Het voorwoord Live: Esther Gerritsen en Mano Bouzamour in De Kleine Komedie (terugkijken)
In de klas
Tijdens de Literatour gaan jongeren in gesprek met auteurs en bespreken ze literatuur in de klas. Het bijbehorende lesmateriaal van deze video én alle andere video's van Het Voorwoord Live vind je hier.
Over de auteurs
Esther Gerritsen
Esther Gerritsen (1972) debuteerde in 2000 als prozaschrijfster met de verhalenbundel Bevoorrecht bewustzijn. Zeven succesvolle romans volgden. Gerritsen is columniste voor de VPRO Gids en de Volkskrant en scenariste.
Mano Bouzamour
Mano Bouzamour (Amsterdam, 1991) is een Nederlands schrijver en columnist. Hij debuteerde in 2013 met zijn roman De belofte van Pisa. In 2018 verscheen zijn tweede roman Bestseller Boy. Als columnist schrijft hij voor Het Parool, Elle en Cosmopolitan.
Wist je dat...
Esther Gerritsen
- Gerritsen schreef tot 2011 toneelstukken, onder andere De Kopvoeter en Huisvrouw.
- In 2016 schreef ze het Boekenweekgeschenk Broer.
- Haar roman De trooster werd in 2019 genomineerd voor de Libris Literatuurprijs.
- Ook is Gerritsen co-auteur van diverse filmscenario’s en schrijft ze columns. Onder haar gewonnen prijzen mag ze de Charlotte Köhler Stipendium voor toneel rekenen en de Frans Kellendonk-prijs.
Mano Bouzamour
- De belofte van Pisa van Bouzamour was de bestverkochte debuutroman van 2014.
- Het boek werd meer dan twintig keer herdrukt én het kreeg een verfilming. Ook verscheen de roman in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Colombia.
- Hij schreef een van de verhalen in 3PAK 2017, het geschenkboek van de Boekenweek voor Jongeren (Literatour), naast Özcan Akyol en Elfie Tromp.
- Bouzamour groeide op in een Marokkaans gastarbeidersgezin in de Amsterdamse Pijp als jongste van zeven kinderen.
De auteur in quotes
Esther Gerritsen
'Ik vond als kind niks leuker dan schriften kopen. Een nieuw schrift en er dan een boek van twintig pagina’s in schrijven. Ik heb zelfs ooit op mijn verjaardag de klas op schriften en pennen getrakteerd. Ik dacht dat iedereen door het dolle heen zou zijn, maar dat viel even tegen. Waar is het snoep, vroeg iedereen.' – De Gelderlander
'Ken je ’t Hooge Nest? De rechten zijn gekocht door Man Up, het productiebedrijf van Carice van Houten en Halina Reijn. Ik ga de filmbewerking maken. Een van de twee Joodse zussen uit dit waargebeurde verhaal zong en danste in een showballet in het interbellum. Later zaten ze allebei in het verzet. Een geweldig project omdat er zo veel research bij komt kijken.' – De Gelderlander
'Een familie is de ideale constructie om verschillende persoonlijkheden tegenover elkaar te zetten. Je moet een reden hebben waarom mensen dingen bij elkaar doen. Je kan dan een lift gebruiken, maar dat is zo’n flauwe oplossing. De onderlinge verhoudingen tussen familieleden maakt het mogelijk om alles te laten zien wat er tussen karakters kan gebeuren.' – Hebban
'Ik heb überhaupt nooit schrijver willen worden. Nooit! Schrijven was iets wat je kon doen als al het andere was mislukt. Wat ik wel ken, is dat ik vroeger tegen alles en iedereen opkeek. Ik wilde erbij horen. Maar als je er dan eenmaal bijhoort denk je al snel: is dit alles?' – De Volkskrant
Mano Bouzamour
'Schrijven gaat over jezelf compleet geven, compleet schaamteloos te zijn. Ik ben opgegroeid in een Marokkaans gezin waar juist veel schaamte was. Mijn mening deed er niet toe, werd niet gehoord. Daarom ben ik schrijver geworden. Om mijn stem te laten horen, om mezelf te zijn. Anders prikt de lezer ook door je heen.' – Het Parool
'Dat vind ik nog wel het allerengst; dat zij [literaire helden, red.] nu mijn boeken lezen. We hadden in De Pijp vroeger een pleintje waarvan in het weekend de hekken dichtgingen. Wij wilden natuurlijk op dat felbegeerde pleintje voetballen en gaven elkaar een voetje om over de hekken te klimmen. Zo voel ik me nu ook. Schrijvers hebben me voetjes gegeven door me te omarmen, belangrijke rolmodellen als Tommy [Wieringa], Joris Luyendijk, Robert Vuijsje en Connie Palmen. Ik ben iedereen zo dankbaar, want het is een verdomd mooi vak. – Het Parool
'Ik ben heel erg gaan beseffen hoe religieus ik ben opgevoed, hoe het in mijn systeem zit, al geloof ik niet meer. Ik heb de religie verruild voor de fictie. Grappig, eigenlijk lijken geloof en fictie veel op elkaar, beide draaien om het vertellen van verhalen. Ik probeerde tijdens het schrijven heel goed te bedenken waarin mijn ouders en ik verschillen en waarin we overeenkomen.' – Trouw
'Het is heel maf zo’n verfilming. Dat je ineens de personages die jij hebt bedacht tot leven ziet komen. Van jongs af aan ben ik een echte een filmfanaat, eigenlijk kwam ik eerst in aanraking met films en toen pas met boeken. Toen ik mijn eerste boekverfilming in de bioscoop zag wist ik dat ik dat wilde gaan doen: boeken schrijven die verfilmd worden. En nu is de droom gewoon in vervulling gegaan! Ik ben ook iedere dag op de set aanwezig, heb nog net geen matrasje tussen de apparatuur gelegd.' – Boekhopper
Aldus de recensent
Esther Gerritsen
'Ze heeft een buitengewoon scherp oog voor de achterliggende motieven bij het handelen en denken van mensen en dat maakt dat haar romans vaak anatomische lessen zijn van misverstanden, onderliggende kwetsuren, afkeer jegens de ander. En omdat ze schijnbaar gewone families en gezinnen beschrijft, krijg je als lezer het gevoel dat ze het ook wel eens over jou en je diepere emoties kon hebben; haar boeken hebben bepaald een confronterend karakter en laten je nooit onberoerd.' – Trouw over De terugkeer
'Twee jaar na het verbluffende De trooster zet ze haar sterke reeks gewoon voort, en komt ze met een roman – haar achtste – die nóg beter is. Een nieuw hoogtepunt in een oeuvre dat je onnadrukkelijk overrompelend zou kunnen noemen. Gerritsen is onderkoeld en zelfverzekerd, blijft zelf op de achtergrond, terwijl haar toon en haar blik doorklinken in elke alinea.' – Het Parool over De terugkeer
Mano Bouzamour
'Onderhoudend verhaal over de keerzijde van roem, met ondeugende seksscènes.' – Elsevier over Bestsellerboy
'Bouzamour schrijft rauw, is brutaal, recht voor zijn raap, spaart niets of niemand (of het nu zijn uitgever is of collega’s uit de literatuur of zichzelf), observeert scherp met zinnen als "Brommers met bestekembleempjes op de boxen achterop snelden via de stoep naar hongerige klanten thuis." Het levert een boek op dat vaak hilarisch is, dat barst van de vitaliteit, een boek van nu.' – Hebban over Bestsellerboy
Dit schreven zij
Het voorwoord van de Boekenweek
De Boekenweek is verplaatst naar de zomer van 2021 en toch beleven we van 6 t/m 14 maart een ‘week vol boeken’. Omdat je het boek nooit genoeg kunt vieren en jouw favoriete boekhandel ook de komende tijd alle steun kan gebruiken. Laat je inspireren en geniet in aanloop naar de Boekenweek van gesprekken met auteurs en de mooiste boeken(tips). Hoofdsponsor NS is in 2021 twintig jaar verbonden aan de Boekenweek. Kijk voor meer leesinspiratie op www.ns.nl/treinlezer.