Hot or Not: 'Het meisje onder de boom' van Sara Blaedel
Sara Blædel (1964) was journaliste en werkte voor de Deense televisie. Ze debuteerde in 2004 als misdaadauteur en ontving de debuutprijs van de Deense Academie van Misdaadschrijvers. Ook zijn er van verschillende van haar boeken filmrechten verkocht en is ze al vier keer verkozen tot favoriete auteur van Denemarken. Eind 2014 verscheen deel negen in haar serie rond de grote (letterlijk) en sportieve Louise Rick, die eerste een tijd werkte bij de moordbrigade van de Kopenhaagse politie, maar intussen is toegetreden tot de Deense nationale veiligheidsdienst.
Het meisje onder de boom
Op het eiland Bornholm wordt het lichaam gevonden van Susan, die in 1995 vermist raakte tijdens een schoolreis. Journaliste Camilla Lind gaat op bezoek bij Pia, die op school heeft gezeten met Susan. Maar Pia blijkt diezelfde ochtend zelfmoord te hebben gepleegd. Hoofdinspecteur Louise Rick is met haar gezin op sabbatical als ze hoort dat haar broer zelfmoord heeft proberen te plegen nadat zijn vrouw Trine hem heeft verlaten. Louise reist gelijk terug naar huis en gaat zoek naar Trine. Tussen haar spullen vindt ze een foto met daarop Pia, Trine en Camilla, tijdens dezelfde schoolreis.
Seriedeel of standalone
Het meisje onder de boom is het tiende boek over Louise Rick, maar kan goed als standalone gelezen worden. Een aantal van de lezers was al bekend met het werk van Blaedel: ‘Vier jaar hebben we moeten wachten op een nieuw avontuur met Louise Rick in de hoofdrol, maar het was het wachten meer dan waard,’ zegt Kitty. Ook Greet heeft uitgekeken naar het nieuwe deel en ze legt uit waarom het boek zowel als seriedeel als op zichzelf staand boek gelezen kan worden: ‘De auteur probeert niet om alle informatie uit vorige boeken in het nieuwe verhaal te verwerken, ze beperkt zich met succes tot een paar essentiële zaken.’
Chantal kende de schrijfster nog niet, dus die kan bevestigen dat je het boek goed kunt lezen zonder voorkennis: ‘In het begin van het boek wordt er een paar keer gerefereerd aan gebeurtenissen uit voorgaande boeken, maar die zijn niet relevant voor dit verhaal.’ Het maakt haar juist nieuwsgierig. ‘Ik heb hierdoor wel meteen de neiging om ook de voorgaande boeken te gaan lezen.’
Heden en verleden
De thriller bevat meerdere verhaallijnen, zowel in het heden als het verleden. Janneke: ‘Wat mij het meeste opviel was de zorgvuldige opbouw van het verhaal, dat uit twee verschillende delen bestaat. (…) De verschillende lijnen worden goed uitgewerkt met interessante koppelingen en spannende plotwendingen.’ Chantal sluit zich hierbij aan: ‘Het begint meteen heel spannend en mysterieus met een stuk uit het verleden. Hierdoor word je heel nieuwsgierig gemaakt. Daarna wordt heden en verleden afgewisseld. Op die manier blijf je geboeid lezen en wordt het verhaal beetje bij beetje ontrafeld.’
Dat Blaedel de lezer direct weet te grijpen, vindt ook Greet: ‘Blaedel verstaat de kunst om haar lezers van in het begin mee te slepen. Ze weidt niet nodeloos uit over zaken die er niet toe doen, maar geeft net genoeg achtergrondinformatie en privéperikelen mee om de aandacht vast te houden.’ En dat lukt haar tot het einde. Merel: ‘De spanningsopbouw is zeker aanwezig, omdat je steeds dichter bij de waarheid komt. Je wilt weten waar de vermiste vrouwen zijn en vooral wat er is gebeurd met het meisje onder de boom.’
Thema & personages
De lezers vinden het thema op zich niet heel origineel, zo zegt Greet: ‘Een verdwenen meisje en een zoektocht naar dader en motieven zijn niet nieuw, maar toch voelt het verhaal nooit als een kopie van iets anders.’ Maar, zegt Kitty, het is vooral wat Blaedel ermee doet: ‘Door het goed uitwerken van dit thema, de meerdere verhaallijnen en het langzaamaan prijsgeven van het plot weet Sara Blaedel van een niet zo origineel thema een sterk verhaal te maken.’
Ook de keuze van personages – een rechercheur en een journalist – vindt Kitty niet heel origineel. Maar ook hier geldt weer: ‘Bijzonder maakt het dat Sara Blaedel sterk is in het neerzetten van personages. Ze zijn menselijk en geloofwaardig en het privéleven speelt een grote rol, waardoor je je goed kunt inleven.’ Janneke vult aan: ‘Alle hoofdpersonages zijn trouwens interessant en worden met korte, krachtige typeringen neergezet.’ Chantal kan zich niet altijd vinden in de personages, maar dat is juist positief: ‘Je gaat begrijpen waarom de verschillende personages de keuzes hebben gemaakt die ze hebben gemaakt. Al ben je het daar niet altijd mee eens. Dit maakt zo’n personage dan wel realistisch.’
Onvoorspelbaar einde
Het einde van het boek weet de lezers te verrassen, een pluspunt, zeker bij een thriller. ‘De ontknoping laat lang op zich wachten en regelmatig word je op het verkeerde been gezet. Dat het niet voorspelbaar is, maakt het voor mij een goede thriller,’ zegt Kitty. Merel vindt het einde tegenvallen, zelfs al was het onverwachts: ‘Het enige minpuntje is wel het einde. Hoewel het duidelijk een plotwending is die je als lezer niet ziet aankomen, is het tevens een anticlimax.’
Het eindoordeel
Het maakt niet uit of je al eerder boeken hebt gelezen van Sara Blaedel of niet, dat bewijst deze groep lezers. De thriller is prima als standalone te lezen. Hoewel het thema en de personages niet erg origineel zijn, maakt de invulling van de schrijfster veel goed. Ze grijpt de aandacht van de lezer vanaf het begin en werkt toe naar een verrassend einde. De lezers van deze Hot or Not zijn unaniem: Het meisje onder de boom is HOT.
Het meisje onder de boom is op 13 oktober verschenen bij The House of Books
Leesfragment
Ben jij na het lezen van deze Hot or Not klaar om je eigen oordeel te vellen over Het meisje onder de boom van Sara Blaedel? Hebban heeft een sneak preview voor je van deze thriller. Komt het boek op jouw 'Wil ik lezen'-plankje?