Nieuws /
Interview: Guido Eekhaut, stappen door het multiversum
Martijn Lindeboom (ML): Kun je aan onze lezers vertellen wie Guido Eekhaut precies is en wat we van je nieuwe boek, Stappers, kunnen verwachten?
Guido Eekhaut (GE): Eekhaut is die andere entiteit in mijn geest die denkt dat hij nog steeds vijfendertig en een begenadigd schrijver is. De helft daarvan komt overeen met de werkelijkheid. Stappers is een spannend boek met elementen van fantasy en SF en van de thriller. De basis ervan is enerzijds de stad Orsenna waarover ik al een handvol boeken schreef en waarover ik nu de diepe geheimen zal onthullen. Dat klinkt gepast dramatisch. Het andere idee is dat van het multiversum, waarin ontelbare variaties op ‘ons’ universum bestaan. Bepaalde leden van de Orsenniaanse elite zijn in staat om te ‘Stappen’, van het ene universum naar het andere, maar ontdekken dat tussen die universa kwaadaardige krachten leven die belust zijn op de heerschappij over het multiversum. Ze richten nu hun blikken op Orsenna en op Nifel – het unieke en geheel aparte universum waarin Orsenna bestaat. Volgt u nog steeds? In dit boek ontmoeten we een aantal personages, in het bijzonder de koene eigentijdse politieman Jason Banbeck, en de verrukkelijke maar overmoedige Theodora Kerhonen (lid van een vooraanstaande Orsenna Familie en Stapper). Daarna gaat alles van kwaad naar erger. Bereid u voor op intrige, romantiek, vreemde religies en dodelijke politieke spelletjes.
ML: Het verhaal van de omzwervingen van dit boek heb je al eerder verteld. Wanneer komt het boek uit?
GE: Het boek verschijnt – inderdaad na omzwervingen – bij Uitgeverij Vrijdag in Antwerpen, een middelgrote literaire uitgever met een uitstekende reputatie die zich nu ook aan fantasy (en aan Eekhaut) waagt. De grote manitoe daar is Rudy Vanschoonbeek, die mijn absoluut allereerste uitgever is (en dan gaan we terug tot 1980 of zo). Mijn uitgever in dat huis is de immer enthousiaste Ronald Grossey, die mij en het boek meenam van zijn vorige uitgever waar het hele project plots voortijdig beëindigd werd. De planning is, dat het boek in oktober op de markt komt. Indien niet eerder.
ML: Stappers speelt deels in de door jou geschapen eeuwige stad Orsenna. Wat maakt die plek zo bijzonder dat je er zoveel boeken en verhalen situeert?
GE: Ik schrijf drie à vier boeken per jaar maar ben tegelijk bijzonder lui. Research is vaak niet leuk en houdt me weg van het voornaamste, nl verhalen vertellen. Soms kan het niet anders: ik heb boeken geschreven die zich afspelen in Kingston, Jamaïca of in Canada en nu ook in Portugal (1940) en dus is opzoekwerk noodzakelijk. Maar Orsenna bood me de mogelijkheid om mijn zin te doen zonder het risico op de vingers getikt te worden door lezers, over details die niet stroken met de werkelijkheid. Alsof mij dat interesseert! In Orsenna kan alles. Het is een a-chronische stad, afgemeerd aan mijn verbeelding, waar historische personages hun gang gaan in verzonnen scenario’s. Er verschijnt overigens bij Uitgeverij Zilverspoor later dit jaar een los Orsenna-boek (twee jaar geleden al geschreven) waarin ik me weer te buiten ga aan deze fantastische stad en haar lichtelijk waanzinnige inwoners. Kenners vergelijken die boeken met het vroegere werk van M. John Harrison, wat een hele eer is. Orsenna is in alle opzichten een oneindige stad: ze bestaat allicht duizenden jaren en is zo uitgestrekt dat ik van het ene naar het andere boek een compleet ander decor kan gebruiken. Ze stelt ook ‘onze’ cultuurgeschiedenis voor: in de boeken die de voorbije twee decennia verschenen bij de uitgeverijen Babel en Verschijnsel (dankzij de onvermoeibare Roelof Goudriaan) evolueert de stad van de vroege Renaissance naar de Verlichting en de pre-moderne tijd. Ik moet nu nog een boek schrijven over het oude Imperiale tijdperk van Orsenna, maar dat zal dan misschien dichter aansluiten bij klassieke fantasy en Sword & Sorcery.
ML: Je geeft aan dat je de Stappers serie en Orsenna wilt gebruiken om - hopelijk - in de toekomst heel erg verschillende boeken te schrijven, onder andere ook al met een knipoog naar de SF-geschiedenis en naar de fans. Kun je dat laatste wat nader toelichten?
GE: Nee, eigenlijk niet, want hoewel de eerste twee boeken klaar zijn (en als u met duizenden dat eerste boek koopt komt dat tweede er zéker), heb ik er geen idee van welke richting ik uitsla in de volgende delen (vooropgesteld dat u ook massaal deel 2 koopt). Maar dat er geen einde komt aan spannende en intrigerende avonturen, dat staat vast. Aan het eind van boek 2 ontmoeten de personages overigens Lewis Carroll (de vader van Alice – ja, die Alice) en dat zet de deur open voor mogelijk Victoriaanse avonturen. Steampunk, misschien. Ik keer telkens terug naar enkele specifieke locaties: Orsenna (om daar de politieke intrige te volgen) en een min of meer historische versie van Leuven (waar sommige personages elkaar ontmoeten). Maar gaande weg ontvouwen zich de wrede megaspelers van het multiversum en hun Demonen. Ik leg in de eerste twee boeken de fundamenten voor toekomstige verhalen, en zie wel waar het allemaal uitmondt.
ML: Stappers heeft een politieagent, Jason Banbeck, en een Stapper, Theodora Kerhonen als hoofdpersonen. Hoe beïnvloeden hun gezichtspunten het verhaal en wat wij als lezers te zien krijgen?
GE: Jason heeft er aanvankelijk geen enkel idee van wat hem overkomt. Hij moet op een comateus meisje passen, en wanneer ze ontwaakt, wordt hij meegesleurd (door haar) naar het verleden, maar niet zijn verleden. Hij heeft aanvankelijk dus een aanpassingsprobleem. Theodora (het meisje in kwestie) neemt het heft in handen, want zij is per slot van rekening een jongedame van een belangrijke Familie. Ze sleurt Jason door enkele honderden pagina’s avontuur maar uiteindelijk neemt ook hij het initiatief. Wordt het iets tussen hen, op amoureus gebied? Daar moet u de boeken voor lezen. Maar in het boek komen ook verschillende andere personages en hun point of view aan bod. In Orsenna wil een jongere generatie de macht overnemen, terwijl diep in de woestijn een vreemd artefact gevonden wordt dat de hele toekomst van Orsenna en Nifel kan veranderen (en dat zal nodig zijn, want de zon dooft). Er zijn Priesteressen van een bizarre sekte die een voorlopig nog onduidelijke rol spelen, en in het tweede boek duiken de manifestaties van het Kwaad op, die de inwoners van Orsenna niet bepaald gunstig gezind zijn.
ML: Werk je naast Stappers ook nog aan andere boeken in de fantastische hoek? En andere genres?
GE: Uitgeverij Verschijnsel publiceert binnenkort het eerste deel van een Steampunk serie die ik zes jaren geleden al schreef. Het is niet een genre waaraan grote uitgeverijen zich wagen. Ook daarvan zijn de eerste twee delen klaar. Als ik ergens enkele maanden tijd vind, schrijf ik deel drie, ter afsluiting. Bij dezelfde uitgever is ook een novelle gepland, over een mechanische dame die op zoek gaat naar liefde (zoals wij allemaal). Een deel van die novelle verschijnt in afleveringen in Wonderwaan. Ik werk anderzijds ook nog aan een dik misdaadboek, maar dat gaat langzaam. Het heeft me nu al vijf maanden gekost voor de eerste finale versie (160.000 woorden) en dat is traag voor mijn doen. Waarschijnlijk iets voor najaar 2015. Geen tekort aan werk dus.
Eerder vertelde Guido al op Hebban Fantasy over zijn favoriete boeken: De fantasyoogst van Guido Eekhaut en zijn avonturen in Uitgeversland.