Hoera, ik kan weer lezen!
Zullen we een spelletje doen: wie heeft het nu eigenlijk het zwaarst?
Natuurlijk waren wij al vanaf maart 2020 bezig met het beperken van de schade. Hoe zorg ik voor omzet en hoe probeer ik eventuele omzetderving te beperken? Al snel werd duidelijk: de grote binnensteden lijken het zwaarder te hebben dan de boekhandels in de middelgrote plaatsen. Zes weken vanaf half maart die niet best waren. Maar de zomer zorgde voor een geweldige omzet. Toen kwam de spanning van het najaar. Hoe organiseren we de Kinderboekenweek? Nee, het wordt een kinderboekenmaand! De winkel inrichten met pijlen en een routing, mondkapjes en 1,5 meter. Spatschermen en desinfectiemiddel. Constant bijsturen en meebewegen … We zijn er eigenlijk best bedreven in geworden, maar het kost energie!
'Met de geweldige actie #steunjeboekhandel, kwam de CPNB, de KbB en het hele vak in actie! Hartverwarmend en soms met tranen in de ogen van alle schrijvers die het ONS zo gunden.'
De genoemde sluiting vanaf 15 december. Vanaf dat moment ontplofte de webshop en alle kanalen naar de consument gooiden we open: de webwinkel, bellen, mailen, WhatsApp, facturen, Tikkie, bezorgen, post versturen, verzorgd inpakken en kerst/gewoon/kinderpapier. Gelukkig kwam na de kerst een klein beetje rust in de tent … Maar niet voor lang. Met de geweldige actie #steunjeboekhandel kwamen de CPNB, de KbB en het hele vak in actie! Hartverwarmend en soms met tranen in de ogen van alle schrijvers die het ONS zo gunden.
Intussen was er ook nog appverkeer met collega’s: hoe gaat het bij jou? Kun je het aan? Red je het? Voor velen was/is het een heftige tijd: zes dagen werken en op zondag de administratie. Als ik terugkijk, liep ik soms als een kip zonder kop door die mooie winkel. Het personeel werkte keihard. Maar de energie raakt op. Opstaan, naar je werk, thuiskomen, en veel vroeger naar bed dan normaal.
Dieptepunt in de stressvolle tijd waren de rellen, en met name die in 's-Hertogenbosch. De beelden van de plundering van de Primerawinkel waren de druppel en ik brak! Even heerlijk een potje janken lucht op! Waar hebben deze mensen dit aan verdiend?
Deze gebeurtenis zorgde voor zelfreflectie en aanpassing en ik gaf mezelf de volgende opdracht: Kijk naar de dingen die je leuk vindt! Doe elke dag iets waar je energie van krijgt en waarom is de wereld waarin we werken zo onvoorstelbaar mooi? Dat hielp gelukkig!
En wat gebeurde er nog meer? Ik ging en kon ineens weer een boek lezen. Ik had de rust om ’s avonds en op zondag op de bank een boek te pakken, klassieke muziek erbij, en te genieten van een lekker boek. Eerder was ik jaloers op mijn collega’s die regelmatig berichtjes plaatsten op sociale media met de boeken die ze nu weer hadden gelezen. Niet een boek in de week, nee, wel drie of vier.
'Langzaam kroop ik uit mijn schulp en voelde ik de stress weg stromen. En ik realiseerde me dat ik een in een bevoorrechte positie verkeer: onze winkel gaat het redden! Het is keihard werken en vele uren maken, maar we gaan het redden.'
Mijn en misschien wel onze drijfveer in het boekenvak is toch vooral ons te laten verrassen door al die mooie boeken. En vervolgens onze klanten te enthousiasmeren om deze boeken misschien ook te verslinden! Langzaam kroop ik uit mijn schulp en voelde ik de stress wegstromen. En ik realiseerde me dat ik in een bevoorrechte positie verkeer: onze winkel gaat het redden! Het is keihard werken en vele uren maken, maar we gaan het redden. Er zijn collega’s en andere branches die het veel moeilijker hebben. Ik benijd ze niet en ik hoop dat het hen ook weer gaat lukken. Bijna tien weken na de sluiting van 15 december kan ik het eindelijk weer zeggen: Hoera, ik kan weer lezen!
Arno Koek
Wil je helpen? Bestel je boeken bij Boekhandel Blokker of je eigen lokale boekhandel.