Het voorwoord Live: Anna Enquist en Karin Amatmoekrim in De Kleine Komedie (terugkijken)
In de klas
Tijdens de Literatour gaan jongeren in gesprek met auteurs en bespreken ze literatuur in de klas. Het bijbehorende lesmateriaal van deze video én alle andere video's van Het Voorwoord Live vind je hier.
Over de auteurs
Anna Enquist
Anna Enquist is het pseudoniem van de schrijfster en dichteres Christa Widlund-Broer. Ze studeerde piano en psychologie en is werkzaam als psychoanalytica. In 1988 debuteerde de schrijfster met enkele gedichten in Maatstaf en in 1991 volgde haar eerste bundel Soldatenliederen. Deze bundel werd bekroond met de C. Buddingh’-prijs. In 1994 verscheen Enquists eerste roman, Het meesterstuk, die is geschreven op het stramien van de opera Don Giovanni van Mozart. Hierna volgden nog vele dichtbundels en romans. Ook is Enquist twee jaar stadsdichter van Amsterdam geweest.
Karin Amatmoekrim
Karin Amatmoekrim is een Surinaams-Nederlandse schrijfster. Ze debuteerde in 2004 met haar roman Het knipperleven, daarna volgden meer romans en korte verhalen. De filmrechten van Het Gym, en verhaal over een Surinaams meisje op een Nederlands gymnasium, zijn inmiddels verkocht. Naast romans en verhalen schrijft Amatmoekrim ook columns, die in De Groene Amsterdammer en Vrij Nederland verschenen.
Wist je dat...
Anna Enquist
- Enquist studeerde eerst klinische psychologie in Leiden en vervolgens piano aan het conservatorium, met cello als bijvak. Ze was docent psychologie en volgde een gespecialiseerde opleiding psychoanalyse voor ze auteur werd.
- Enquists dochter kwam om het leven bij een verkeersongeluk, waarop de auteur zich succesvol inzette voor het verplicht stellen van een dodehoekspiegel bij vrachtwagens. De roman Contrapunt is gebaseerd op haar eigen ervaringen rond het verlies van haar kind.
- Als stadsdichter van Amsterdam schreef ze onder meer drie teksten voor zitbankjes die werden geplaatst boven de Noord/Zuidlijn.
- Haar eerste poëziebundel verscheen in 1991 toen Enquist 46 jaar was. Haar debuutroman verscheen drie jaar later.
Karin Amatmoekrim
- In 2009 ontving Amatmoekrim de eerste Black Magic Woman Literatuurprijs, voor haar roman Titus.
- In haar roman Tenzij de vader doet de auteur intiem verslag van de kennismaking met haar vader, Eric Lie, beroemd in thuisland Suriname als Taekwondo-Grootmeester. Over het schrijfproces werd een documentaire gemaakt, 'De jacht op mijn vader', die werd genomineerd voor een Gouden Kalf.
- In 2016 schreef ze het scenario voor een Suske en Wiske-verhaal met tekeningen van Hanco Kolk: De Tollende Toverkol.
- Amatmoekrim schreef een van de drie verhalen in 3PAK 2019, het geschenkboek van de Boekenweek voor Jongeren (Literatour), naast Margje Woodrow en Joost Klein.
De auteur in quotes
Anna Enquist
'Ik wilde destijds niet over mijn vader en moeder praten omdat ze allebei nog in leven waren. Mijn vader stierf op zijn 71ste, mijn moeder is pas een jaar geleden overleden. Ik ben de laatste jaren van mijn moeders leven heel zorgzaam voor haar geweest. Dat komt ook doordat die vileine interactie tussen ons er niet langer was. En ik had met haar te doen; de generatie van mijn moeder heeft het niet makkelijk gehad. Ik kan niet zeggen dat ik alsnog een band met haar heb opgebouwd - het was maar zó'n relatietje - maar wát er tussen ons bestond, heeft in die tijd toch een andere kleur gekregen.' - Trouw
'Ik weet best dat een mooi schrift fijn kan zijn, maar gedichten – als je daarmee begint, een zin, een paar woorden: dat zijn probeersels. Daar moet je voorzichtig mee zijn. Niet meteen een mooie jurk aantrekken, blijf maar bij het trainingspak.' – de Volkskrant
'Ik had vroeger een kladschriftje, waarin ik ieder personage een voorgeschiedenis gaf, zodat de karakters verklaarbaar waren. Uiteindelijk kwam dat niet in het boek terecht, maar voor mezelf had ik dat nodig. Ik doe dat niet meer en vind het leuk als iemand zich anders gedraagt dan je bij het karakter zou verwachten.' – Boekenkrant
Karin Amatmoekrim
'Ik besefte dat het in die redelijk verschillende boeken een terugkerend element is dat mijn hoofdpersonen altijd net buiten de groep vallen, net niet helemaal meedoen. Dat definieert me als schrijver en als mens misschien nog het meest; niet meedoen, met rust gelaten willen worden.' – Vrij Nederland
'Ik had me voorgenomen dat een boek over mijn vader alleen de moeite waard zou zijn als ik echt alles zou onderzoeken, dus ook de plekken waar juist weerstand was. Het mocht geen veredeld dagboek worden. Het moest het hyperindividuele overstijgen en een groter verhaal vertellen over wie ik ben als schrijver. Heel moeilijk… maar toch doen, hè? Waarom? Omdat ik vind dat ik zinnige dingen te zeggen heb.' – Mare online
'Ik vind het altijd fijn om een kort verhaal te mogen schrijven. Het is een andere discipline dan het schrijven van een roman. Er is minder ruimte voor de opbouw, dus je bent gedwongen om in te zoomen op wat je nu echt wil vertellen. [...] Het is heel bijzonder dat we met 3PAK jongeren kunnen laten zien op hoeveel manieren er geschreven kan worden en hoe rijk de Nederlandse letteren zijn.' – Boekhopper
Aldus de recensent
Anna Enquist
'Het is een goed geconstrueerd verhaal met veel interessante inzichten in het menselijk handelen en daarom zeker ook zeer geschikt voor iedereen die een goed verhaal kan waarderen, met of zonder de achtergrond van de hoofdpersonages.' – Hebban over Want de avond
'Enquist zoomt in korte hoofdstukken via innerlijke monologen afwisselend in op de verschillende personages. Ze expliciteert deze levens niet al te veel, laat al te grote gevoelens rusten, die moet je er als lezer zelf maar bij bedenken. Dat maakt van deze roman een caleidoscoop van typische Enquist-karakters.' – De Groene Amsterdammer over Kwartet
'En dat gemis wordt niet opgelost. De ramp die zich uiteindelijk voltrekt wordt in korte zinnen, summier opgediend. Contrapunt onderscheidt zich van andere zogenaamde "rouwboeken" doordat Enquist niet op zoek lijkt naar een taal die verlies en wanhoop kan verwoorden; ze blijft eromheen cirkelen, het eronder duwen, je voelt het knarsen. Het definitieve verlies kan ook helemaal niet in woorden worden uitgedrukt. Eerst moet de dochter worden los gelaten, maar daar heeft de moeder een levende dochter bij nodig. En daar stokt het – dat maakt de schrijfster heel beheerst en hartverscheurend duidelijk.’ – Trouw over Contrapunt
Karin Amatmoekrim
'Genadeloos schetst Karin Amatmoekrim in haar nieuwe roman Het Gym het leven van een Surinaams meisje tussen twee culturen. Ze spaart niets en niemand, ook niet de eigen Surinaamse gewoontes. (…) Amatmoekrim debuteerde in 2004 en sindsdien is zij geprezen om haar vaardige pen. Diezelfde vlotheid zit in haar nieuwe boek, alleen heeft zij er nu iets aan toegevoegd: ironie, humor. Het gym is niet alleen genadeloos, maar ook bijzonder grappig.' – de Volkskrant over Het Gym
'Amatmoekrim heeft al een aantal prachtige boeken op haar naam staan. Dit boek gaat over Anton de Kom (…), het is ontzettend mooi gedaan, een kijkje in de psyche van de mens. Iedere Nederlander zou dit stukje geschiedenis moeten lezen.' – DWDD Boekenpanel
'Karin Amatmoekrim trok zich niks aan van wat wel en niet past in de literaire krabbenmand en schreef een waagstuk. Ze kruipt onvervaard in de huid van Titus, ze maakt zich volkomen geloofwaardig een mannenleven en een mannenblik eigen. Ik begon van [Titus] te houden.' – De Groene Amsterdammer over Titus
Dit schreven zij
Het voorwoord van de Boekenweek
De Boekenweek is verplaatst naar de zomer van 2021 en toch beleven we van 6 t/m 14 maart een ‘week vol boeken’. Omdat je het boek nooit genoeg kunt vieren en jouw favoriete boekhandel ook de komende tijd alle steun kan gebruiken. Laat je inspireren en geniet in aanloop naar de Boekenweek van gesprekken met auteurs en de mooiste boeken(tips). Hoofdsponsor NS is in 2021 twintig jaar verbonden aan de Boekenweek. Kijk voor meer leesinspiratie op www.ns.nl/treinlezer.