Hot or Not? 'Reboot' van Amy Tintera
YA-boeken schrijven was eigenlijk helemaal niet hét plan van auteur Amy Tintera. Zij groeide op in Texas en rondde daar ook haar opleiding tot journaliste af. Daarna verhuisde ze naar Los Angeles om in de filmindustrie te gaan werken. Ze kwam er echter al snel achter dat ze toch veel liever schreef. In 2013 verscheen haar YA-debuut Reboot, het eerste deel van een tweeluik. Deze week verschijnt het boek in Nederlandse vertaling en later dit jaar volgt de Nederlandstalige editie van het vervolg Rebel.
In Reboot neemt Tintera je mee naar een wereld waarin overleden en opnieuw tot leven gewekte ‘mensen’ opgeleid worden voor het leger. Zogenaamde ‘reboots’. De zeventienjarige Wren Connolly was 12 toen ze werd neegeschoten: na 178 minuten kwam ze weer tot leven. Reboots zijn ongekend sterk, snel en onkwetsbaar, maar hoe langer ze dood zijn geweest hoe minder menselijk ze terugkeren. Daarom is Wren de dodelijkste Reboot die er is. Ze krijgt de verantwoordelijkheid over de opleiding van Callum Tweeëntwintig, die nog praktisch menselijk is. De training verloopt moeizaam, het is nog niet zo makkelijk om de menselijke Callum met zijn trage reflexen op een goed niveau te brengen. Tegelijkertijd Callum maakt iets in haar los: als Wren bij hem is, voelt ze zich menselijker dan ooit. Dan negeert Callum een bevel en krijgt Wren de opdracht hem weer in het gareel te krijgen. Doet ze dat niet, dan zal ook zíj worden geëlimineerd.
Ik wierp een blik op de andere Reboots, maar die staarden allemaal verdrietig naar Vijfenveertig. Een van hen veegde zelfs tranen van haar gezicht, waardoor ze meteen ook bloed en vuil over haar wang uitsmeerde.
De lagere nummers huilden vaak. Waarschijnlijk had Vijfenveertig ook gehuild. Hij was pas 45 minuten dood toen hij herrees. Hoe korter je dood was voor de reboot, des te meer menselijkheid je behield.
Ik was 178 minuten dood.
Ik huilde niet.
Uit: Reboot
Verslavend?
Futuristische, post-apocalyptische boeken blijven het goed doen in het YA-genre. Ook het verhaal van Tintera draait om een wereld waarin alles mis is gegaan en waarin de bevolking zichzelf opnieuw uitvindt en de nieuwe verhoudingen bepaald moeten worden. Het tweeluik Reboot en Rebel zou passen tussen titels als The Hunger Games en Divergent, beide vol actie en geweld, met sterke vrouwelijke heldinnen en een flinke scheut romantiek.
Kirkus Reviews noemt Reboot verslavend: ‘De grandioze concepten en plot zullen lezers vanaf het begin vastgrijpen.’ Volgens Publishers Weekly heeft het boek ‘een spannend concept, een mooie romance, meeslepende actie en een indringende vertelstem’. Collega-auteur Veronica Rossi verklaart dat ze dit boek verslonden heeft. Geldt dat ook voor onze YA Club van 10? Marleen, Femke, Maud, Tinke en Manon lazen Reboot en gaven hun oordeel!
Origineel en gaaf!
Marleen Ziemerink keek erg lang uit naar Reboot, vertelt ze, en was erg blij toen ze hoorde dat het boek vertaald zou worden. ‘Mijn verwachtingen waren hoog, maar het boek heeft dit absoluut waar gemaakt! Reboot heeft alles wat in een Young Adult hoort te zitten. Een stoere kick-ass heldin, rebellie en natuurlijk romantiek! De rebellie is misschien een beetje afgezaagd, maar het hele verhaal rondom de Reboots vind ik heel origineel! Opstaan na je dood en bijna onsterfelijk terugkomen? Gaaf!’
Ook Femke van de Griendt wilde het boek graag lezen, omdat ze het idee van Reboots heel gaaf vindt. ‘Het leek me origineel om te lezen vanuit een perspectief van iemand die geen mens is. Ik was benieuwd hoe de ‘onmenselijkheid’ van het hoofdpersonage Wren was uitgewerkt. Dit is ook meteen vanaf het begin sterk neergezet met een prettige schrijfstijl en sfeer.’ Manon Spijker beaamt dat: 'De schrijfstijl van Amy Tintera is erg fijn. De zinnen zijn lang, maar goed geschreven. De personages zijn ook geloofwaardig geschreven. Ik kon me vaak goed voorstellen hoe het was om Wren, Callum of Ever te zijn.'
Tinke Janssen vindt dat het idee van dystopia met vrouwelijke personages nogal uitgekauwd begint te raken, maar dat Reboot daar toch een originele draai aan heeft kunnen geven. ‘Namelijk het feit dat er reboots bestaan, mensen die na de dood leven en sterker zijn dan normale mensen in plaats van gewone mensen die opeens kunnen vechten. Dat zorgt al voor nieuwsgierigheid. Het idee van een reboot vind ik zelf heel erg leuk en vooral het idee dat je sterker bent als je langer dood was.’
Menselijke emoties
Maud van Kruijsbergen vindt dat Tintera er goed in is geslaagd om haar verhaal duidelijk te maken voor haar lezers. ‘In het begin wordt erg goed uitgelegd wat een reboot is en hoe je er een wordt. Over de wereld zelf krijg je door het boek heen meer informatie.’ Hoewel ze lastig door de eerste hoofdstukken van Reboot kon komen, zijn de personages wel erg sterk. ‘Zij zijn wel weer goed uitgewerkt en Callum is geweldig! En dan volgt een fantastische tweede helft van het boek!’
Ook Marleen ontwikkelde tijdens het lezen een zwak voor de twee hoofdpersonen. ‘Wren, die naar eigen zeggen bijna niet meer menselijk is, maar juist nog wel heel veel menselijke emoties met zich meedraagt, en Callum. De lieve, nog bijna helemaal menselijke jongen die verliefd wordt op de stoere Wren! Heerlijk romantisch en lief!’ Manon vindt de spanning tussen de hoofdpersonages ook een van de grote pluspunten in het boek. 'Het verhaal is erg goed opgebouwd, het boek is erg gemakkelijk om in te lezen en het is vaak ontzettend spannend tussen Wren - die ervan overtuigd is dat ze emotieloos is - en Callum die haar probeert te laten zien dat ze nog wel menselijk is.'
Toch weet Femke ook een paar minpunten te noemen: ‘Wren is gewend om zonder erbij na te denken alle bevelen op te volgen, maar door Callum begint ze daaraan te twijfelen. In het Young Adult-genre is dit thema van twijfel aan gezag en autoriteit niet zo origineel meer.’ Ook vond ze de love interest van Wren in het verhaal tegenvallen: ‘Dat is vaag: geen emoties kunnen voelen als onmenselijke Reboot, maar toch iemand lief kunnen hebben? Naarmate het verhaal vordert, wordt dit naar mijn mening meer overdreven: Wren doet echt alles voor Callum.’
Maud kan zich daar helemaal in vinden: ‘Hoe langer je dood bent, hoe sterker de reboot, maar ook hoe gevoellozer. Dus Wren is praktisch gevoelloos. Maar als ze Callum dan ontmoet, is ze opeens verliefd terwijl ze toch gevoelloos is?’ Ook Tinke is het met haar medeclubleden eens. De verliefdheid van Wren op Callum vindt ze niet zo vernieuwend. ‘Maar ik moet wel zeggen dat ervoor gekozen is om het niet helemaal hetzelfde te maken als andere boeken zoals Inwijding, waarin de love interest supersterk is.’ Tinke is blij dat er gekozen is voor een minder sterke jongen. ‘Dat maakt het vrouwelijke personage sterker. Wat weer goed is voor het feminisme!’
Hot!
Al met al kijken de lezeressen al uit naar het volgende boek. ‘Of het verhaal spannend is? Niet ontzettend, maar het is boeiend en ik vind het interessant om over deze situatie te lezen. Het einde is goed en hoewel ik het daarvoor al iets bergafwaarts vond gaan, verlang ik nu naar meer: ik ben echt benieuwd naar het vervolg!’, zegt Femke. ‘Het idee van Reboots is een aanwinst in het Young Adult-genre.’
Tinke vindt dat Reboot toch anders is dan de normale dystopische boeken. ‘Het is lekker geschreven en heeft toch een soort van originaliteit in zich, ook al zijn er al zoveel dystopia-boeken. Reboot is duidelijk hot!’ Volgens Maud is Reboot een vermakelijk, leuk boek. ‘Een aanrader voor iedereen die van dystopian YA boeken houdt.’ Marleen heeft echt genoten van Reboot. 'Ik ben benieuwd of en wanneer de uitgeverij het volgende deel uitgeeft. Reboot is een heerlijke combinatie van romantiek, spanning en rebellie en voor mij een absolute hot!’
Manon is ook laaiend enthousiast: 'Vergeet The Hunger Games, vergeet Divergent, meet Reboot! Reboot is echt geweldig, ik heb me geen moment verveeld. Ik heb nog nooit een soortgelijk boek gelezen. Het is het best YA-boek dat ik dit jaar gelezen heb en ik raad zeker iedereen aan!'
Het zal voor de lezers van Reboot fijn zijn om te weten dat uitgeverij Van Goor nog dit jaar met de vertaling van Rebel, het vervolg op Reboot, komt. Een boek dat volgens Booklist de ‘zeldzame sequel is die beter is dan het origineel.’