Het voorwoord Live: Annejet van der Zijl en Johan Fretz in De Kleine Komedie (terugkijken)
In de klas
Tijdens de Literatour gaan jongeren in gesprek met auteurs en bespreken ze literatuur in de klas. Het bijbehorende lesmateriaal van deze video én alle andere video's van Het Voorwoord Live vind je hier.
Over de auteurs
Annejet van der Zijl
Annejet van der Zijl (1962) studeerde in Amsterdam en Londen. Ze werkte tien jaar als journalist bij het opinieblad HP/De Tijd, waar ze zich specialiseerde in literaire geschiedschrijving en portretten. In 1998 debuteerde ze met Jagtlust, over het meest roemruchte artistieke broeinest van Nederland. Bijzonder succesvol was Van der Zijl met Sonny Boy (2004), waarvan meer dan een half miljoen exemplaren werden verkocht en dat verfilmd werd.
Johan Fretz
Wist je dat...
Annejet van der Zijl
- Anna, Van der Zijls biografie van Annie M.G. Schmidt, werd onder andere genomineerd voor de Gouden Uil. Het boek vormde de basis voor de tv-serie Annie M.G.
- In 2012 ontving ze de Gouden Ganzenveer voor haar oeuvre, vanwege haar grote betekenis voor het geschreven en gedrukte woord in Nederland. Ook ontving ze de Amsterdamprijs voor de Kunst.
- In 2017 verscheen een heruitgave van De dageraad, een niet eerder apart gepubliceerd verhaal, waarin de geschiedenis van Sonny Boys voorouders wordt verteld. Het boek werd geïllustreerd door Sylvia Weve.
Johan Fretz
- Fretz schreef een van de drie verhalen in 3PAK 2020, het geschenkboek van de Boekenweek voor Jongeren, samen met Danielle Bakhuis, Pepijn Lanen en Floor van het Nederend.
- Hij tourde rond met de voorstelling 'De zachtmoedige radicaal', die gebaseerd is op zijn tweede roman Onder de paramariboom en waarmee hij genomineerd werd voor de cabaretprijs Neerlands Hoop.
- Onder de paramariboom won de Boekhandelsprijs in 2019.
De auteur in quotes
Annejet van der Zijl
'Het is misschien wel onontkoombaar. Als non-fictieschrijver en zeker als biograaf gebruik je nu eenmaal andermans levens als materiaal voor jouw verhaal. En hoe netjes en respectvol je dat ook probeert te doen, er is altijd wel iemand die het er niet mee eens is.' – Historisch Nieuwsblad
'De spanning van het zoeken en de opwinding als je iets vindt. Vroeger was ik misdaadverslaggever en ik had ook best rechercheur kunnen worden, want ik ben heel nieuwsgierig. Kennelijk hebben veel lezers diezelfde nieuwsgierigheid.' – Plus Online
'Nog steeds werkt het zo. Als het leven een beetje tegenzit, duik ik een verhaal in, al maak ik dat nu zelf. Maar ik probeer met mijn eigen boeken wel precies uit te zoeken hoe het leven van mijn personages eruitzag. Ik wil niet tussen de lezer en het verhaal in gaan staan. De lezer krijgt voldoende ruimte om een eigen oordeel over een persoon te vellen.' – Onze Taal
Johan Fretz
'Voor mij gaat het in dit verhaal niet om etniciteit, maar over identiteit. Je hebt twee ouders, maar ook zij hebben een familiegeschiedenis waar jij je toe moet verhouden. In mijn geval is dat Suriname, maar dat kan net zo goed Veenendaal zijn.' – Boekenkrant
'Soms zit de werkelijkheid zelfs juist in de weg, omdat je dan heel erg in je hoofd hebt hoe iets in de realiteit was, terwijl het belangrijkste is, dat die wereld voor de lezer tot leven komt.' – Boekhopper
'Ik ben een tori-man, zoals ze dat in Suriname noemen. Dat vind ik een mooi woord, omdat het de versmelting is van wat ik het liefst doe: verhalen vertellen. Je gebruikt een gebeurtenis uit de realiteit en vult het aan met je verbeelding en humor. Het is geen cabaret en misschien ook geen literatuur, maar dat maakt mij niet langer uit. Het tot leven wekken van verhalen en mensen daarin meenemen, vind ik het belangrijkst.' – Boekenkrant
Aldus de recensent
Annejet van der Zijl
'Een boeiende wijze van vertellen ondersteund door een zeer gedegen onderzoek naar feiten en gebeurtenissen maken dit tot een bijzonder boek. Zelfs de bronvermelding, inzake personen, adressen en geraadpleegde kranten, boeken en artikelen, is het uitpluizen waard.' – Hebban over De Amerikaanse prinses
'Van der Zijl beschrijft, ze reconstrueert deze cruciale scène niet: geen dialoog, geen details van de zaal of het feest, maar de feiten. En toch roept ze continu een boeiend persoon in een wervelende tijd op.' – Atheneum over De Amerikaanse prinses
'Wie zich mee laat voeren met het verhaal zoals Van der Zijl het heeft geschetst zal veel moois ontdekken.' – Hebban over Leon & Juliette
Johan Fretz
'Hartverwarmend, dit boek en de verzoenende toon ervan. Een talent dat zware thema’s zo lichtvoetig kan bespreken moeten we koesteren. En er zit meer in deze Fretz. Moeiteloos kletst hij een uur vol met anekdotes, ideeën en imitaties in dan weer kneiterharde Haagse en dan weer zonnige papiamentse accenten.' – Hebban over Onder de parimariboom
'Fretz is goed in dialogen en heeft gevoel voor timing. Daarom is Onder de paramariboom bijzonder prettig om te lezen. Zijn beschrijvingen van de mensen die Johannes ontmoet worden (net) niet karikaturaal en hij schakelt soepel tussen extern gerichte nieuwsgierigheid en introspectie.' – Atheneum over Onder de parimariboom
'Persoonlijk, ontwapenend, humoristisch, en pakt je van begin tot eind.' – Het Parool over Onder de paramariboom
Dit schreven zij
Het voorwoord van de Boekenweek
De Boekenweek is verplaatst naar de zomer van 2021 en toch beleven we van 6 t/m 14 maart een ‘week vol boeken’. Omdat je het boek nooit genoeg kunt vieren en jouw favoriete boekhandel ook de komende tijd alle steun kan gebruiken. Laat je inspireren en geniet in aanloop naar de Boekenweek van gesprekken met auteurs en de mooiste boeken(tips). Hoofdsponsor NS is in 2021 twintig jaar verbonden aan de Boekenweek. Kijk voor meer leesinspiratie op www.ns.nl/treinlezer.