht hoofdpersonages heeft geschreven. Ze komen van verschillende socio-economische achtergronden en hebben elk hun eigen motivatie, familie en toekomstdromen, zodat ze levensecht aanvoelen. In elke ronde leer je de twee boksers zo goed kennen dat je voor hen beiden begint te juichen, maar als lezer ook direct doorgronden kunt wanneer een van de twee de wedstrijd opgeeft, gaat verliezen. En waarom. Bullwinkel zet een volledig rond personage neer in de dertig tot veertig pagina's van hun eerste wedstrijd. De boksmeisjes hebben veel opgeofferd voor hun sport en de noodzaak die ze voelen om te winnen wordt dwingend en krachtig beschreven.
'Dat overrompelende verlangen wordt in al haar complexiteit én lelijkheid getoond. De meisjes zijn woest, haten elkaar, willen angst inboezemen, willen bewonderd en gezien worden ten koste van anderen. Het is bruut en rauw, maar ook ontroerend.' – Roos
Bullwinkel is een sportcommentator, die moeiteloos de vleselijkheid en lichamelijkheid, de overrompelende emotie en zinderende energie combineert met het afstandelijke, observerende perspectief van een alwetende verteller. Ze verweeft thema's als armoede, rouw, complexe familierelaties, coming-of-age en identiteit door de gevechten heen. Headshot draait om tegenstellingen, je vindt ze overal in het boek terug, in elke laag van het verhaal. Alsof Bullwinkel wil laten zien dat de maatschappij vrouwen en sport zelfs na tweeduizend jaar nog altijd beschouwt als tegenovergesteld aan elkaar. Als lezer blijf je nog lang in de ban van de acht boksmeisjes uit Headshot, en de prestaties die ze hebben neergezet.
'Bullwinkel beschrijft deze jonge vrouwen zo intens.' – Anouk
De Hebban Boek van de Maand Leesclub
Elke maand wordt er een Hebban Leesclub georganiseerd met het gekozen Boek van de Maand. Lijkt het je leuk om over dit boek te praten met andere gepassioneerde Hebban-lezers? Schrijf je dan snel in voor de Hebban Leesclub. We verloten 10 leesexemplaren onder gemotiveerde lezers voor een groepsbespreking van dit boek op Hebban. Je kunt je inschrijven tot en met 10 februari.
Doe mee met de Hebban App challenge
Elke maand verrassen we je met een nieuw Boek van de Maand. Ga ook de uitdaging aan en lees een jaar lang mee in de Hebban App, twaalf boeken in twaalf maanden die je buiten je comfortzone laten stappen en je leesleven verrijken. Wij nodigen je met veel plezier uit voor de Hebban Boek van de Maand 2025 Challenge.
Meld je aan met challengecode EVQVA.
Wil jij de boeken van 2024 niet missen? Doe hier mee met de Hebban Boek van de Maand 2024 Challenge.