Nieuws /
In de koffer van... Almar Otten
Al op vakantie geweest? Of 'moet' je nog?
Almar Otten: ''Ben al weer eventjes terug van anderhalve week Terschelling. En lekker literair in Deventer, met het Tuinfeest en de Boekenmarkt, is ook al achter de rug. Ik heb nog een dag of vijf in het Ruhrgebied tegoed. Moderne kunst en industrieel erfgoed bekijken.''
Uiteraard zaten er boeken in de vakantiekoffer? Of niet?
''Met z’n vieren hadden we aan één kist niet genoeg. Ik hoor bij de drie die geen fan zijn van de e-reader.''
Zaten er thrillers tussen?
''Ik heb zeven spannende boeken gelezen. Vier ervan waren ‘officieel’ geen thriller.''
Welke?
''Nelleke Noordervliet met Zonder noorden komt niemand thuis. Gaat over een onopgeloste verdwijning van iemand en de zoektocht van de hoofdpersoon naar haar is uiteraard een zoektocht naar zichzelf. Mooi boek.
Orhan Pamuk: Het museum van de onschuld. Schitterend epos over Istanbul in de jaren ‘70.
Duff McDonald: De Firma: McKinsey en de invloed op het moderne bedrijfsleven. Spannende non-fictie waar ik heel erg van hou. En het gaat niet alleen over het bedrijfsleven. Iedereen heeft in het dagelijks leven te maken met de visie die de Consultants van McKinsey vanaf 1920 uitdragen.
Will Gompertz - Dat kan mijn kleine zusje ook, waarom moderne kunst kunst is. Ook spannende non-fictie. Wellicht het beste boek over moderne kunst. Gaat over mensen die de wereld veranderd hebben, die buiten gebaande paden durfden te gaan. Ook inspirerend voor mijn schrijverschap. Zijn er nog paden buiten het gebaande thrillerpad? Eén van de vele topuitspraken: 'de beste kunstenaars stelen, slechte kopiëren'. Hoe zit dat met thrillerschrijvers?
Anna Levander: Morten. Zeer vermakelijk en treffend geschreven. Staat weliswaar thriller op de cover, maar onderscheidt zich qua spanning niet van bovengenoemde spannende boeken. Wat mij betreft één van de leukste Nederlandstalige spannende boeken die ik afgelopen jaren heb gelezen.
Jo Nesbø: Roodborst en De Sneeuwman. Ik heb Nesbø pas afgelopen jaar ontdekt. En vind hem geweldig. De vraag die ik mij als schrijver natuurlijk stel is: waarom? Is het de getormenteerde Hole, de complexe plot, de schrijfstijl? Bij mijn weten worden er in Nederland geen vergelijkbare boeken geschreven. Waarom? Ik geloof niet dat ‘wij’ dat niet zouden kunnen. Ook niet dat de Scandinavische aard donkerder is dan die van ons. Verhindert het imago van de Nederlandstalige thriller dat een vaderlandse Nesbø wordt uitgegeven? Daarover zou ik wel eens een breder debat willen voeren.''
Zijn de thrillers die je gelezen hebt, aan- of afraders?
''Zie boven. Alle boeken zijn aanraders. De vijf boeken waar ik na 20 bladzijden mee ben gestopt, zijn het vermelden niet waard.''
Waar gaat je voorkeur naar uit als je op vakantie bent: het papieren boek of het e-book?
''Papier dus.''
Als je aan de rand van het zwembad zit of je staart naar de ondergaande zomerzon, peins je dan wel eens over je nieuwe boek? Of wordt er dan even niet aan werken gedacht?
''Ik zit midden in een nieuw boek. Dat suddert wel een beetje door, maar ver op de achtergrond. Bovengenoemde boeken voeden mij meer op een andere manier. Hoe kan ik mijzelf vernieuwen? Wat voor elementen kan ik toevoegen aan mijn boeken? Zijn de grenzen van het thrillergenre bereikt?''
Morgen een kijkje in de koffer van... Jac. Toes.